Parosphromenus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    Parosphromenus

    Eftersom Legob bad om det så slänger jag upp en tråd. Som en introduktion så kan jag säga att släktet Parosphromenus består av 18 beskrivna arter i dagsläget, men det finns de som menar på att det kan finnas uppemot 50 olika arter.
    Tråkigt nog så lär väl vi aldrig få veta hur många arter som finns, eller har funnits snarare då deras hemmiljöer i Malaysia och Indonesien förstörs med rasande fart. De återfinns i naturen i vad vi inom akvaristiken kallar för "svartvatten", dvs mycket saltfattigt och surt vatten som är starkt tefärgat.

    För att återskapa en miljö som är lik den i naturen så behöver man ett osmosfilter för att filtrera bort alla salter i vattnet. Detta är framförallt nödvändigt vid odling, då äggen inte kläcks om vattnet inte är tillräckligt "rent", förutom att det ska vara saltfritt så vill man även hålla bakteriefloran nere då äggen är mycket sårbara för angrepp. För att göra detta så kan man använda sig av t.ex. Ketapang-blad (också kallade Indian Almond Leaves m.m.) eller alkottar. Ketapang-blad sägs dock vara extra bra till detta. De är dessutom utmärkta som dekoration/gömställen.

    Det andra problemet är att de allra flesta arter inte äter dött foder. Så man kan alltså glömma frysfoder och torrfoder. Nykläckt artemia är i princip oundvikligt, men det är å andra sidan lätt att pyssla med och relativt billigt. Andra foder som funkar bra är moina, grindalsmask, mikromask m.m. Mask är dock för fett för att ges som annat än supplement. Parosphromenus har i naturen tillgång till väldigt lite föda så de äter inte särskilt mycket, framförallt vuxna hanar.

    Jag har inte jättemycket erfarenhet av odling av dessa fiskar ännu, men jag har hittills haft goda resultat med att hålla ensamma par i 18-liters akvarium. Vattnet har där ett pH på runt 5-6 och ett ledningstal på runt 40-50 mikrosiemens/cm. Jag matar mest med nykläckt artemia och moina, nu i dagarna har jag även börjat fånga svarta mygglarver. Ynglen tar i princip nykläckt artemia från första dagen, men jag brukar stödmata med vinägermikro för att vara säker på att de får i sig tillräckligt med mat. De flesta menar på att det är bäst att låta ynglen gå kvar med föräldrarna men jag har haft bäst resultat med att flytta ynglen just när de blivit frisimmande till ett eget akvarium. Akvarierna är ganska enkelt inredda och ett exempel kan ses här, ett akvarium med ett par Parosphromenus nagyi "Cherating":



    Inredning består av några Ketapang-blad och ett PVC-rör för dem att leka i. Sen har jag några Ceratopteris cornuta som funkar som "filter". Det är få växter som klarar av att växa i sådana här förhållanden. Några exempel på växter som funkar är: Javaormbunke, mossor av olika slag, Ceratopteris, Hornsärv, Bolbitis. Jag föredrar Ceratopteris eftersom de växer väldigt snabbt och därmed tar upp mycket näring. Alla rutor är täckta (även bottenrutan) med svart självhäftande plastfilm.

    Avslutningsvis så är de Parosphromenus man ser i butikerna ofta alldeles utmärglade, de trivs inte i butikernas kraftigt filtrerade akvarium med snabba stressande medinvånare. Detta är synd då det är otroligt vackra fiskar som är väldigt intressanta att studera. Det vore kul om fler i Sverige skulle intressera sig för dessa fiskar, och jag hoppas att få några av de ovanligare arterna etablerade här. För mer bilder och information så rekommenderar jag ett besök på http://www.pandaplus.dk/parosphromenus.htm

    Slutligen ett par bilder:

    Parosphromenus deissneri "Bangka"


    Parosphromenus linkei
    Senast redigerad av oaken; 22 May 2010, 17:18.
  • legob
    • May 2007
    • 642

    #2
    Väldigt flotta bilder! Några ord om hur du plåtade skulle uppskattas.

    Jag har mörkbrunt silkespapper på sidorna och bak och rätt så mörkt vatten faktiskt. Det gör det svårt att hålla koll på vad som händer plus att de ju i allmänhet är rätt så blyga.

    Det är roligt att det finns ett visst intresse för dessa fiskar trots allt.
    Senast redigerad av legob; 21 May 2010, 16:55.

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #3
      Tack Ja du, hur jag gjorde.. blixt ovanför akvariet och ett makroobjektiv är väl det som behövs. Det är dock omöjligt att få till bra bilder i akvarium där vattnet är riktigt mörkt, vattnet var relativt klart i de akvarium där dessa bilder togs.

      Jo, det kan vara lite svårt att se vad som händer. Speciellt vissa arter är ju skyggare än andra. Jag brukar oftast se honorna medan hanarna ofta håller sig undan. När de väl börjat leka så verkar de hålla på ett bra tag, men jag har än så länge inte hittat någon direkt "trigger" för lek utan det verkar mest ske spontant när vattnet är bra och fiskarna i bra kondition.

