Hur många Guramis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raiju5
    • June 2010
    • 87

    Hur många Guramis?

    Hej! vi ska snart skaffa ett 260L Juwel möbel akvarium, Hade tänkt använda detta till guramis, men måste veta hur många som får plats och vilka arter kan funka i samma akvarium.
    De jag är intresserade av är;
    - Honungsgurami
    - Läppgurami
    - Dvärggurami
    - Chokladgurami (vill gärna ha)
    - Mosaikgurami
    - Marmorgurami (ett måste)
    - Pygmégurami, minigurami

    Vilka av dessa guramis kan man göra en mix av? (helst inte mer är 3 av varje bland de stora(1 hane, 2 honor), de små vet jag inte hur många det kan vara utan bråk) Vet att hanarna kan bli aggresiva mot andra hanar, så går det? Behöver inte vara alla sorter, 2, 3 eller något sånt räcker, sålänge de funkar med marmorgurami och ett antal så att akvariet inte ser helt dött ut
    Tack för svar!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tja, just för att du säger att marmorgurami är ett måste så kan det bli svårt, eftersom den är den aggressivaste av dem. Vet inte hur den funkar med de små arterna (pygmégurami, chokladgurami), kanske låter den dem vara eftersom de är såpass olika, men både pygmégurami och chokladgurami hålls nog bäst i mindre akvarier med andra små och lugna arter. Tror också det kan se för plottrigt ut att blanda flera olika, ser nog bättre ut, och blir nog bättre balans att köra fler individer av samma art istället. I ett såpass stort akvarium tror jag att arter ur Trichogaster funkar bäst. Mosaikguramin är lite timidare och lugnare än marmorguramin.

    Två andra arter du kan kolla upp är månskensgurami (Trichogaster microlepis) och ormskinnsgurami (Trichogaster pectoralis). Ormskinnsguramin kan se lite trist ut i affären, men har sett en bild på en vuxen hane, väldigt fin, har för mig att den hade lite samma marmormönster som marmorgurami. Kolla gärna upp dem i artbeskrivningarna. Om du måste ha några av de du räknat upp, så skulle du kunna köra med mosaikgurami (en av de vackraste guramiarterna, har fyra själv), och t.ex läppgurami, som är av en annan typ, och lite större och, vad jag har förstått, tåligare än sin släkting dvärgguramin.

    Finns en riktigt vacker vildtypsliknande variant av "marmor" som är strimmig i nästan svart och ljusgult, och den klår de andra varianterna av marmor/blå/guld i skönhet tycker jag. Om du måste ha marmor, men vill ha fiskar som ändå avviker lite utseendemässigt, så skulle du kunna skaffa t.ex en marmorhane, och ett gäng guldhonor, de är samma art.
    Senast redigerad av Shepard; 03 July 2010, 18:38.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Raiju5
      • June 2010
      • 87

      #3
      Tack för svaret! så man kan inte ha de små guramisarna tillsammans med de stora? för jag kommer förmodligen bara ha ett litet 30L och det 260L och chokladguramisen vill jag gärna ha..
      Jag antar att jag får räkna bort marmorsguramisen då, men de har ju så vackra mönster
      Hur många mosaikguramis kan jag ha då? 1 hane antar jag och.. 4 honor eller något? eller fler? eller kan man ha 2 hanar, fast de blir väll aggresiva mot varandra då eller?
      Men om jag bara har mosaik som de stora guramisarna och sedan resten små, kan det funka då? för jag vill väldigt gjärna ha de små
      Ska kolla upp måne och orm guramisarna, de verka väldigt fina

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        de större guramisarna kan man ha minst 3st (eller fler) jag själv har 3st mosaikguramis och det funkar bra. antingen en hane med flera honor eller flera par tillsammans. bråk kan förekomma och hanar av mosaik KAN ta död på varandra.

        pygmegurami, marmorgurami och Colisa-arter har jag haft tillsammans med mosaikgurami och det funkade hos mig. annars funkar dom mindre gurami-sorterna som pygme väldigt bra som ända art i ett 30-40L akvarium. för sig själva kommer dom till sin rätt. dvärggurami kan man ha som par fisk i 30-50L kar om man vill eller som ensam hane. Colisa-arter kan gå ensamma.

