Behöver hjälp omgående, fått kampfiskyngel!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • askungen
    • June 2010
    • 107

    Behöver hjälp omgående, fått kampfiskyngel!!!

    Hej!
    Hjälp,hjälp, jobbar natt och tröttmössa som man e, just vaknat och titta då in i akvariet, bara för att kolla läget sådär. Höll på spilla ut allt kaffe ja hade när ja kolla in i skumboet som kampfiskarna varje vecka bygger(hanen har hittills ätit upp rommen)till NU!!! Ser små,små saker/yngel dimpa ner från boet och hanen tar dem i munnen och stoppar tillbaks dem. Vad gör ja nu??? Hur sköter ja dessa, om dom överlever, när och med vad ska ja mata? Hade tänkt byta vatten imorron, gör det 1 g/v och har alltid bra värden, antar ja ska hoppa över nu ett tag, balansen kan väl inte sabbas så mycket? Tar tacksamt emot alla tips ja kan få om skötsel osv på dem små liven. E larvigt stolt och glad över dem. Jo en fråga till; antar många kommer bli uppätna, undrar om ja kan rädda några och lägga i yngelakvariet och hur gammla/stora ska dem va då så dem klarar sig själva där? Kommer säkert att komma på fler frågor när ja fått igång hjärnverksamheten sen. Tar tacksamt emot alla tips, råd och svar ja kan få av er zoopare
    Anki
    220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
    60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.
  • askungen
    • June 2010
    • 107

    #2
    E de verkligen ingen som vet????
    Anki
    220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
    60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Hej Anki grattis till dina kampfisk yngel,
      Har du kampfiskarna i ett sällskaps akvarium? Om så skall du nog fundera på att flytta ynglen om några dagar. Fånga då upp så många du kan och fyll sedan yngelakvariet med vatten från det stora och släpp i ynglen. Byt inte vatten just nu! Inget skall hända om akvariet är väl inkört.
      Kampfisk yngel har små munnar så du bör mata med infusorier den första tiden (det kanske finns något på burk som funkar, vad vet jag).
      Vad jag skulle göra: Vänta den här gången och studera vad som händer. Hur länge sköter hanen skumboet och vad händer när ynglen blir fri simmande? Dom kommer att leka igen och troligtvis kommer hanen att bli bättre far från och med nu. Sedan börjar du förbereda allt när du ser att det är rom i boet. Säter på infusoriekultur (kålrots metoden funkar), köper hem artemia, fixar till yngel burken etc.
      När jag odlade labyrintfiskar gjorde jag så här:
      Ett ”special” akvarium med lek paret och i bland någon stryk fisk.
      När dom lekt plockade jag bort honan och ev strykfisk.
      Sedan tog jag bort hanen när ynglen blev fri simmande. Alltså jag hade ynglen kvar i lekakvariet den första tiden. Sedan flyttade jag dom till en större burk eller delade upp kullen.


      Jag kommer inte ihåg tider osv. Men det finns säker någon här som har mer aktuell information.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • askungen
        • June 2010
        • 107

        #4
        Hej bossep och tack så mycket för tipsen,ursäkta min panik där ibörjan. Ja har dem i ett sällskapsakvarium på 112 l, hanen e jätteduktig med dem hittills, gud nåde den fisk som bara kommer i närheten av boet. Har inte så mycket fiskar i akvariet än så han får mest va ifred med sina bebbar. Jag gör som du rekommenderade att vänta ut och se hur det går med allt, verkar smartast, lär ju bli mer yngel igen. Och då är ja redo för att rädda åtminstone några av dem. Ska läsa lite om kampfisk med yngel osv, vet att det finns en massa om det på nätet, ja hann bara inte igår då ja skulle jobba sista natten innan ja vaka av, e ledig ett par dar nu så ja hinner uppdatera mig om odling på dem osv. Tack igen.
        Anki
        220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
        60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

        Kommentar

        • askungen
          • June 2010
          • 107

          #5
          Jahapp, imorse hade hanen ätit upp alla yngel, ser inte ett enda nu, suck. Men nu e ja ialf uppdaterad om hur man sköter kampfiskyngel och så, har köpt flytande artemia och infusorier, håller på o fixar klart med yngelkaret mm så nu e de bara vänta ut tills nästa kull kommer och då ska ja flytta hela boet med hanen till andra karet sedan när dem e frisimmare tar ja bort hanen. Förhoppningsvis så kanske några yngel överlever, annars e de bara testa igen och igen, någongång ska det väl lyckas ialf. Har gett mig sjutton på att det ska gå, vill så gärna ha några.
          Anki
          220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
          60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

          Kommentar

          • JagBaraMal
            • November 2008
            • 79

            #6
            Lycka till i nästa omgång!
            Svenskt Guppyforum - www.guppie.se

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av askungen
              Jahapp, imorse hade hanen ätit upp alla yngel, ser inte ett enda nu, suck. Men nu e ja ialf uppdaterad om hur man sköter kampfiskyngel och så, har köpt flytande artemia och infusorier, håller på o fixar klart med yngelkaret mm så nu e de bara vänta ut tills nästa kull kommer och då ska ja flytta hela boet med hanen till andra karet sedan när dem e frisimmare tar ja bort hanen. Förhoppningsvis så kanske några yngel överlever, annars e de bara testa igen och igen, någongång ska det väl lyckas ialf. Har gett mig sjutton på att det ska gå, vill så gärna ha några.
              Om jag vore du skulle jag nog flyta både hanen och honan till ”yngelakvariet” så snart du ser tecken på nytt skumbo byggande. Sedan tar du bort honan så snart dom lekt och sedan hanen direkt när de första ynglen blir frismmande. På det sättet stressar du inte lekparet och de mycket känsliga ynglen.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              Arbetssätt...