kampfisk + guldguramis ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    kampfisk + guldguramis ??

    Kan man ha ett kampfiskpar + ett guldguramipar tillsammans i ett 180 liters, eller blir det problem ??
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    guldguramin kan bli elaka mot kampfisken. när det kommer till andra lite större guramis så är kampfisk i underläge.

    Kommentar

    • Estetfjortiz
      • March 2009
      • 365

      #3
      mindre guramis som dvärg- eller honungsgurami borde funka bättre
      HETER NU MERA UNDERVATTEN!

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Jag har problem med att kampfiskhanen stöddar sig mot mosaikguramihanen och regelbundet får spö. Han har blivit sjuk en gång efter en strid så det är inget jag av egen erfarenhet rekomenderar.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #5
          För det andra, hur menar du med par? Kampfiskhanen måste ha fler än en hona om du inte vill riskera en ihjäljagad hona.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • J.Milton
            • January 2010
            • 674

            #6
            Ursprungligen postat av VisualDarkness
            Kampfiskhanen måste ha fler än en hona om du inte vill riskera en ihjäljagad hona.
            Är individuellt skulle jag tro, har en hona och hane i ett kar, och han jagar henne inte alls, snarare tvärtom. Hon jagar honom ibland och har till och med naggat honom i fenorna. Så att man "måste" ha fler honor är nog sanning med modifikation.
            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
            Blogg+Galleri

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Ursprungligen postat av VisualDarkness
              För det andra, hur menar du med par? Kampfiskhanen måste ha fler än en hona om du inte vill riskera en ihjäljagad hona.
              Nyckelordet i mitt inlägg.

              Det är helt sant att det är extremt individuellt, även här är hanen snällare än ena honan (röda honhdjävulen storlek stor). Dock så finns alltid risken att hanen går rejält hårt åt honan om de går som par.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                En sak man alltid bör tänka på är att ha labyrintfiskar i grupp.
                Labyrintfiskar är gruppfiskar och inte parfiskar.
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av Estetfjortiz
                  mindre guramis som dvärg- eller honungsgurami borde funka bättre
                  min dvärggurami hane har dödat en kampfiskhane. houngsgurami däremot är ganska snälla (oftast).

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    Ursprungligen postat av pikachu
                    En sak man alltid bör tänka på är att ha labyrintfiskar i grupp.
                    Labyrintfiskar är gruppfiskar och inte parfiskar.
                    det är nog väldigt olika inom vilken art man har, en del är ensamma (och funkar bra som ensamma) en del trivs i grupp andra funkar i par.

                    själv har jag en grupp av makropoder (en kull) som jag har låtit växa upp tillsammans (än har dom inte dödat vandra) men dom simmar aldrig i grupp utan en och en och kan ibland små gruffa (utan att det blir allvarliga bråk). även deras föräldrar funkade bra i ett par, eller par och par de simmade aldrig tillsammans utan också en och en.

                    sedan har jag mosaikgurami (en grupp) dessa simmar nästan alltid tillsammans i just en grupp. så som jag skrev generellt set är det nog inte så att alla är gruppfiskar.

                    och jag har haft en hel del labyrintfiskar (guramis) och kan ge flera exempel till hur olika dom är.

                    Kommentar

                    • J.Milton
                      • January 2010
                      • 674

                      #11
                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Kampfiskhanen måste ha fler än en hona om du inte vill riskera en ihjäljagad hona.
                      Var nog det ordet jag fastnade vid=) + att jag säkert läste lite halv taskigt
                      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                      Blogg+Galleri

                      Kommentar

                      • pikachu

                        • December 2007
                        • 1189

                        #12
                        Flaxss: Bara för att jag skriver att de är gruppfiskar, så menar jag inte att de måste simma i grupp utan att man helst inte ska ha dem i par därför det finns en stor risk att den starkare mobbar ihjäl den svagare.

                        Förstår du vad jag menar?
                        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          Ursprungligen postat av pikachu
                          Flaxss: Bara för att jag skriver att de är gruppfiskar, så menar jag inte att de måste simma i grupp utan att man helst inte ska ha dem i par därför det finns en stor risk att den starkare mobbar ihjäl den svagare.

                          Förstår du vad jag menar?
                          fast de menas ju inte att de är gruppfriskar i naturen, plus menar jag att jag har haft många olika guramis och många funkar också i par såväl som ensamma. dvs det är olika för olika arter. gruppfiskar tycker jag menas att dom är i grupp. men sedan är det väl skillnad att ''hålla dom i grupp'' av diverse orsaker i akvarium än att dom ''är gruppfiskar''.
                          Senast redigerad av Flaxss; 24 April 2010, 18:43.

                          Kommentar

                          • pikachu

                            • December 2007
                            • 1189

                            #14
                            Flaxss: Egentligen har jag väl haft mer eller mindre enbart guramis av olika slag, och där säger jag bestämt att man skall ha dem i grupp på minst fyra-fem stycken. Eftersom de har en stor tendens att jaga ihjäl varandra, plus att jag tycker att man alltid ska ha minst två helst tre hannar.

                            Sen om du har en annan uppfattning så får det stå för dig tycker jag.
                            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              Ursprungligen postat av pikachu
                              Flaxss: Egentligen har jag väl haft mer eller mindre enbart guramis av olika slag, och där säger jag bestämt att man skall ha dem i grupp på minst fyra-fem stycken. Eftersom de har en stor tendens att jaga ihjäl varandra, plus att jag tycker att man alltid ska ha minst två helst tre hannar.

                              Sen om du har en annan uppfattning så får det stå för dig tycker jag.
                              och jag säger bestämt att det beror på art hur man ska hålla dom i vilket antal och i vilket könsfördelning. jag har aldrig sagt emot dig utan bara skrivit att det beror på art och ibland funkar det att ha dom både i grupp, par och ensamma.

                              här är väl några av de vanligaste

                              bandgurami, dvärggurami, houngsgurami funkar både i grupp och i par och ensamma. sedan visst finns det vissa som är mer agressiva än andra, exempel min dvärggurami hane som dödade 3dvärggurami honor plus en kampfisk hane plus en annan dvärggurami hane. han levde gott ensam.

                              knorrgurami, pygmeguramiär väldigt snälla funkar väldigt bra i par och i grupp. verkar villa ha mer sällskap med varandra än andra arter.

                              större gurami arter som mosaik, blågurami ska man ha i grupp. gärna blandat med hanar även om vissa hanar är mer aggressiva än andra.

                              kyssgurami och jättegurami funkar bra ensamma. men också i grupp och i par.

                              och du sa från början labyrintfiskar så då kan vi ta upp bette där det både finns dom som är aggressiva (hålls ensamma) och är fredliga som funkar i grupp med hanar också. men avvikelser finns har haft två st betta splendens hanar i ett 500L kar.

                              de hanar med stora och fina fenor av betta spledens bör gå ensamma.

                              paradisgurami är också en aggressiv fisk, där hanar slåss (kampfisk i underläge) här bör man inte blanda hanar (även om det kan funka i stora kar med kullar som vuxit upp). dessa funkar i par (har själv haft, och det funkar också med flera honor till en hane).

                              alla dessa utom kyss och jättegurami har jag haft. men jag tänker inte fortsätta denna maktkamp om vem som vet mest.

                              men min poäng är att det är olika för olika arter inte att du har fel eller att jag har fel utan det beror på ART så som jag skrev i första inlägg. och har man odlat labyrintfiskar och hållit många olika arter så borde man väl ändå ha märkt detta.

                              slut från mig

                              Kommentar

                              Arbetssätt...