Betta coccina - lek på g (hoppas jag)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    #16
    Spännade! Skulle ju vara kul att få se kort på underverken! Både föräldrar o barn!

    Kommentar

    • häpp
      • February 2010
      • 88

      #17
      Ursprungligen postat av Föllförfisk
      Spännade! Skulle ju vara kul att få se kort på underverken! Både föräldrar o barn!
      Om du visste hur gärna jag hade delat med mig av bilder! Tyvärr är vår kamera inte det minsta samarbetsvillig. Jag ska se om det går bättre i kväll, men jag misstänker att det är lönlöst. Ska testa att filma. Det är möjligt att det går bättre.

      Fint är det i alla fall att se den hårt slitande fadern och de vita sytrådarna med små huvuden, som hänger bland bubblorna. Nu har jag införskaffat lite föda och massor av inspiration genom besök på akvarieaffären där fantasin skenar vid åsynen av alla vackra, spännande bettor (och andra fisksorter).

      En bra dag såhär långt. Tror efter noggrannare titt att det kanske snarare är 40 än 20 trådar som hänger i boet. Det är väldigt svårt att göra en uppskattning. Blir spännande att se hur det utvecklas och hur många som överlever.

      Håll tummarna för att jag inte gör någon dundertabbe och förlorar hela gänget.

      Kommentar

      • häpp
        • February 2010
        • 88

        #18
        Ja, nu har det gått ett par dagar sedan jag senast var inne på Zoopet.

        Sedan i förrgår har jag frisimmande yngel. Lyckades igår räkna till 37, men vet inte hur många jag missade och hur många som inte klarat sig sedan den inräkningen.

        De små har en väldigt ambitiös far. Han fångade t.ex. igår upp yngel som han tyckte var på fel plats och placerade dem där han ville ha dem. Ett yngel verkade vara i dålig form, för det sjönk oavbrutet, trots frenetiskt simmande uppåt. Jag vet inte hur många gånger hanen var där och fångade den lille stackaren och återförde den till ytan.

        Honan är framme betydligt mer och ser pigg och frisk ut. Hon har visserligen jagats undan vid ett par tillfällen, men är inte begränsad till ett pyttelitet område, utan kan oftast röra sig fritt.

        Ynglen är nu ljusbruna, ca 2 mm långa och man ser tydligt deras ögon.

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #19
          Hur har det gått med ynglen? Några överlevare?

          Kommentar

          • häpp
            • February 2010
            • 88

            #20
            Ursprungligen postat av oaken
            Hur har det gått med ynglen? Några överlevare?
            Jag har varit lite internet-frånvarande ett tag, men har nu hittat tillbaka. Tack för frågan!

            Jo du, det är en hel del överlevare. Dessutom har de lekt ytterligare en gång så jag har både frisimmande yngel och sådana som antagligen blir det i morgon.

            Jag tycker att de "gamla" ynglen fortfarande är pyttesmå, så det ska bli kul att se storleksskillnaden när de små börjar röra sig runt i akvariet. Jag matar med nykläckt artemia efter att ha sett dem äta det. Innan fick de även någon sorts droppar som jag fått rekommenderade.

            Dagen innan lek nummer två blev honan ordentligt jagad av hanen och jag försökte få tag på henne för en flytt tillbaks till stora akvariet, men jag antar att det bara var förberedelse för lek. Hon gömde sig så att det vore omöjligt att hitta henne utan att vända upp och ned på allt.

            Sedan leken har hon knappt setts till. Hon kommer smygande vid matning, men om hanen får se henne jagar han snabbt undan henne igen. Hoppas att det lugnar sig när de nya ynglen blir frisimmande. Funderar på att separera dem även om hanen blir snällare för jag tror att hon behöver lite lugn och ro efter två omgångar på kort tid. Jag får se hur jag gör.

            Har du några tips eller idéer? Hanen vore det ju lätt att flytta på, men det verkar man inte göra. Är risken stor att honan äter upp ynglen om hon går bland dem själv?

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #21
              De äter aldrig sina egna yngel, så det är ingen fara. Tror inte du behöver flytta honan heller, de är rätt duktiga på att hålla sig undan. Och så länge du matar med levande foder (typ nykläckt artemia) så borde hon få i sig tillräckligt, även om det kan kännas lite brutalt. De brukar sluta leka efter kanske 2-3 lekar, men om man tar bort ynglen så börjar de snart leka igen.
              Så det borde snart lugna ner sig igen. Mitt par är väldigt harmoniskt, de står sida vid sida mest hela dagarna och gör inte särskilt mycket. Men det kan säkert variera en del mellan olika par, beroende på hur väl de "passar ihop".

              Kommentar

              • häpp
                • February 2010
                • 88

                #22
                Funderingarna fortsätter...

                Nu har jag avvaktat i några dagar och har två kullar frisimmande yngel. Jag har ingen aning om hur många det är.