      De blir dock inte så skygga när man har dem i den typen av akvarium som jag beskrev ovan, dvs alla sidor täckta. Det blir som en mörk "box", och då behöver man inte ha så fruktansvärt mycket inredning i akvariet så att man aldrig ser fisken. Räcker t.ex. med ett par löv som gömställen. Har heller inget substrat i dessa akvarium och det funkar bra, men får en del obskyra alger som man aldrig ser några andra akvarister prata om Annars är ficklampan din vän.

      Vore helt klart kul om vi vore några i Sverige som satsade på att hålla dessa fiskar långsiktigt, intresset verkar i allmänhet svalt i Sverige. I Danmark vet jag två som odlar Parosphromenus, annars verkar de flesta odlarna finnas i Tyskland.

      Vilka arter håller du numera, legob?

      Kommentar

      • SenorBastardo
        • November 2006
        • 121

        #4
        Du kanske ska tillägga att det även går bra att torvfiltrerar vattnet för att få ned ledningstal och pH. Det har jag själv kört till mina linkei och det funkar bra.

        Kommentar

        • Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

          #5
          Hur kan torvfiltreringen få ner ledtalet? Brukar den inte snarare höja det?
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #6
            Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
            Hur kan torvfiltreringen få ner ledtalet? Brukar den inte snarare höja det?
            Det stämmer. Humusämnen höjer ledningstalet. Just pH-värdet sägs dock inte vara överdrivet viktigt, utan det man vill ha är just en låg konduktivitet.

            I den här här artikeln går in Karsten Keibel in närmare på det, och hur Parosphromenus är anpassade till just dessa miljöer: http://www.pandaplus.dk/Dokumenter/E...0dyrearter.pdf

            Just Parosphromenus linkei sägs vara en av de lättare arterna att odla, och P. quindecim rapporteras gå bra att odla i vatten med lite högre ledningstal (100 mikrosiemens/cm). Men så vitt jag vet så är det ingen som har lyckats odla de mer krävande arterna utan att använda RO-filter.

            Edit: Men det Krister kanske syftade på är att torv kan göra vattnet mjukare.
            Senast redigerad av oaken; 23 May 2010, 11:04.

            Kommentar

            • legob
              • May 2007
              • 642

              #7
              Ursprungligen postat av oaken
              Tack Ja du, hur jag gjorde.. blixt ovanför akvariet och ett makroobjektiv är väl det som behövs. Det är dock omöjligt att få till bra bilder i akvarium där vattnet är riktigt mörkt, vattnet var relativt klart i de akvarium där dessa bilder togs.

              Jo, det kan vara lite svårt att se vad som händer. Speciellt vissa arter är ju skyggare än andra. Jag brukar oftast se honorna medan hanarna ofta håller sig undan. När de väl börjat leka så verkar de hålla på ett bra tag, men jag har än så länge inte hittat någon direkt "trigger" för lek utan det verkar mest ske spontant när vattnet är bra och fiskarna i bra kondition.

              De blir dock inte så skygga när man har dem i den typen av akvarium som jag beskrev ovan, dvs alla sidor täckta. Det blir som en mörk "box", och då behöver man inte ha så fruktansvärt mycket inredning i akvariet så att man aldrig ser fisken. Räcker t.ex. med ett par löv som gömställen. Har heller inget substrat i dessa akvarium och det funkar bra, men får en del obskyra alger som man aldrig ser några andra akvarister prata om Annars är ficklampan din vän.

              Vore helt klart kul om vi vore några i Sverige som satsade på att hålla dessa fiskar långsiktigt, intresset verkar i allmänhet svalt i Sverige. I Danmark vet jag två som odlar Parosphromenus, annars verkar de flesta odlarna finnas i Tyskland.

              Vilka arter håller du numera, legob?
              Mina aktuella arter:
              P opallius (1 par)
              P anjunganensis (1 par)
              P sumatranus (2 par)
              P spec (oklart om par, förmodligen även de sumatranus).
              Skulle gärna ha fler men det finns ingen riktig plats.

              Kommentar

              • SenorBastardo
                • November 2006
                • 121

                #8
                Ursprungligen postat av oaken
                Det stämmer. Humusämnen höjer ledningstalet. Just pH-värdet sägs dock inte vara överdrivet viktigt, utan det man vill ha är just en låg konduktivitet.

                I den här här artikeln går in Karsten Keibel in närmare på det, och hur Parosphromenus är anpassade till just dessa miljöer: http://www.pandaplus.dk/Dokumenter/E...0dyrearter.pdf

                Just Parosphromenus linkei sägs vara en av de lättare arterna att odla, och P. quindecim rapporteras gå bra att odla i vatten med lite högre ledningstal (100 mikrosiemens/cm). Men så vitt jag vet så är det ingen som har lyckats odla de mer krävande arterna utan att använda RO-filter.

