Parosphromenus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BengtO
    • May 2005
    • 216

    #46
    NÄ det får du bli ensam om, nothosar lockar inte det minsta. Lite sugen är man på kantnålar.

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #47
      Ursprungligen postat av BengtO
      NÄ det får du bli ensam om, nothosar lockar inte det minsta. Lite sugen är man på kantnålar.
      Apropå kantnålar så visade mina Enneacampus ansorgii lite lekbeteende(?) för en stund sen. En hane visade upp sig för en annan (en hona?) och var strålande röd längs buken upp till nosen.

      Här är några bilder på dem för den intresserade: http://www.seriouslyfish.com/forums/...showtopic=2826

      Kommentar

      • Caj
        • October 2010
        • 88

        #48
        Vilka är svårast respektive lättast av Parosphromenus? Att sköta om och få yngel av.

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #49
          Ursprungligen postat av Caj
          Vilka är svårast respektive lättast av Parosphromenus? Att sköta om och få yngel av.
          Nu har jag ju inte erfarenhet av att hålla ens i närheten av alla arter men.. Det som brukar sägas rent generellt är väl att ornaticauda, parvulus och opallios räknas till de svårare arterna, åtminstone att få yngel av. Lättare arter är arter som anjunganensis och linkei.

          Kommentar

          • Caj
            • October 2010
            • 88

            #50
            Ursprungligen postat av oaken
            Nu har jag ju inte erfarenhet av att hålla ens i närheten av alla arter men.. Det som brukar sägas rent generellt är väl att ornaticauda, parvulus och opallios räknas till de svårare arterna, åtminstone att få yngel av. Lättare arter är arter som anjunganensis och linkei.
            Fint, kan vara bra att veta. Det kan nog vara bra att börja med någon lättare art då. Men en här i tråden här hade tydligen fått lek på ornaticauda med behandlat kranvatten. Förmodligen mycket som spelar in. Ingen större skillnad mellan exempelvis anjunganensis och linkei då?
            Senast redigerad av Caj; 14 November 2010, 13:38.

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #51
              Att jag säger att ornaticauda är svårodlad har inte så mycket med kraven på vattnet att göra (eller det kanske är just det), men det är få personer som lyckas få fram några större mängder yngel på dem, därför räknas den som en av de mer svårodlade arterna.

              Nej, det borde inte vara någon större skillnad mellan dem vad gäller "svårighetsgraden".

              Kommentar

              • Caj
                • October 2010
                • 88

                #52
                Utmärkt, kan vara bra att känna till.

                Kommentar

                • Caj
                  • October 2010
                  • 88

                  #53
                  Svårigheter att få yngel kan bero på hur fisken har haft det innan man får den också verkar det som.

                  "If the fish have been kept in improper conditions for a prolonged period the reproductive organs may stop functioning."

                  http://aquaworld.netfirms.com/Labyrinthfish/Parosphromenus/Parosphromenus_harveyi.htm


                  Kommentar

                  • legob
                    • May 2007
                    • 642

                    #54
                    För ett tag sedan bytte jag vatten komplett i ett av karen, det med Parosphromenus anjunganensis, och efter det syntes de inte till på veckor. Men så i förrgår var de framme båda två. En av dem, jag förmodar honan, var alldeles rund om magen. Det ser inte helt friskt ut måste jag säga men det kan ju också vara tecken på tillökning. Eller...?

                    Här är i vart fall tre bilder. De små på bilderna är ett 15-tal B. urophthalmoides, som verkar stortrivas i svartvatten.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #55
                      Hade något liknande hos en P. deissneri-hona. Buken blev som en kula precis som hos din fisk. I övrigt verkade den normal. Dock dog den kort därefter. Jag gjorde aldrig något försök att medicinera och vet heller inte vad det kan vara.

                      Kommentar

                      • Caj
                        • October 2010
                        • 88

                        #56
                        Fint det där, men svårt att komma åt att städa kan jag tänka mig, det kan ju bli en del rester av löv, hur stort är akvariet?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...