                Oaken: Problemet med honan kvarstår, tyvärr. Hon håller sig ständigt gömd och kommer enbart (vad jag har sett) fram vid matning. Om inte hanen är i närheten, vill säga. I så fall skippar hon maten vid det tillfället. Jag försöker mata honom på ett ställe och därefter, när han är upptagen, henne i närheten av det gömställe hon skapat. Då kommer hon oftast fram. Jag har, precis som du skriver, aldrig sett någon av dem gå på några yngel.

                En fråga: Om jag plockar över hanen till det akvarium de alla kommer att gå i så småningom, kommer det då bli problem att föra över honan och ynglen dit senare? Jag funderar över om han gör hela 240-litersakvariet till sitt revir, eller om jag kan räkna med att det kommer att funka smidigt. När honan och hanen gick där var det aldrig några problem. De åt samtidigt på samma ställe osv.

                Kommentar

                • oaken
                  • September 2006
                  • 901

                  #23
                  Ledsen för ett sent svar. Om du skulle först flytta hanen och sen honan och ynglen skulle det förmodligen resultera i att ynglen blir ihjälslagna/uppätna beroende på hur stora de är. De skulle inte längre ses som deras egna yngel längre i alla fall, enligt min erfarenhet. Jag har testat att släppa ner yngel yngel bland vuxna par och dessa har alltid försvunnit.

                  Det som förmodligen skulle hända är att de leker direkt (timmar, dagar efter att du lagt i honan) - förutsatt att vattenvärdena är bra - och sen håller hanen ett revir igen. Dock vet jag inte riktigt hur stora revir de håller under leken eftersom jag aldrig har hållit en Betta (från coccina-gruppen) i ett så stort akvarium. Jag antar att de inte lekte när du tidigare höll dem i ditt 240-liters, eller hade något direkt intresse av det? Min erfarenhet är som sagt att aggressionen uppstår efter lek.

                  Kommentar

                  • häpp
                    • February 2010
                    • 88

                    #24
                    Tack för ditt svar!

                    Jag låter dem fortsätta att gå ihop ett tag till och hoppas att det funkar ok. Ynglen är fortfarande väldigt små.

                    I det stora karet visade de inga lektendenser annat än uppvisningar i vackra färger emellanåt, särskilt mot slutet innan de flyttades till lekkaret. Jag vet inte om det hade kunnat bli något i stora. Där var det aldrig problem med att hanen skaffade för stort revir. Han byggde aldrig skumbo. Där är viss ytcirkulation, vilket jag antar försvårar det.

                    Vad jag har förstått brukar de leka några gånger på raken och sedan lugna ned sig. Det är min förhoppning nu. Att allt ska lugna sig när de lekt klart. Och att det är färdiglekt inom kort för den här gången åtminstone. Jag har som sagts tidigare aldrig sett hanen skada honan, men han jagar undan henne.

                    I övrigt verkar han vara en bra far. Trots att ynglen ur minsta kullen nu varit frisimmande ett tag såg jag honom igår fånga upp ett yngel som han fick i munnen vid matning/ansåg befann sig på fel plats och släppa ut det högre upp i akvariet. Han är exemplarisk vad gäller skyddandet av de små, skulle man kunna säga om man vill försvara hans sätt att förhålla sig emot honan.

                    Kommentar

                    • häpp
                      • February 2010
                      • 88

                      #25
                      Nu har det gått ytterligare en tid. Många yngel har försvunnit. Det skulle möjligen kunna vara så att honan ätit yngel i hanens blickfång och därför jagats undan så hårt av honom. Han har ju tagit sitt uppdrag på största allvar och fångat upp yngel som varit på "fel" plats långt efter det att de blivit frisimmande.


                      Hur som helst tordes jag inte låta honan gå kvar ihop med hanen i det lilla karet då hon allt mer sällan kom fram för att äta. För fyra dagar sedan flyttades hon och hanen tillbaka till det stora karet. Att honan inte hade det bra råder det inga tvivel om. Jag var rädd för att något av följande scenarion skulle uppstå:
                      • Hanen skulle ha ihjäl honan
                      • Honan skulle långsamt svälta ihjäl
                      • Honan hade dragit på sig någon magåkomma som gjorde att hon inte längre kunde äta och skulle lida till döds
                      Efter flytten till stora akvariet äter hon som vanligt. Jag ser inga fysiska skador på henne. Hon och hanen kan gå sida vid sida utan att minsta maktkamp utkämpas. Ynglen får nu växa upp i lugn och ro och jag hoppas att åtminstone några ska överleva till vuxen ålder.

                      Nya problem:
                      Tyvärr (ur akvariesynpunkt) ska jag åka iväg en vecka på semester ganska snart och min fiskvakt har beslutat sig för att åka en sväng samma vecka, så jag har ingen som kan mata på hela tiden. Vet inte om jag törs hoppas på några överlevande? Jättetråkigt, särskilt efter allt ståhej med honan.

                      Finns det någon som vet hur bra yngel klarar en hel veckas fasta?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...