Hur många Guramis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #31
    Visual och karrokaja: Kan inte ni tota ihop en rekommenderad växtlista för en sån här burk.
    Ni är båda experter!


    Raiju5: Tänk på att gurami vill ha lugn och ro i vattnet främst på ytan. Tvärtemot många andra fiskar.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #32
      Funderar på en sak. Eftersom du funderar på en massa Sydamerikaner så kunde en av mina favoriter, Flaggciklid (Mesonauta insignis) vara ett alternativ till Mosaikgurami (också en av mina favoriter).
      Flaggcikliden blir lite större men har samma fina glidande och i övrigt intressant. Det finns en risk att vuxna djur kan få för sig att kardinaltetror smakar gott. Men om du köper unga fiskar och låter dom gå ihop med kardinalerna borde det funka.

      Jag hade ett stim med Marmorbilbuk, Carnegiella strigata tillsammans med flaggor och det fungerade mycket bra. Dom gav lite fart och fläkt på ytan men stressade inte flaggorna.
      Om du sen har några trevliga malar på botten har du fina nischer i akvariet.
      Bilbukar vill ha bra fart på vattnet så en pump med bra cirkulation är ett måste. Dom hoppar bra så täckglas är också nödvändigt
      Senast redigerad av bossep; 07 August 2010, 01:36. Anledning: la till bilbukar
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #33
        Ursprungligen postat av bossep
        Visual och karrokaja: Kan inte ni tota ihop en rekommenderad växtlista för en sån här burk.
        Ni är båda experter!


        Raiju5: Tänk på att gurami vill ha lugn och ro i vattnet främst på ytan. Tvärtemot många andra fiskar.
        Allmänt växter som sträcker sig mot ytan (ex vallisneria, rotala, polysperma) kompletterat med flytväxter (ex frogbit, hornsärv, musselblomma). Jag vet inte om det finn så mycket mer att säga, de är inte så kinkaga med växtsorter? :P

        Lugna platser skapas utan problem med växterna. Mina 1700l/h i 180l (tre innerfilter) blir till en fjösig pisstråle när den kommer in i växtsoppan.
        Funderar på att fixa en kraftigare lösning men fiskarna verkar må prima!
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Ursprungligen postat av VisualDarkness
          Funderar på att fixa en kraftigare lösning men fiskarna verkar må prima!
          Har du den till huvudkudde eller?
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #35
            HAHAHA
            till Eheim 2260 behöver jag filtermaterial och slang än men Fluval 205 saknar ursäkt mer än att jag haft för mycket annat i farten. :P
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #36
              Ursprungligen postat av VisualDarkness
              HAHAHA
              till Eheim 2260 behöver jag filtermaterial och slang än men Fluval 205 saknar ursäkt mer än att jag haft för mycket annat i farten. :P
              Jag kan inte fatta att du inte testat monstret! Med eller utan filtermaterial.
              Oups OT ....igen!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • skejtfisken
                • January 2010
                • 75

                #37
                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                För att inte glömma att en vuxen hane får som långa "kamtänder" från fenorna. Sedan ser man det ganska lätt på beteendet i de flesta fallen.

                Tro mig, mosaikerna blir riktigt vackra när de väljer att spela på hela prakten! De blir rödare, strecken blir djupt svarta och fläckarna blänker som små små speglar!
                då hade jag rätt min stora är hanen väldigt fina men hur stora kan dom bli?

                Kommentar

                Arbetssätt...