Honungsgurami / Colisa chuna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #31
    Hmm, om jag inte ser fel så ligger det fortfarande rom korn och flyter bland andmaten, borde väl vara dax för dem att komma ut nu?
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #32
      Ursprungligen postat av c90368
      Hmm, om jag inte ser fel så ligger det fortfarande rom korn och flyter bland andmaten, borde väl vara dax för dem att komma ut nu?
      Fem dagar? Låter länge tycker jag. Dvärgguramin kläcks ju på ett dygn och börjar simma fritt efter ungefär fem dygn. Nu är det ju inte samma fisk du har men äggen borde definitivt kläckts tycker jag. Har du kanske några små larver också någonstans bland andmaten?

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #33
        Gurami är väldigt vackra fiskar, Jag tycker speciellt om masaikgurami och honungsgurami. Har aldrig ägt några honungsgurami men jag skulle vilja äga ett par. Hanen är för jävla fin.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #34
          Ursprungligen postat av hawkse
          Fem dagar? Låter länge tycker jag. Dvärgguramin kläcks ju på ett dygn och börjar simma fritt efter ungefär fem dygn. Nu är det ju inte samma fisk du har men äggen borde definitivt kläckts tycker jag. Har du kanske några små larver också någonstans bland andmaten?
          Jag håller med!

          Undrar om det är så att hanen har lekt av bägge honorna under en lång tid?

          Filmen jag spelade in tog 1,5 timmar och då lekte de av tre gånger. Det kanske är så att de har hållit på i flera dygn? Så eventuella larver från första äggen är borta, eller gömda?

          Min syn, även med glasögon är ju inte den bästa och det finns många gömställen.

          Någon som har erfarenhet av lekande Honungsguramis?
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • hawkse
            • December 2009
            • 781

            #35
            Ursprungligen postat av c90368
            Jag håller med!

            Undrar om det är så att hanen har lekt av bägge honorna under en lång tid?

            Filmen jag spelade in tog 1,5 timmar och då lekte de av tre gånger. Det kanske är så att de har hållit på i flera dygn? Så eventuella larver från första äggen är borta, eller gömda?

            Min syn, även med glasögon är ju inte den bästa och det finns många gömställen.

            Någon som har erfarenhet av lekande Honungsguramis?
            Inte helt omöjligt att din hane har lekt av flera honor under flera dygn. Kvarstoden av min första kull Dvärggurami är nu två hanar och tre honor och fyra månader gamla leker de ungefär två gånger i veckan. Ofta leker den ena hanen av två honor samtidigt!

            Att några små yngel skulle klara sig någon längre tid i karet är väl inte troligt då de är otroligt små och tarvar infusorier till att börja med. Iofs tyckte jag mig skymta en del alger i filmklippet ovan och kanske kan det ge visst fodertillskott under de första dagarna.

            Återigen, min erfarenhet är Dvärggurami men de är ju närbesläktade.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #36
              Ursprungligen postat av hawkse
              Inte helt omöjligt att din hane har lekt av flera honor under flera dygn. Kvarstoden av min första kull Dvärggurami är nu två hanar och tre honor och fyra månader gamla leker de ungefär två gånger i veckan. Ofta leker den ena hanen av två honor samtidigt!

              Att några små yngel skulle klara sig någon längre tid i karet är väl inte troligt då de är otroligt små och tarvar infusorier till att börja med. Iofs tyckte jag mig skymta en del alger i filmklippet ovan och kanske kan det ge visst fodertillskott under de första dagarna.

              Återigen, min erfarenhet är Dvärggurami men de är ju närbesläktade.
              Första foder skulle de nog kunna hitta, karet är mycket väl inkört med diverse algmattor. Finns dessutom inget filter som kan suga in dem.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #37
                Glömde skriva att hanen fortfarande vaktar väldigt duktigt under det som jag tror är rom.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Falconer
                  • November 2005
                  • 786

                  #38
                  Hej!
                  Mitt par har börjat bygga bo. Vad kan jag göra för att få överlevande yngel?

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #39
                    om det inte finns andra fiskar i karet så ska du inte göra så mycket mer än flytta honan efter leken och sen hanen efter yterligare 2-3 dagar. sen ska du bara mata dom små med lämpligt foder.
                    labyrintyngel är dock ganska så svåra att föda upp eftersom dom är så små...

                    Kommentar

                    • Falconer
                      • November 2005
                      • 786

                      #40
                      Det går tetror, räkor och kuhliis med dom.
                      Kan jag byta vatten trots bubbelbot om jag är försiktig?

                      Kommentar

                      • Halofan
                        • July 2011
                        • 30

                        #41
                        tyckte också dom var så fina särskilt hannen med sin röd svarta färgteckning.
                        Dom samsas väl med bandgurami och alla andra fiskar i karet

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          #42
                          hej, hur gick det för dig med dina honungsgurami? fick du några yngel att överleva?
                          har själv ett par nu å hoppas på att få lek på dom.
                          några speciella förhållanden som krävs?
                          har mycke växter i akvariet, även flytväxter.
                          ska de vara cirkulation på vattenytan eller är det bättre om den är stilla?

                          /H
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #43
                            Nej det blev aldrig något och numera är det akvariet avställt.

                            Eftersom du har flytväxter så lär det bli en del av karet som blir täckt av dessa, då går det att ha rörelse på resten av ytan. Se bara till att flytväxterna inte åker omkring i karet.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            Arbetssätt...