Växter till mosaikgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • water drop
    • April 2010
    • 243

    Växter till mosaikgurami

    Jag undrar vilka växter man ska ha och hur mycket isåfall till ett mosaikgurami par? I mitt 130l akvarie bor även guppy,tetror och malar. Ska det vara väldigt tätbevuxet? guramisarna är ganska skygga av sig, fast mest hanen.
    //sofia
  • firren_99
    • September 2009
    • 237

    #2
    Gurami brukar vara ganska skygga, speciellt den första tiden. Ganska mycket växter brukar vara bra, flytväxter som Musselblomma gillar de också. Eftersom gurami är mest vid ytan så ger flytväxter skydd vid ytan med.

    Kommentar

    • water drop
      • April 2010
      • 243

      #3
      ungefär hur mycket/många flytväxter ska man ha? det är ganska svårt att få tag i dem också. hittils i djuraffären har de bara haft små som är ca. 3 cm och de växte inte heller. hur ska man göra för att få flytväxter att trivas? ska hela ytan vara full av sådana växter?

      Kommentar

      • Johan0201
        • June 2007
        • 708

        #4
        Pistia använde jag till mina guramis och det fungerade utmärkt =)
        1* 540 liter med SA/CA ciklider
        9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

        www.tvspel.ifokus.se

        Kommentar

        • Föllförfisk
          • April 2010
          • 620

          #5
          Jag har pistia, musselblomma, men de växer inte heller nåt vidare måste jag säga.. De lever, och får små skott så de blir fler, men inte blir de så mkt större..

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Grodblad växer som ogräs, och är perfekta för guramis.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Föllförfisk
              • April 2010
              • 620

              #7
              Grodblad? jag tänker mig mig dessa som växer i gräs, groblad kallas de va? Som är bra att ha på sår.. vad är Grodblad för något? Lite nybörjare på det här*ler*

              Kommentar

              • water drop
                • April 2010
                • 243

                #8
                tack för alla svaren! jag ska pröva med pistia och grodblad om jag får tag i det.

                Kommentar

                • water drop
                  • April 2010
                  • 243

                  #9
                  men vad är grodblad egentligen? jag hittade snygga växter på internet,vallisneria, är de bra tror ni?

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Grodblad heter Limnobium laevigatum som art, sök efter det på nätet. Hade det varit varmare hade jag kunnat skicka till dig.

                    Vallisneria funkar också fint, när de vuxit till sig så mycket att bladen börjar lägga sig på ytan.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Estetfjortiz
                      • March 2009
                      • 365

                      #11
                      Ursprungligen postat av water drop
                      ungefär hur mycket/många flytväxter ska man ha? det är ganska svårt att få tag i dem också. hittils i djuraffären har de bara haft små som är ca. 3 cm och de växte inte heller. hur ska man göra för att få flytväxter att trivas? ska hela ytan vara full av sådana växter?
                      Jag har Musselblommor som är 10-15 cm i diameter med rötter på 30 cm. Snygga när det är stora
                      HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                      Kommentar

                      • Föllförfisk
                        • April 2010
                        • 620

                        #12
                        Den var ju fin, grodbladen!! Hur varmt skall det vara för att du skall skicka?

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          Nattfrosten måste släppa först. Några plusgrader pallar de med, men inte minus.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • Johan0201
                            • June 2007
                            • 708

                            #14
                            Andmat? Förökar sig som f*n men funkar helt ok till guramis
                            1* 540 liter med SA/CA ciklider
                            9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                            www.tvspel.ifokus.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...