Kampfisk med andningsproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maria822
    • May 2010
    • 24

    Kampfisk med andningsproblem

    någon som kan hjälpa mig med min kampfisk? Han har senaste dagarna haft problem med andningen. Jag har försökt byta vattnet men det hjälper inte. Han kämpar med andningen ändå och munnen på honom är öppen för att få luft. Och ligger och vilar bland växterna mest. Han ser blekare ut och den blå färgen tycks ha försvunnit endel. Fjällen på honom ser sträva och utspända ut. Vad har hänt med honom? Försökt släcka lampan också för att se om han lugnar sig men det funkar inte.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Är han tjock om buken och tycks sjunka till bottnen?

    Om han är det så har han blivit för fet och då kommer han troligen att dö.

    Har du några andra fiskar i burken?

    Om så är fallet: Vilka fiskar?
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Maria822
      • May 2010
      • 24

      #3
      Ursprungligen postat av pikachu
      Är han tjock om buken och tycks sjunka till bottnen?

      Om han är det så har han blivit för fet och då kommer han troligen att dö.

      Har du några andra fiskar i burken?

      Om så är fallet: Vilka fiskar?
      Han har blivit som en ballong när han håller på flåsa så mycket. Han äter inget utan kämpar på med andningen. Det är neontetror, platyn och algätare i samma akvarium. De andra simmar och leker medan han bara sover.

      Kommentar

      • Maria822
        • May 2010
        • 24

        #4
        Ursprungligen postat av Maria822
        Han har blivit som en ballong när han håller på flåsa så mycket. Han äter inget utan kämpar på med andningen. Det är neontetror, platyn och algätare i samma akvarium. De andra simmar och leker medan han bara sover.
        Han blev bara värre och värre i akvariumet så han kunde knappt simma, svällde upp helt. Så jag flyttade på honom till enskilt akvarium nu och försökte sätta en filt runt akvarierutorna så att han har ostört och öppnade locket i den så att han kan lugna sig. Har dock ingen pump till den men de ska ju andas på ytan. Så jag får hoppas han blir bättre. Och ingen ide sätta pump i den för det e ett mindre akvarium för att då åker han runt bara och det blir bara tyngre för honom då.

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Men han är tjock om magen eller?

          Känns det liksom som att han när han försöker ta sig upp till ytan, trycks ner mot bottnen? Alltså att han får kämpa för att kunna komma upp till ytan?

          Om så är fallet. Så är det snällaste du kan göra mot honom, är att helt enkelt att göra slut på hans lidande.

          Obs, höll på att glömma. för det finns en grej du kan göra för att försöka hjälpa honom på fötter igen (men det kräver att du har tid för det också). För du kan plocka ut honom ur karet, lägga honom i en glasburk eller liknande som du fyller till en tredjedel med vatten (se till att du kan få ner handen bara) och "hjälpa" honom att andas från ytan genom att ta handen under honom och lyfta honom till ytan så han kan andas.
          Detta skall göras med 3-4 minuters mellanrum. Om du tror att du kan göra detta kommer han kanske att bli piggare.

          Om du har fler frågor, så fråga på..
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Maria822
            • May 2010
            • 24

            #6
            nja han var inte så jättetjock. har försökt ge honom syre nu och han andas vid ytan själv ibland, men tycker att han ser fortfarande ut som en ballong och en bit av den långa fenan har fått vitt på sig nu ser jag.

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              står fällen ut kan det vara bukvattenssot. har han fått vittludd på fenorna är det fenröta och mögel. vilket lätt drabbar kampfiskar.

              det är svårt att veta med andningen då man inte kan se den i verkligheten. kampfiskar andas ibland mycket vid ytan och står stilla bland växterna.

              Kommentar

              • Maria822
                • May 2010
                • 24

                #8


                så här ser han ut..kolla längst ner

                Kommentar

                • Föllförfisk
                  • April 2010
                  • 620

                  #9
                  Läs lite om bukvattensot på nätet, finns säkert mkt info.. Den verkar inte kry.. Hade det vart min fisk hade jag tagit bort den..

                  Kommentar

                  • undervatten
                    • April 2010
                    • 137

                    #10
                    Åh, stackarn Biukvattensot är förj*vligt. När fisken har svällt upp och fått utåtstående fjäll är det i de flesta fall försent tyvärr. Annars finns det mediciner som hjälper tex. sera bactopur direct mfl.
                    10 st med alla olika sorters fiskar.
                    Jag kör med såna där pansarlimosiner!
                    Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

                    Kommentar

                    Arbetssätt...