                Edit: Men det Krister kanske syftade på är att torv kan göra vattnet mjukare.
                Okay, I stand corrected!

                Men visst var det mjukheten på vattnet och även pH som jag främst menade på.

                Kommentar

                • oaken
                  • September 2006
                  • 901

                  #9
                  Ursprungligen postat av legob
                  Mina aktuella arter:
                  P opallius (1 par)
                  P anjunganensis (1 par)
                  P sumatranus (2 par)
                  P spec (oklart om par, förmodligen även de sumatranus).
                  Skulle gärna ha fler men det finns ingen riktig plats.
                  Skoj. Några yngel på någon av dessa? P. sumatranus sägs ju vara svår, men aldrig testat den själv. P. opallios sägs ju också vara svår, eller åtminstone väldigt skygg. Har du upplevt dem så?

                  Parosphromenus är ju annars behändiga på så sätt att de inte behöver stora akvarium

                  Kommentar

                  • oaken
                    • September 2006
                    • 901

                    #10
                    Har funderat på om det finns några yngel kvar hos mitt nagyi-par egentligen, såg ett ganska litet häromdagen men idag så såg jag en rackare på nästan en centimeter som såg ut som en kopia av sina föräldrar, så uppenbarligen finns de där men de visar sig inte i onödan.

                    Kommentar

                    • legob
                      • May 2007
                      • 642

                      #11
                      Ursprungligen postat av oaken
                      Skoj. Några yngel på någon av dessa? P. sumatranus sägs ju vara svår, men aldrig testat den själv. P. opallios sägs ju också vara svår, eller åtminstone väldigt skygg. Har du upplevt dem så?

                      Parosphromenus är ju annars behändiga på så sätt att de inte behöver stora akvarium
                      Jag får väl säga att jag har slarvat med tillsynen på ett tag så jag vet inte säkert, i alla fall inget som dykt upp mitt framför ögonen men det är ju knappast att vänta heller. De lever ju sina liv lite i skymundan och dessutom har jag mörkat ner vattnet rätt rejält så det blir ännu svårare att se.

                      P. opallius är kolossalt skygg. Precis i början såg jag dem hela tiden men inte på länge. Ett tag trodde jag de hade dött så jag gjorde rent akvariet och se! Där var de men en gnistrande färggrann hanne. Vad de egentligen har för sig vet jag inte riktigt men något är det för de lever ju och endera dagen blir det väl något litet yngel hoppas jag.
                      Senast redigerad av legob; 27 May 2010, 20:04.

                      Kommentar

                      • oaken
                        • September 2006
                        • 901

                        #12
                        Såg lite fler nya nagyi-yngel häromdagen.

                        Vet inte om det är någon som faktiskt lyckats odla opallios, men det är ju kul utmaning. Det är extra svårt när de är så extremt skygga också skulle jag tro. Kul att de lever och frodas (?) åtminstone.

                        Kommentar

                        • SenorBastardo
                          • November 2006
                          • 121

                          #13
                          De är verkligen mästare på att gömma sig. Mina linkiei har lekt i omgångar, nu har jag inte sett några yngel på ett par veckor, tänkte att de gått till de sälla jaktmarkerna. Men så igår kväll kunde jag räkna till inte mindre än 21 yngel, de största nästan en centimeter!

                          Får nog ta ett krafttag och flytta dem ur burken snart.

                          Kommentar

                          • Paniktandborste
                            • March 2005
                            • 330

                            #14
                            Måste säga att jag blev väldigt fascinerad av de här fiskarna =)
                            Kanske blir att skaffa i framtiden, får förhoppningsvis en trea i höst så då lär det bli ett par kar, men först channor ^^ Men det tar vi då :P

                            Spännande att de är så fina fast att de inte vill synas :P men det är väl lite det som är tjusningen haha :P
                            Aka Pixel eller Bildpunkt

                            Kommentar

                            • oaken
                              • September 2006
                              • 901

                              #15
                              Ursprungligen postat av SenorBastardo
                              De är verkligen mästare på att gömma sig. Mina linkiei har lekt i omgångar, nu har jag inte sett några yngel på ett par veckor, tänkte att de gått till de sälla jaktmarkerna. Men så igår kväll kunde jag räkna till inte mindre än 21 yngel, de största nästan en centimeter!

                              Får nog ta ett krafttag och flytta dem ur burken snart.
                              Riktigt skoj. Hur gick det med dina Indostomus förresten?

                              Ser några yngel då och då hos mina nagyi, som är mellan 0,5-1cm. Börjar verkligen bli nyfiken på hur många det faktiskt är där i Men snart ska burken rivas ut; det är på tiden då det börjat växa cyano och andra skitalger i den. Matar med Moina varje dag där i så de får sig nog en del att äta i alla fall. Men tyvärr så äter de nog nya yngel.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...