Fula färger på min kampfiskhane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sagittarius

    Fula färger på min kampfiskhane

    Hej!

    Min snövita kampfisk skiftar färger till svart och rött på fenorna och kroppen... Den var helvit när jag köpte den, för 1 år sedan. Jag undrar vad detta beror på? Är det maten (han får mins 4 sorters fryst foder + flingor + speciell mat för kampfiskar)?

    Har också läst på andra engelska sidor att man kan få tillbaka de ursprungliga färgen genom att "isolera" fisken i mörker i en hink i ett par veckor. Kan det verkligen funka?

    tack på förhand
    Senast redigerad av Gäst; 05 May 2010, 16:52.
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av sagittarius
    Hej!

    Har också läst på andra engelska sidor att man kan få tillbaka de ursprungliga färgen genom att "isolera" fisken i mörker i en hink i ett par veckor (självklart ska den matas också). Kan det verkligen funka?

    tack på förhand
    Byt hobby till något annat.

    Tobbe

    Kommentar

    • joelvuo
      • September 2009
      • 771

      #3
      Ursprungligen postat av tobbe r
      byt hobby till något annat.

      Tobbe
      +1

      Kommentar

      • sagittarius

        #4
        Ursprungligen postat av tobbe r
        byt hobby till något annat.

        Tobbe
        grattis, du har precis blivit utsedd till årets coolaste och smartaste fjant!!! Känns det bra???
        Senast redigerad av Gäst; 05 May 2010, 17:03.

        Kommentar

        • Bladh
          • February 2010
          • 193

          #5
          Ursprungligen postat av sagittarius
          grattis, du har precis blivit utsedd till årets coolaste och smartaste tönt!!! Känns det bra???
          Säger den som tänkt plåga en fisk i flera veckor, pga att fiskens färg inte passar dig? Okej, okej...

          Kommentar

          • sagittarius

            #6
            snälla, bort från denna diskussion om ni inte har något vettigt att tillägga!
            Tack
            Senast redigerad av Gäst; 05 May 2010, 17:48.

            Kommentar

            • joelvuo
              • September 2009
              • 771

              #7
              Ursprungligen postat av sagittarius
              snälla, bort från denna diskussion om ni inte har något vättigt att tillägga!
              Tack
              För det första så lär dig skriva och för det andra så kan du förvänta dig att du får ta skit om du ens har tänkt tanken att plåga fisken.

              Min del av kakan, klaga på mig om du vill om det känns bättre.

              Edit:
              Låt mig gissa, du har kampfisken i en liten burk också?

              Kommentar

              • sagittarius

                #8
                Ursprungligen postat av joelvuo
                För det första så lär dig skriva och för det andra så kan du förvänta dig att du får ta skit om du ens har tänkt tanken att plåga fisken.

                Min del av kakan, klaga på mig om du vill om det känns bättre.

                Edit:
                Låt mig gissa, du har kampfisken i en liten burk också?
                fattar inte att det finns efterblivna människor som du? VAR i min beskrivning står det att JAG kommer att ha fisken i en hink?

                Om jag verkligen vill "plåga" min fisk så är det min ensak!

                Kommentar

                • Bladh
                  • February 2010
                  • 193

                  #9
                  Ursprungligen postat av sagittarius
                  fattar inte att det finns efterblivna människor som du? VAR i min beskrivning står det att JAG kommer att ha fisken i en hink?

                  Om jag verkligen vill "plåga" min fisk så är det min ensak!
                  Ge upp. Den enda som är efterbliven här, är DU!

                  Kommentar

                  • sagittarius

                    #10
                    Väx upp!

                    Kommentar

                    • joelvuo
                      • September 2009
                      • 771

                      #11
                      Ursprungligen postat av sagittarius
                      fattar inte att det finns efterblivna människor som du? VAR i min beskrivning står det att JAG kommer att ha fisken i en hink?

                      Om jag verkligen vill "plåga" min fisk så är det min ensak!
                      Visst, jag ska växa upp, fast jag ska bli vuxen, vettig och trevlig till skillnad från vissa andra.

                      Bara för att jag har ADHD betyder det inte att jag är efterbliven, förresten så sa jag inte hink utan burk. Läs om, läs rätt. Hade varit bättre med en hink än en burk, nu när jag tänker efter.

                      Med din betoning på plåga, hur tänkte du då? Fisken kan ju knappt simma i en burk, snyggt? Ja, men.. Om du inte vill att fisken ska vara välmående och trivas så kan du lika gärna lägga ner hobbyn.

                      Ps. Det står ingenstans att du kommer att ha fisken i en burk. Men du har ju fisken nu, och på din profilsida så står det att du har ett 5,5L akvarium med en Siamesisk Kampfisk.

                      Men jag tycker att du ska ändra attityd för att få hjälp annars kommer du inte att komma någonvart.

                      Kram

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av sagittarius
                        Om jag verkligen vill "plåga" min fisk så är det min ensak!
                        Nej - det är det inte. Djurplågeri är olagligt.

                        Dock tror jag inte alls på iden att isolera en fisk i ett mörklagt akvarie - det skulle som sagt också vara djurplågeri.

                        Anledningen till att den har tappat färgerna är omöjligt att veta - det kan vara dåliga förhållanden i akvariet, det kan vara dåliga arvsanlag etc.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • sagittarius

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Nej - det är det inte. Djurplågeri är olagligt.

                          Dock tror jag inte alls på iden att isolera en fisk i ett mörklagt akvarie - det skulle som sagt också vara djurplågeri.

                          Anledningen till att den har tappat färgerna är omöjligt att veta - det kan vara dåliga förhållanden i akvariet, det kan vara dåliga arvsanlag etc.
                          Tack Kjell för ditt inlägg. Det krävdes alltså nästan en hel dag för att få lite hjälp, ett vettigt svar från en mogen person.
                          Senast redigerad av Gäst; 06 May 2010, 12:09.

                          Kommentar

                          • joelvuo
                            • September 2009
                            • 771

                            #14
                            Ursprungligen postat av sagittarius
                            Tack Kjell för ditt inlägg. Det krävdes alltså nästan en hel dag för att få lite hjälp, ett vettigt svar från en mogen person.
                            HAHAHAH
                            Klart du inte får hjälp om du har dålig attityd och är otrevlig.

                            Men bra att det löste sig till slut, men byt bort den där lilla burken till akvarium till ett LITE större.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...