Betta coccina - lek på g (hoppas jag)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • häpp
    • February 2010
    • 88

    Betta coccina - lek på g (hoppas jag)!

    Jag, en relativt nybliven akvarist, har för ett par veckor sedan satt upp ett lekakvarium med torvbotten, en liten rot och växtlightet. Dit har jag flyttat mina coccinor.

    Första försöket ledde inte till någonting alls, trots att fiskarna visat upp sig i några dagar i stora akvariet. Honan gömde sig efter någon dag i torven och kom inte fram ens för matning, så hon fick flytta tillbaks till stora karet för att äta upp sig och återfå god vigör.

    Igår flyttade hon in hos hannen i lekakvariet igen och nu tror jag att något är på g! Hanen har byggt sitt första skumbo och har otroliga färger. Honan - även hon färgsprakande - kommer fram ur torven ibland, men efter snabb jagis återvänder hon till sin trygga gömma. Vågar jag hoppas?

    Av det jag har läst beskrivs dessa bettor av vissa som väldigt lättlekta och av andra som mycket svåra. Jag hoppas såklart på det första alternativet.

    Detta är mitt första försök att dra upp yngel av någon fisk över huvutaget, så alla tips och varningar emottages tacksamt. Detta är så himla spännande! Synd att inte alla jag berättar för förstår det...

    /häpp
    Senast redigerad av häpp; 25 May 2010, 21:39. Anledning: knasig formulering
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    #2
    Har aldrig sett denna kampfisk, har du bild?
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentar

    • häpp
      • February 2010
      • 88

      #3
      Tyvärr inga egna bilder av vettig kvalitet, men på youtube och google finns en del. Jag tycker dock att många av fiskarna på bilderna är ljusare än min hane. Han har djupröd färg, väldigt mörk. Till det kommer lysande turkos kanter på fenorna och en ganska stor, fyrkantig fläck i samma färg på kroppen. Subtil skönhet.

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Se bara till att mata upp honan ordentligt så leker de snart. Efter du har fått lite yngel så blir hanen skonsammare mot honan.

        Kommentar

        • häpp
          • February 2010
          • 88

          #5
          Just matningen var problemet vid första försöket. Hon kom inte fram och åt när jag såg, så jag fick ta bort henne och börja om med den biten. Jag hoppas att det ska gå bättre nu.

          Just detta är det stora orosmomentet. Hanen verkar inte blir rent fysiskt farlig, men vaktar sitt revir noga och honan håller sig undan. Ska se om jag kan uppehålla hanen med nyckläckt artemia i ett hörn och mata honan med detsamma i ett annat hörn. Om hon törs komma fram.

          Jag tänkte dessutom testa att släppa ned lite frusen artemia i närheten av honans tillhåll så att hon kan smyga fram och ta en tugga då och då. Vet inte hur jag ska kunna lösa det på annat sätt. Känner mig lite ond som utsätter henne för det här.

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #6
            Hur stort är akvariet? Det brukar inte vara något större problem att mata upp honan så länge man har t.ex. mycket växter som gör att hanen inte kan se henne hela tiden, jag brukar t.ex. göra så att lämplig plats för skumboet är längst bak i akvariet, då kan honan uppehålla sig längst fram utan att hanen lägger märke till det.

            Kommentar

            • häpp
              • February 2010
              • 88

              #7
              Jag har ganska mycket växter, men ska nog plocka in ännu mer. Har en hel del flytväxter i stora akvariet att ta av.

              Honan har visat sig vid några tillfällen nu på förmiddagen, så jag tycker att det verkar som om det inte behöver bli något problem med matningen den här gången. Akvariet är riktigt litet (bara ca. 20 liter), men gömställen är det inte ont om, så jag tror inte att det är någon fara för honan.

              Jag har turen att vara ledig nu i två dagar och kan spana ordentligt. Skulle det bli problem än en gång får jag väl avbryta igen. Vad jag förstått är det inte helt ovanligt att det krävs några försök innan alla bitar faller på plats, men jag vill tro att det går vägen den här gången.

              Kommentar

              • häpp
                • February 2010
                • 88

                #8
                Ursprungligen postat av oaken
                [...] jag brukar t.ex. göra så att lämplig plats för skumboet är längst bak i akvariet
                Hur gör du för att du och hanen ska ha samma syn på vad som är lämplig plats för skumbobygget? Skulle vara bra att veta för framtiden.

                Min hane har byggt sitt skumbo mellan flytväxter och en akvarievägg på ena långsidan, ganska mitt på. Kanske inte det ultimata stället, men en rot med växter på, samt flytväxter blockerar platsen ganska bra. Utsikten därifrån över resten av akvariet är inte god, vilket jag gissar är bra.

                Kommentar

                • oaken
                  • September 2006
                  • 901

                  #9
                  Ursprungligen postat av häpp
                  Hur gör du för att du och hanen ska ha samma syn på vad som är lämplig plats för skumbobygget? Skulle vara bra att veta för framtiden.

                  Min hane har byggt sitt skumbo mellan flytväxter och en akvarievägg på ena långsidan, ganska mitt på. Kanske inte det ultimata stället, men en rot med växter på, samt flytväxter blockerar platsen ganska bra. Utsikten därifrån över resten av akvariet är inte god, vilket jag gissar är bra.
                  Man kan t.ex. undvika att ha flytväxter annat än i bakre delen av akvariet. Sen brukar jag alltid lägga ned en filmburk. De är mycket populära att bygga skumbo i, och jag har aldrig sett en Betta-hane som valt en annan plats om det finns en filmburk i akvariet. Så jag placerar den helt enkelt långt bak i akvariet. Vill man få en bra inblick i vården av ynglen/äggen kan man lägga den längre fram dock.

