Kampfisk tillsammans med gurami????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • askungen
    • June 2010
    • 107

    #16
    Ok, ja kör på det! Har lite o pyssla med framöver men ja uppdaterar när guramisarna har kommit om hur det går, himla spänande ska de bli.
    Anki
    220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
    60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #17
      Mina kampfiskar har alltid varit elaka mot nya invandrare, men när de kelat lite i en vecka är det inte så häftigt att bråka med nykomlingarna längre.
      Så länge fiskarna har någonstans att gömma sig till en början så kan du lätt låta det gå någon vecka med båk i början, men uppkommer det senare brukar det bli problem.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • askungen
        • June 2010
        • 107

        #18
        ok, bra att veta. Ja e bara än så länge i planerarstadiet, men eftersom ja har en plan B så vet ja om det skiter sig, så ordnar det sig iallafall. Har ett 60 l kar ja tänkte inreda enbart till kampfiskarna, 1 hane 2 honor. Men ja måste köpa nytt grus först, såg ditt jättefina 60 l med sand VisualDarkness och blev jättesugen på att ordna ett till mina med+ nån mal. E i valet och kvalet antingen sand el svart grus?????
        Anki
        220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
        60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

        Kommentar

        • J.Milton
          • January 2010
          • 674

          #19
          Jag har ett kamp par i mitt Gurami kar utan problem, men sen är karet rätt stort med mycket att gömma sig i iof.

          Ljudet som Botior gör kommer från deras små "morrhår" eller vad man nu ska kalla dom, pinnarna som sitter vid munnen.
          Dom är stenhårda och ger ifrån sig detta ljud när dom gnids mot varandra. Och Dom gör det oftast vid matdags för att dela maten (om det behövs) och för att visa dom andra att dom inte ska blanda sig i.
          240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
          Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
          Blogg+Galleri

          Kommentar

          • Vargsyster
            • January 2010
            • 55

            #20
            Jag har haft kampfisk tillsammans med gurami utan problem. Kampfisken var lite mobbad i början, men eftersom att han hade mycket att gömma sig i var det inga problem ^^

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #21
              Ursprungligen postat av J.Milton
              Ljudet som Botior gör kommer från deras små "morrhår" eller vad man nu ska kalla dom, pinnarna som sitter vid munnen.
              Dom är stenhårda och ger ifrån sig detta ljud när dom gnids mot varandra. Och Dom gör det oftast vid matdags för att dela maten (om det behövs) och för att visa dom andra att dom inte ska blanda sig i.
              dom morrhåren som dom har vid munnen heter skäggtömmar. dom låter inget, det hjälper dom att hitta mat. det som låter är deras tagg under ögonen som dom tar ut vid försvar eller vid bråk och vid matdags för att freda sig och roffa åt sig maten. även när dom blir rädda eller överraskade kan denna tagg under ögonen komma ut.



              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #22
                Problemet är när det är kampfisken som attackerar men får stryk, då hjälper inte gömställen!
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • RobFrazie

                  • May 2010
                  • 842

                  #23
                  jag har inte haft några problem alls ännu vad jag sett. Dock så verkar mina gurami hålla till runt där hanen byggde sitt skumbo vilket jag inte tycker om... Får väl isf hoppas att hanen skrämmer bort dem, för det var hans revir innan
                  720L Soppa
                  200L Asien
                  Räkvas
                  65L Betta

                  Kommentar

                  • askungen
                    • June 2010
                    • 107

                    #24
                    Hej allihopa!
                    Kul att höra alla olika erfarenheter, ja har iallafall äntligen bestämmt mig för att prova dessa 2 tillsammans. Håller just nu på att läsa om guramisar i allmänhet, det lutar åt mosaikgurami(såg en som var röd me svarta inslag, grymt fin),kanske sådana el honungsgurami. Har köpt vit sand, kanonfin,som ska tvättas under morrondagen, hm mot kvällen dock i denna värme. Sedan ska ja inreda det i 60 l karet och fixa allt med det. Nästa vecka antagligen bär det av till akvarielagret i Bromma för shopping av guramisar, ska bli så himla kul
                    Anki
                    220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                    60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                    Kommentar

                    • RobFrazie

                      • May 2010
                      • 842

                      #25
                      Fick veta av VisaulDarkness igår att de mosaikguramin som är röda ska tydligen vara väldigt svåra att få tag på...
                      720L Soppa
                      200L Asien
                      Räkvas
                      65L Betta

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #26
                        De som är "normalt" röda finns nog lite här och var (vid lek blir de extremt röda) men de med riktigt stort intensivt rött område har jag mest bara sett som utställningsex och auktioner på internet. Mosaikerna är ju ingen naturform så de olika stammarna skiljer sig en hel del.
                        Fusk att ha stockholm att leta runt i efter finaste exemplaren!
                        Rekommenderar mosaiker starkt, vuxna är riktigt vackra!
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #27
                          Ursprungligen postat av askungen
                          Hej allihopa!
                          Kul att höra alla olika erfarenheter, ja har iallafall äntligen bestämmt mig för att prova dessa 2 tillsammans. Håller just nu på att läsa om guramisar i allmänhet, det lutar åt mosaikgurami(såg en som var röd me svarta inslag, grymt fin),kanske sådana el honungsgurami. Har köpt vit sand, kanonfin,som ska tvättas under morrondagen, hm mot kvällen dock i denna värme. Sedan ska ja inreda det i 60 l karet och fixa allt med det. Nästa vecka antagligen bär det av till akvarielagret i Bromma för shopping av guramisar, ska bli så himla kul
                          ska du ha dom i ett 60L kar ? trodde det skulle vara större kar, såfall får du nog tänka om för i ett sådant litet kar är det svårt att hålla många gurami tillsammans. ännu svårare blir det med kampfisk tillsammans

                          i ett 60L kar kan du nog ha 1-3olika arter av de mindre gurami arterna (utan kampfisk). eller du kan köra med kampfisk men jag hade inte vågat i ett 60L kar.

                          Kommentar

                          • askungen
                            • June 2010
                            • 107

                            #28
                            Nej,nej, dem ska va i stora akvariet, inte det lilla, dit tänkte ja flytta kampfiskarna om det inte funkar. MEN det gjorde det, har sedan ett par dagar 3 dvärggurami, 4 mosaikgurami och 4 honungsgurami tillsamman med 1 kamphane och 2 honor och det funkar alldeles utmärkt. Inget tjafs,jagande el bråk. Dem hälsade på varandra typ såg det ut som, hur artigt som helst ibörjan, själv trodde ja att nu smäller det, men icke. Allt e hittills frid och fröjd och ja e alldeles toklarvigt kär i mina guramisar dem e så mysiga att titta på. So far so good!
                            Anki
                            220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                            60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #29
                              det är när det blir lekdags och när dom bildat revir som problem KAN komma, inte efter några dagar när dom precis kommit till nytt hem och knappt vet var dom bor.

                              men jag hoppas att det ska gå bra och att dom ska trivas tillsamman. och det är jätte bra att du har ett annat kar fall i fall det skulle hända nåt.

                              Kommentar

                              • askungen
                                • June 2010
                                • 107

                                #30
                                Joda det är ja införstådd med, när leken börjar blir det allvar, så ja håller koll och andra akvariet står inrett och klart sedan ett par dagar tillbaka så blir det katastrof så flyttar kampisarna dit. Tack för alla tips och råd, det är jätteskönt att kunna fråga erfarna akvarister om råd när man är lite oerfaren, var trots allt ca 10 år sedan ja hade akvarium sist.
                                Anki
                                220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                                60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...