        Kommentar

        • Raiju5
          • June 2010
          • 87

          #5
          ok, så då kan jag ha 1 mosaik hane och 3 honor (eller fler?) tilsammans med Chokladguramis då? och några andra mindre som pygme, honungsgurami och läppgurami? De små är väl fredliga så det borde inte vara ett så stort problem, eller?
          För jag har inte plats till att skaffa mindre akvarium här och där, så funkar alla dessa tillsammans? 260L är väldigt stor plats så det är ju inte direkt platsutrymme som är problemet, ska ha kuhlii-ålar och äpplesnäckor och helena snäckor också. (juste, guramisarna äter väl inte upp dem? )
          Om allt detta blir för svårt att utföra kan någon ge mig förslag på en fiskblandning som går ihop med mosaikguramisarna? (inte guramisar då) och antalet fiskar jag kan ha på varje art ni föreslår? de måste förstås kunna vara i ett 260L (men inte skalarer, är trötta på dem )
          Tack igen

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Jag tror du skulle kunna ha t.ex mosaikgurami (1 hane med flera honor, själv har jag två hanar och två honor som inte är fullvuxna än), och läppgurami. Eventuellt skulle du kunna ha månskens och ormskinnsgurami också, som också verkar vara rätt lugna, som mosaikguramin.

            I ditt mindre akvarium skulle du kunna ha ett litet gäng pygmégurami. Tror faktiskt att de skulle komma till korta vid matningarna, och bli lite stressade i det stora akvariet med de större arterna, likadant med chokladguramin.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              ormskinnsgurami blir ganska stora och kräver stora akvarium, jag ville köpa sådana till mitt 375L men blev avrådd av handlaren att dom gärna ville ha större än det.

              månskensgurami blir lite mindre men ändå större än mosaik och marmor så det är väl precis. väldigt vackra guramis men blir stora.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Tror att det står på artbeskrivningen att ormskinnsguramin ska ha minst 150 liter.

                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Raiju5
                  • June 2010
                  • 87

                  #9
                  ok, så.. 1 mosaik hane, 3 mosaik honor, 2 månskensguramis (1 hane(?), 1 hona) och några läppguramis funkar då alltså?
                  Om det blir för lite fisk i karet får jag väl bara skaffa ett stim tetror eller något
                  Tack för svaren!

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Månskensguramin kan vara svår att könsbestämma innan den är vuxen tror jag. Har för mig att hanarna får röda bukfensstrålar och honorna gula, och det är nog rätt svårt att se i affären.

                    Ja, eller ett stim regnbågsfiskar av nå´n sort, finns många fina Eller ett stim kilfläcksrasboror, som är från Asien, som guramina.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Tror att det står på artbeskrivningen att ormskinnsguramin ska ha minst 150 liter.

                      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=245&SOK=1
                      iförsig men ändå den blir ju 25cm lång. ganska stor fisk och jag tycker 200-300L är lite för en när den är fullvuxen. tror nog det är bättre att välja månskensgurami om man nu vill ha en större gurami.

                      jag själv tycker nog månskensgurami är minst lika vacker om inte vackrare. och mer lämpad med tanke på utrymmet då den blir lite mindre.

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Eller ett stim kilfläcksrasboror, som är från Asien, som guramina.
                        kilfläcksrasbora kan jag verkligen rekommendera också, funkar bra med gurami och är väldigt vackra.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ja, har själv ett stim kilfläcksrasboror, osäker på hur många som är kvar, men det är väl 15-20 eller så. En av mina favoritstimfiskar.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Raiju5
                            • June 2010
                            • 87

                            #14
                            Ja det blir antingen ett stim med Kilifläcksrasboror (20st ungifär) eller kardinaltetror (också 20st ungifär) Får se hur mycket plats guramisarna tar och sen bestämma antalet

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              10 brukar väl anges som minimiantal för de flesta stimfiskar, men ärligt talat så blir det inte mycket till stim, de är ju betydligt fler i naturen, så stim på minst 20, och gärna upp mot 30-50 är ju mycket finare att se på, de stimmar nog bättre då också.

                              Berätta gärna vilka gurami det blir
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...