                  20 liter är ganska lagom, det går bra att hålla par i akvarium ner till 12 liter, men då är det trångt. Javamossa är annars en bra växt för att ge skydd åt honan. Tror inte du behöver ta ut honan så länge du har tillräckligt med gömställen, dvs att det finns platser där hon får vara i fred. När de väl har lekt så blir det som sagt lite lugnare, till en början för att hanen är så pass upptagen med boet men sedan när ynglen blivit frisimmande så är hanen inte lika sugen på att leka längre.

                  Kommentar

                  • häpp
                    • February 2010
                    • 88

                    #10
                    Det verkar gå vägen!!!

                    Oaken, jag vill tacka så mycket för tipset om filmburken. Har rotat fram en att eventuellt använda i framtiden. Inser att jag läst på andra ställen att man använt det och det verkar ju smidigt.

                    I detta nu pågår omslingrande övningar under skumboet. Jag har sett det upprepas sex gånger de senaste 45 minuterna och då har jag inte haft möjlighet att sitta och stirra oavbrutet, så jag misstänker att det hänt fler gånger. Väldigt spännande!

                    Kommentar

                    • häpp
                      • February 2010
                      • 88

                      #11
                      Har studerat förloppet noga

                      Såhär har det gått till:

                      Det buffas lite och position intas. Hanen slingrar sig runt honan och bildar i princip ett o. De stannar i den positionen en stund. Därefter släpper han henne och hon flyter lealös alldeles still, medan han simmar ned en liten bit så att han befinner sig några centimeter under henne.

                      Efter en stund släpper honan, som fortfarande ligger helt stilla, ett ägg, som hanen fångar upp med munnen. Ytterligare ett par-tre ägg faller och hanen fångar dem. Honan börjar röra på sig igen och hanen simmar långsamt runt under boet för att så småningom börja buffa bland bubblorna. Jag antar att han lägger äggen på plats. Om honan kommer för nära puttas hon bort.

                      Honan håller sig hela tiden nära intill hanen och verkar villig att börja om innan han anser sig redo. Efter några minuter börjar allt om igen.

                      Jag har sett dem ägna sig åt detta i 2,5 timmar nu, men det kan ha pågått i ytterligare några timmar innan dess då jag var ute och njöt av solskenet. Vad jag har förstått kan de hålla på väldigt länge.

                      Detta kanske var och varannan akvarist har upplevt, men för mig är det första gången och alldeles fantastiskt.

                      Kommentar

                      • häpp
                        • February 2010
                        • 88

                        #12
                        Yngel!

                        Jag måste skriva av mig någonstans och det får bli här. Vår familj har fått ett gäng yttepyttesmå nya medlemmar. Jag vet inte hur många det är, men kanske runt 20?

                        Nu har det gått ca. 72 timmar sedan leken avslutades. Hanen vaktar sitt bo och nu hänger där små vita svansar, som emellanåt faller ned och fångas upp igen. Fram till nu tycker jag att det har varit väldigt lugnt, men alldeles nyss var det många som rörde sig åt olika håll och hanen har fullt sjå med att hinna fånga och placera ynglen i boet igen. Hittills har han skött jobbet med bravur. Jag hoppas att det fortsätter så.

                        Honan håller sig undan, men kommer fram en liten stund ibland. Hon äter som hon ska, men tar inga större vändor, utan håller sig i närheten av någon gömma som hon snabbt kan återvända till. Jag har inte sett hanen göra några utfall mot henne, men hon tar väl det säkra före det osäkra.

                        Kommentar

                        • oaken
                          • September 2006
                          • 901

                          #13
                          Grattis Väldigt roligt att se det hela också som sagt.

                          Kommentar

                          • legob
                            • May 2007
                            • 642

                            #14
                            Ursprungligen postat av oaken
                            Man kan t.ex. undvika att ha flytväxter annat än i bakre delen av akvariet. Sen brukar jag alltid lägga ned en filmburk. De är mycket populära att bygga skumbo i, och jag har aldrig sett en Betta-hane som valt en annan plats om det finns en filmburk i akvariet. Så jag placerar den helt enkelt långt bak i akvariet. Vill man få en bra inblick i vården av ynglen/äggen kan man lägga den längre fram dock.

                            20 liter är ganska lagom, det går bra att hålla par i akvarium ner till 12 liter, men då är det trångt. Javamossa är annars en bra växt för att ge skydd åt honan. Tror inte du behöver ta ut honan så länge du har tillräckligt med gömställen, dvs att det finns platser där hon får vara i fred. När de väl har lekt så blir det som sagt lite lugnare, till en början för att hanen är så pass upptagen med boet men sedan när ynglen blivit frisimmande så är hanen inte lika sugen på att leka längre.
                            Filmburken var intressant. Menar du de gamla svarta eller de nya genomskinliga?

                            Kommentar

                            • oaken
                              • September 2006
                              • 901

                              #15
                              Ursprungligen postat av legob
                              Filmburken var intressant. Menar du de gamla svarta eller de nya genomskinliga?
                              Mina är svarta, så jag antar att jag menar de gamla. Det var länge sen jag införskaffade några nya

                              Kommentar

                              Arbetssätt...