Killis för nybörjare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ahlqvist
    • January 2008
    • 661

    #31
    Ursprungligen postat av erikthur
    Bra fråga - kanske dom vänjer sej i din akvariemiljö men biotopriktigt är det ju inte. De flesta killiarterna i hobbyn är vana vid lugna vatten. När jag för några år sedan levererade killis till en lokal affär blev både jag och fisken chockad över vattenstormen som numera tycks vara standard. Själv har jag stiltje (ingen filtrering eller ens luftpump) i mina killiburkar. Många brukar dock ha försiktig filtrering av något slag. Kan du dämpa cirkulationen skulle säkert Nsukkan uppskatta det.
    Jag får nog göra det. Känns bättre igentligen... Kan sätta upp ett lägre akvarie till dem också. Det konstiga är dock, att dessa fiskar är mycket mer alerta och 'på hugget' än Ninas bägge arter. Men det kan ju ha att göra med att jag har 'fler' fiskar, då hon i stort sett bara har ett par alt. en trippel i varje akvarie, och jag har 3 hanar + 4 honor + Otocinclusarna.

    Tack för svar!

    "
    So Long, and Thanks for All the Fish
    "
    Douglas Adams
    Spana in NVSA's Webbsida!

    Kommentar

    • häpp
      • February 2010
      • 88

      #32
      Här häder det saker! Grattis till nyförvärven! Nu är det alltså nästan bara jag kvar. Ska bli spännande att läsa hur det går för er.

      Själv har jag svårt att bestämma mig för om jag ska köpa mig ett par den närmsta tiden, eller om jag ska satsa på något annat i stora akvariet och starta upp ett lite mindre efter sommaren där dessa små kan få husera.

      Vad jag skulle ha istället har jag iofs inte kommit fram till. Tycker att det verkar spännande med just killis och det är väl mest om just dessa och mina rara bettor jag läst på. Några direkta alternativ finns med andra ord inte.

      Så virrig som jag är när det gäller fiskval brukar jag inte vara i några andra sammanhang, så den här hobbyn har tydligen förmåga att locka fram okända sidor hos mig. Vet inte om det är bra eller dåligt, faktiskt...

      Kommentar

      • Föllförfisk
        • April 2010
        • 620

        #33
        Känner helt igen det där! vet inte helelr hur jag ska göra. Håller på slänga upp ett 310 liter men känns lite sådär att ha killis i det, då de gärna ju bor i mindre, och det stog nånstans att de inte rikigt trivs och kommer till sin rätt med andra fiskar. Och man vill ju göra det bra för dem! Hur stort akvarie har du Häpp, vad har du i? Jag är förvirrad o velig i vanliga fall, i "fisksammanhang" är jag fullständigt hopplös!

        Kommentar

        • häpp
          • February 2010
          • 88

          #34
          @Föllförfisk:
          Ja, då är vi två velputtar då. Skönt med lite sällskap!

          Det jag vill ha i vårt akvarium, som är lite mindre än ditt (240 liter) är en spännande blandning av fisk som har förutsättning att trivas i samma kar och i den miljö som jag kan erbjuda.

          Jag har hittills bara ett relativt försiktigt par betta coccina och sex livliga tanichtys micagemmae. De senare trivs nog med alla som inte äter upp dem. Inte det minsta ängsliga, medan bettorna är mer skygga och därför helst undviker skrämmande grannar.

          Om detta - för bettors och killis bästa - innebär att akvariet är fullbesatt efter tillförandet av någon sorts killi så vet jag inte om det är rätt väg att gå. Då kanske det är bättre med ytterligare ett som antngen bettor eller killis får bosätta sig i.

          Bettorna är förresten också jättefina fiskar, som jag kan rekommendera.

          Kommentar

          • häpp
            • February 2010
            • 88

            #35
            Ny fråga

            Jag kör utan doppvärmare då vår lägenhet inte är särskilt kall. Temperaturen i akvariet skiftar mellan 25 och 26 grader nu när det ännu inte är särskilt varmt ute. Hur det blir i sommar återstår att se, men lite orolig är jag allt.

            Innebär detta att tanken på killis bara är att glömma?

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #36
              Mer än 25-26 grader bör du kanske inte ha men finns väl killi som vill ha lite varmare vatten oxå
              Vi har just nu ca. 20-22 grader men kommer förmodligen upp i 26-27 grader till sommaren. Återstår att se hur de tar värmeböljor men får göra täta vattenbyten ist.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • häpp
                • February 2010
                • 88

                #37
                Tack Nina, för svaret! Trivs de nya firrarna bra, förresten?

                Jag blev väldigt förvånad när jag insåg hur varmt det blir i akvariet. Skulle gärna sänka någon grad även för nuvarande invånares skull, men det är ju inte så lätt gjort. Hmm...

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #38
                  Ursprungligen postat av häpp
                  Tack Nina, för svaret! Trivs de nya firrarna bra, förresten?

                  Jag blev väldigt förvånad när jag insåg hur varmt det blir i akvariet. Skulle gärna sänka någon grad även för nuvarande invånares skull, men det är ju inte så lätt gjort. Hmm...
                  Svårt att säga om de trivs än
                  Fick besked om att de mest troligt kommer matvägra några dagar och det är precis vad de gör. Men vi får väl se om de anpassar sig så småningom.
                  Jag låter dom vara så mycket som möjligt nu och har guldancistrus yngel som tar överbliven mat
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Ahlqvist
                    • January 2008
                    • 661

                    #39
                    Mina som inköptes samma dag och från samma ställe äter som hästar dock

                    "
                    So Long, and Thanks for All the Fish
                    "
                    Douglas Adams
                    Spana in NVSA's Webbsida!

                    Kommentar

                    • annmari
                      • August 2005
                      • 23

                      #40
                      Hej!
                      Jag kommer och ha mina Sjöstedts ihop med dvärgciklider från västafrika / Ann-Mari

                      Kommentar

                      • häpp
                        • February 2010
                        • 88

                        #41
                        Ursprungligen postat av annmari
                        Hej!
                        Jag kommer och ha mina Sjöstedts ihop med dvärgciklider från västafrika / Ann-Mari
                        Kul att du kommit igång! Berätta gärna vidare hur det går. Jag får suga i mig av dina och andras erfarenheter så länge.

                        Läget är nämligen det att jag beslutat att lägga killisanskaffandet på is ett tag. Ska satsa på ytterligare några små fisksorter och inom kort skaffa ett mindre akvarium i vilket jag planerar att (försöka) dra upp lite yngel för att på så vis förhoppningsvis utöka antalet av de arter jag redan har.

                        Min nya plan är att läsa in mig lite mer och till hösten testa någon sorts killi. Längtar! Kanske/antagligen blir det i ett mindre akvarium bättre anpassat efter den art jag så småningom väljer. Men man vet aldrig... kanske går det fortare än så. Jag försöker ta det lite lugnt, men det är inte så lätt alla gånger.

                        Kommentar

                        • annmari
                          • August 2005
                          • 23

                          #42
                          Hej!
                          Nej nej häpp du har missuppfattat mig jag kommer igång först till hösten men jag vet nu hur jag ska göra det / Ann-Mari

                          Kommentar

                          • häpp
                            • February 2010
                            • 88

                            #43
                            Ursprungligen postat av annmari
                            Hej!
                            Nej nej häpp du har missuppfattat mig jag kommer igång först till hösten men jag vet nu hur jag ska göra det / Ann-Mari
                            Ja, ibland går det lite för fort. Glömde bort att du skrivit det. I höst får du i alla fall gärna skriva lite om hur det går för dig.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...