Behöver ett snabbt svar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tagebriard
    • September 2009
    • 57

    Behöver ett snabbt svar.

    För ett tag sedan köpte jag tre kampfiskar i en zooaffär, 1 hane och två honor. En hona dog och efter att ha fått alla fenor avbitna (av andra honan) dog även hanen. Nu har jag köpt en ny hane, en lite större snygg pojke.
    Men när jag har påsen i akvariet inför utstälppet så ser honan väldigt aggresiv ut. Kommer hon döda den nya hanen också? Eller så kanske hon är en hane? Finns det hanar med korta fenor. Den har väldigt fin blå färg. När jag köpte de var de mycket mindre färggranna och mindre.
    Törs jag släppa ihop dem? Svara gärna snabbt då jag inte vill ha fisken i påsen så länge till,

    / Katarina
  • Zwitta
    • October 2006
    • 406

    #2
    Finns hannar med korta fenor eftersom det är den normala fenformen för kampfiskar. Kan helt klart vara en hanne du har och även om det är en hona så är det inte bra att släppa ihop dem om den är aggressiv mot hannen.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Vad har du för akvarie och finns det någon möjlighet för dig att separera med en skiljeskiva?
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Tagebriard
        • September 2009
        • 57

        #4
        Jag har ett 100l akvarium. Kan inte sätta i någon skiljeskiva. Har släppihop dem nu. Det ser ut att gå bra. Men ibland simmar "honan" fram och blåser upp sig, spänner ut gälarna och fenorna. Sen blir det inget mer utan hon simmar bort igen.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Låter som honan är riktigt ilsk, är det typ ett zooline du har med aluminiumram?
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Tagebriard
            • September 2009
            • 57

            #6
            Jag har ingen ram alls på akvariet, men jag vet ej vad det är för sort då jag fått det av min syster.
            ja hon är ilsken, men väldigt vacker. Blå som skiftar mot rött.

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #7
              Det finns absolut kortfenade kampfisk hanar... och det är en Hane du har... honor kan inte blåsa upp sig... Jag har rätt många.. blandannat kortfenade kampfisk hanar.. Vilda kampfiskar tex har inte dessa stora fenor som avlade kampfiskar har.. så jag lovar dig.. det är en hane.. och den kommer fortsätta ha ihjäl alla andra hanar.. OFTA så att djuraffärer har massa hanar i akvariet med honor för att hanarna ser likadana ut... men när dom börjar ta sitt eget revir så har dom ihjäl alla andra hanar.

              Kommentar

              • emmol
                • January 2010
                • 26

                #8
                Håller med ovanstående. Det är solkart att det är en hane. Jag har två kortfenade hanar i ett 240 l med sex honor. Se till att ha gott om gömställen, de gillar mina att vara i och filosofera Lycka till

                Kommentar

                Arbetssätt...