Betta sp. Palankaraya, Sengalang :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dubbel
    • February 2010
    • 92

    Betta sp. Palankaraya, Sengalang :D

    Så där, då har man hammnat i Betta träsket ihandlade igår ett par Betta sp. Palangkaraya, Sengalang. Jag har nu suttit klistrad framför karet och iaktagigt dessa små skygga fiskar. Längtar tills de har vuxit till sig lite och färgat ut helt. Dock finns det en sak kvar att inhandla en starkare belysning:P. Det var väldigt interessant att se när dessa tog lite nykläckt artemia (man fick se dom långt fram och väldigt bra). Nu är det bara och hoppas på lek ach att jag kan få någon polare att komma över att ta lite bilder så ni får se men här är en bild som jag hittade på internet http://i65.photobucket.com/albums/h2...RW_6257CRW.jpg hannen ser ut ungerär så.
    Senast redigerad av Dubbel; 05 July 2010, 23:31.
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Yngel från ett par jag gav till Janne Wester antar jag Min bild för övrigt. heter förresten Palangkaraya och inte Palankaraya. De är lättlekta, eller ja, som andra Bettor från coccina-gruppen. Allt är relativt.

    Kommentar

    • Dubbel
      • February 2010
      • 92

      #3
      Ja du helt rätt där och mitt fel men är det någon som vet hur man fixar rubriken?? :s :P

      Kommentar

      • Dubbel
        • February 2010
        • 92

        #4
        Oj så dum jag var :P men nu är det fixat :P

        Kommentar

        • häpp
          • February 2010
          • 88

          #5
          Vad spännande. Jättefina fiskar!

          Jag har just nu två kullar av betta coccina. Det har inte varit så svårt att få dem att leka, tycker jag. Däremot är jag inte särskilt nöjd med hur hannen förhåller sig till honan nu när det finns yngel.

          Om du har lust att läsa om hur mina coccinor gått tillväga kan du titta in i min tråd "Betta coccina - lek på g" http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=140534

          Lycka till med allt! Mina var lite skygga i ungefär en vecka. Därefter tycker jag att de kom fram allt mer och verkade trygga.

          Jag är precis som du helt såld på bettor och fantiserar om att sätta upp ett större antal specialinredda kar med några olika sorter. Min sambo är inte med noterna (än) så vi får se hur det blir med den drömmen...

          Kommentar

          • Dubbel
            • February 2010
            • 92

            #6
            Tack hoppas din sambo ger med sig till slut Liten update på karet nu då, både honan och hanen visar sig mer idag, dock är det honan som är modigast. Hanen verkar fortfarande undersöka allt han var nästan ovan på mina flyt växter :P dock inget skummbo än lite sporadiska bubblor men inget mer. Oaken eftersom det verkar vara din stamm från början hur lång tid tog det för din hanne att börja bygga ? Men men han kanske är lite ung än så länge

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #7
              Vet inte hur lång tid det tog. Men det brukar gå ganska fort om de är könsmogna och i bra kondition. Samt att akvariets vatten och inredning är bra så klart. Under sådana förutsättningar så sker det nog på under en vecka i bästa fall, eller så lång tid det tar för dem att känna sig hemmastadda.

              Kommentar

              • Dubbel
                • February 2010
                • 92

                #8
                Då är det bara och vänta dom kan ju vara lite för små än så länge

                Kommentar

                • oaken
                  • September 2006
                  • 901

                  #9
                  Jo, du ska inte känna att du är misslyckad om det tar lite tid innan de leker. Min tidsangivelse var mest för mig personligen som har ganska mycket erfarenhet av att odla Bettor. Generellt sett kan man säga att de leker omgående om honan är romstinn (välmatad) och det finns gott om gömställen och bra ställen att bygga bo på. Samt att vattnet är surt och mjukt. Det är nyckeln till framgång

                  Kommentar

                  Arbetssätt...