Notholebias minimus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Notholebias minimus

    Här är några bilder på äggen och ett alldeles nykläckt yngel.

    Äggen verkar rätt så märkliga med sina utskott och knottriga yta. De är väldigt små.

    Ett yngel verkar bestå av enbart två gigantiska (förhållandevis) ögon och något som liknar en ryggrad. Mellan ögonen finns ett märkligt utskott, vad det nu kan vara.

    Om man får tro en brasiliansk killi-site kan Notholebias minimus redan vara utdöd. (Förutsatt att jag nu dechiffrerat portugisiskan rätt och för det finns ingen garanti). Den lär ha hittats på bara ett ställe och urbaniseringen har nu slukat även det området. En rar tanke att vi människor haft ihjäl den därifrån den kommer och att vi samtidigt håller den vid liv. Å andra sidan har det hänt förr att utdöda arter visar sig vara vanliga - bara man letar på rätt ställe och en så liten firre är väl svår att hitta. Den måste ju misstas för yngel hur lätt som helst.

    Massvis av toffeldjur och annat smått skall hålla dem vid liv hoppas jag.
    Bifogade filer
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Kul att du lyckats kläcka några. Dock så tror jag knappast (förhoppningsvis) att någon som vet vad det är för fisk de letar efter skulle missta dem för yngel av någon annan fisk. Speciellt inte när det är en fisk som bara finns på platser som periodvis torkar ut

    Kommentar

    • legob
      • May 2007
      • 642

      #3
      I alla fall ett yngel lever ännu och växer. Det är svårt att säga om båda fortfarande är i livet - de är så rysligt små. Om ngr dagar tänker jag sätta om torven och då hoppas jag på fler yngel.

      Så här ser burken ut och den andra bilden är på ett yngel.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        vad häftigt!!
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Raiju5
          • June 2010
          • 87

          #5
          bara en fråga, ska skaffa killis väldigt snart, separerade du ynglena från föräldrarna efter det kläcktes? tack för svar!

          Kommentar

          • legob
            • May 2007
            • 642

            #6
            I själva verket har jag inga föräldrar - jag köpte ägg bara. Så fort de kläcks för jag över dem i den lilla burken.
            Nu i veckan kläcktes två yngel till så nu har jag tre. Med lite tur är där så småningom tre fullvuxna fiskar. Torven ligger nu på andra omtorkningen. Där skall finnas 20 ägg sammantaget. Svårt att veta för de är ruskigt små.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Nyfiken på uppdatering.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • SenorBastardo
                • November 2006
                • 121

                #8
                Ja Legob låt höra.

                Kommentar

                • RobFrazie

                  • May 2010
                  • 842

                  #9
                  Bilder på de små liven vore inte fel
                  720L Soppa
                  200L Asien
                  Räkvas
                  65L Betta

                  Kommentar

                  • legob
                    • May 2007
                    • 642

                    #10
                    Av sammantaget 6 yngel har bara ett överlevt: en hane. Synd men jag upptäckte för sent hur man förmodligen borde göra - nämligen ha bara ett yngel i varje kar och Oscar som sålde äggen har inga ersättningsägg för närvarande (jag har frågat). Annars verkar den lättskött. Gömmer sig gärna i bottengrumset och lär vara ytterst aggressiva mot artfränder.

                    Här är bilder på den enda fisken i vart fall.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    Arbetssätt...