Döda regnbågar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • opius
    • May 2010
    • 17

    Döda regnbågar

    Hej

    Är Röd regnbågsfisk (Glossolepis incisus) känslig?

    Köpte tre stycken varav 2 har dött på en vecka. Båda satt fast under samma rot (som jag nu har vänt på för säkerhets skull).

    Har dessa fiskar svårt att backa ut där dom simmar in, eller är det bara en tillfällighet att de fastnade på samma ställe?

    Jag har många övriga fiskar, samtliga mår bra.

    Vattnet har en temp på 25 grader, ph och nitrit ser bra ut.
    Jag lade nyligen in nytt grus i botten, om det kan påverka?

    Fisken såg ut att må prima igår, åt och simmade runt, men idag satt den fast under roten

    Mvh Stefan
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    #2
    Möjligen kan du fått en liten obalans i karet när du bytte grus om du samtidigt bytte allt vatten och kanske t.o.m. rengjorde filtret. Detta kan leda till nitrit vilket är giftigt. Om du får nitrit står fiskarna o flämtar vid ytan eller botten. Så håll koll på de andra fiskarna.
    //
    Mvh
    Anders

    Kommentar

    • opius
      • May 2010
      • 17

      #3
      Som sagt, nitrit och ph är bra.

      Bytte inget vatten / filtermaterial , utan jag lade in det andra gruset ovanpå det gamla.

      Den andra fisken dog för ett par dagar sedan, och den andra idag.

      Mvh Stefan

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Låter jätte trist att dina gick och dog!
        De är inte så känsliga, har du haft karet igång längre stund?
        ibland kan man få skit från butiken oxå, dvs dåliga fiskar.
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • andersfiskar
          • March 2007
          • 384

          #5
          Sorry. Läste tydligen inte hela inlägget. Om alla andra mår bra verkar det ju vara en tillfällighet. Det är inte svart sand (ibland aluminiumsilikat) du toppat med va?
          //
          Mvh
          Anders

          Kommentar

          • opius
            • May 2010
            • 17

            #6
            Jag

            Jag hade nog otur helt enkelt, köpte 5 fiskar från butiken varav 3 har dött.

            Men övriga mår bra, och jag är nästan helt säker på att de som dog fastnade under roten och inte kom loss.

            Som sagt har jag nu vänt på den roten för att undvika samma problem i framtiden.

            Kommer nog att köpa flera bågar, då jag bara har en ensam stackare kvar, han går iofs ihop med stimmet av jättedanio

            Mvh Stefan

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #7
              Ursprungligen postat av opius
              Jag hade nog otur helt enkelt, köpte 5 fiskar från butiken varav 3 har dött.

              Men övriga mår bra, och jag är nästan helt säker på att de som dog fastnade under roten och inte kom loss.

              Som sagt har jag nu vänt på den roten för att undvika samma problem i framtiden.

              Kommer nog att köpa flera bågar, då jag bara har en ensam stackare kvar, han går iofs ihop med stimmet av jättedanio

              Mvh Stefan

              Har man en gång köpt bågar kommer man aldrig köpa andra fiskar *hihi* Välkommen till bågträsket
              Har 3 röda och det är bland mina favoriter här hemma
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              Arbetssätt...