Killis till 23liters akvarium (Fluval Edge)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axelsson
    • August 2006
    • 136

    Killis till 23liters akvarium (Fluval Edge)

    Hej!

    Vad tror ni om att skaffa killifiskar till ett 23liters akvarium? Akvariet är ett Fluval Edge och verkar passa bra till Killifiskar då de har förmåga att hoppa ur vanliga akvarium utan täckglas.

    Hur skall man räkna när det gäller antalet fiskar/antalet liter, är det enligt det gamla hederliga måttet 1cm fisk på en liter vatten?

    Vad äter killis?

  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    23L funkar att ha de flesta killis i men kräver såklart extra försiktighet och skötsel. Jag har haft killi i 3st. 24L sedan april utan några problem än så länge iaf.

    Men vilket antal beror på vilka du tänkt skaffa. Vissa funkar i par medan andra bör ha två honor per hane osv. Fler en en hane bör du nog inte i vilket fall som helst.

    Kan även rekommendera posthornsnäckor som både är fina och håller rent bra.
    Ska du ha växtlekande killi som oftast rekommenderas att börja med bör du ha mjuk botten och gott om växter vid ytan. Leken kan gå ganska vilt till därför bör man inte ha vassa stenar eller hårt bottensubstrat.

    Killis kan vänjas vid att äta det mesta men föredrar levande foder eller fryst men även flingor funkar. Vill man ha dem att leka mycket är levande foder så som tex. moina att rekommendera.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Axelsson
      • August 2006
      • 136

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      23L funkar att ha de flesta killis i men kräver såklart extra försiktighet och skötsel. Jag har haft killi i 3st. 24L sedan april utan några problem än så länge iaf.
      Vad rekommenderar du för intervall för vattenbyte i ett sådant akvarium?

      Ursprungligen postat av Nina82
      Men vilket antal beror på vilka du tänkt skaffa. Vissa funkar i par medan andra bör ha två honor per hane osv. Fler en en hane bör du nog inte i vilket fall som helst.
      Hur mycket killi fisk har du i dina 24liters akvarium? Länka gärna bilder!

      Ursprungligen postat av Nina82
      Kan även rekommendera posthornsnäckor som både är fina och håller rent bra.
      Ska du ha växtlekande killi som oftast rekommenderas att börja med bör du ha mjuk botten och gott om växter vid ytan. Leken kan gå ganska vilt till därför bör man inte ha vassa stenar eller hårt bottensubstrat.
      Jag har läst lite om Killis och det verkar vara jordtorv eller lavasten/lavagrus som rekommenderas som bottensubstrat? När det gäller växter vid vattenytan så undrar jag hur vattenväxter klarar sig när de placeras i Fluval Edge akvarium då dessa akvarier inte har någon vattenyta förutom i den mittersta sektionen av akvariumet som desutom inte är så stor och helst inte bör blockeras av flytväxter... Någon som har erfarenhet av detta?

      Ursprungligen postat av Nina82
      Killis kan vänjas vid att äta det mesta men föredrar levande foder eller fryst men även flingor funkar. Vill man ha dem att leka mycket är levande foder så som tex. moina att rekommendera.
      Okej men det verkar ju bra Jag skall allt se till att skämma bort de små liven

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Axelsson
        Vad rekommenderar du för intervall för vattenbyte i ett sådant akvarium?
        Med någorlunda försiktig matning räcker det med en gång i veckan. Men generellt skulle jag säga 1-2 ggr/v så får du prova dig fram vad som funkar för dig.


        Ursprungligen postat av Axelsson
        Hur mycket killi fisk har du i dina 24liters akvarium? Länka gärna bilder!
        *Fundulopanchax gardneri gardneri 'Nsukka' - tror det är ca. 3 hanar och ca. 4 honor. Funkar bra eftersom de växt upp tillsammans men inget att rekommendera om man köper från butik. Kan rekommendera 1 hane och 2 honor så har man lite space ifall de skulle yngla
        Har ingen bra bild på den men google funkar ju
        http://fish-supplies.net/Common_Trop...eri_Nsukka.jpg (Köpte mina av de som fottat så kan väl i princip säga att det är foto på mina )
        *Fundulopanchax nigerianus 'Misaje' - 2 honor och 2-3 yngel. Hanen har jag inte sett och har varit iväg ett par veckor så vet inte om han dött.
        Har en blek bild på vår hane som togs dagen efter vi köpt dem.
        Klicka på bilden för större version

Namn: 20100422 Fundulopanchax nigerianus 'Misaje'.jpg
Visningar: 1
Storlek: 46,4 KB
ID: 2126449
        Länk: http://old.killi.dk/artsbesk/images/fgardneri.jpg
        *Aphyosemion gabunense - 1 hane och 1 hona. Skulle behöva en hona till detta kar för hanen stressar henne till bristningsgränsen, speciellt vid lek. Hon hämtar sig dåligt efter lek och är väldigt smal så håller på att binda en massa moppar av garn som förhoppningsvis kommer ge mer skydd. Hade verkligen hoppats på yngel här för detta är min favorit.
        Har även en blek bild på denna.
        Klicka på bilden för större version

Namn: 20100422 Aphyosemion gabunense.jpg
Visningar: 1
Storlek: 48,7 KB
ID: 2126450
        Länk: http://www.akvarieviden.dk/billeder/1751_cf5176e272.png (Finns olika färgvarianter/nyanser men tog den som mest liknar min)



        Ursprungligen postat av Axelsson
        Jag har läst lite om Killis och det verkar vara jordtorv eller lavasten/lavagrus som rekommenderas som bottensubstrat? När det gäller växter vid vattenytan så undrar jag hur vattenväxter klarar sig när de placeras i Fluval Edge akvarium då dessa akvarier inte har någon vattenyta förutom i den mittersta sektionen av akvariumet som desutom inte är så stor och helst inte bör blockeras av flytväxter... Någon som har erfarenhet av detta?
        Funkar kanske med växter som når från botten och upp till ytan. Som tex vattenpest och vallisneria. Annars tror jag inte hornsärv är så kräsen heller
        Ingen av de växterna ligger uppe på ytan ju.


        Ursprungligen postat av Axelsson
        Okej men det verkar ju bra Jag skall allt se till att skämma bort de små liven
        Låter ju lovande
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        Arbetssätt...