Killis för nybörjare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • häpp
    • February 2010
    • 88

    Killis för nybörjare?

    Hej!

    Jag har nyligen startat upp ett akvarium på 240 liter, mitt andra någonsin, och jag är definitivt att betrakta som nybörjare. Jag är rätt försiktigt lagd och hoppas få hjälp av er för att slippa göra helt galna misstag. Mitt mål är att ha en bra kombination av intressanta fiskar och bygga upp en lämplig miljlö för dem.

    I dagsläget har jag:
    tanichtys micagemmae
    (än så länge 6 pigga rackare, men kommer förmodligen att utöka antalet till åtminstone det dubbla när karet är ordentligt inkört)
    betta coccina
    (ett par lite mer försiktiga raringar)

    Nu har jag börjat fundera på lämpliga arter att utöka besättningen med framöver och tycker att killis verkar spännande. Är jag ute och cyklar då?

    Jag har hittat en del info på bland annat Killisidan (http://web.telia.com/~u96601371/index.html) och Skandinaviska killisällskapets hemsida (http://sks.killi.dk/).

    Jag skulle vilja ha mer bra och aktuell information. Dels genom tips på webbsidor och gärna böcker på svenska, engelska, norska eller danska, dels från expertisen här.

    Vilka fiskar är bra för en nybörjare och passar ihop med de arter jag redan har?

    De ska helst gå att få tag på i Stockholm också. Jag har nära till Södermalms akvarieaffär där man kan köpa en del och få massor av bra info. På hemsidan (http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm) finns en fisklista som jag antar är hyfsat aktuell, så där finns ett urval fiskar som jag gissar att jag lätt kan få tag på. Men är någon av de arterna lämpliga för mitt lilla projekt?

    Hoppas på kloka synpunkter från er.

    /anna
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Tanichtys micragemmae är små och Betta coccina ganska skygga, så du bör inte ha några stora eller bråkiga killiarter. Aphyosemion australe brukar beskrivas som en bra nybörjarkilli, men är ofta ganska känslig. Jag skulle hellre rekommendera A. striatum, en liten, snäll och tålig art som dessutom är mycket vacker. Lätt att odla är den också, så den borde gå att få tag i på Södermalms akvarieaffär.

    Olle

    Kommentar

    • häpp
      • February 2010
      • 88

      #3
      Tack för ditt svar, Olle!

      Jag ska läsa lite mer om den art du föreslår. Väldigt fin är den, det håller jag med om. Kanske kan den till och med ersätta guppydrömmen som min son när. Det vore inte dumt.

      Återkommer med frågor när jag läst lite mer och fler sådana dyker upp.

      /anna

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Faktum är att du har full tillgång till den bästa informationen om killis redan. Fortsätt prata med Janne Wester på Södermalms akvarieaffär - han kan mer än någon av oss som häckar här.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • häpp
          • February 2010
          • 88

          #5
          Ursprungligen postat av erikthur
          Faktum är att du har full tillgång till den bästa informationen om killis redan. Fortsätt prata med Janne Wester på Södermalms akvarieaffär - han kan mer än någon av oss som häckar här.
          Vad kul! Jag har inte kommit in på området killis med honom - än. Hittills har bettorna tagit upp mesta samtalstiden. Och lite allmän information om än det ena, än det andra.

          Sufar runt på nätet som den nörd jag är och hoppas kunna ha lite baskunskap innan det eventuellt blir dags att bestämma sig. Det är verkligen spännande! Men jag blir nästan yr av all (ibland komplicerad) information. När man väl hittar vettiga källor verkar folk väldigt generösa med att dela med sig av sina erfarenheter och sin kunskap. Så generösa att jag plötsligt är omgiven av ett myller av information, som blir svår att hålla isär. Fast det är bara roligt.

          Efter att ha läst på lite tycker jag att det är märkligt att inte fler på detta forum fastnat för dessa små rackare. Hoppas att jag hittar någon art som kan trivas hos oss.

          Kommentar

          • SenorBastardo
            • November 2006
            • 121

            #6
            Ursprungligen postat av häpp
            Vad kul! Jag har inte kommit in på området killis med honom - än. Hittills har bettorna tagit upp mesta samtalstiden. Och lite allmän information om än det ena, än det andra.

            Sufar runt på nätet som den nörd jag är och hoppas kunna ha lite baskunskap innan det eventuellt blir dags att bestämma sig. Det är verkligen spännande! Men jag blir nästan yr av all (ibland komplicerad) information. När man väl hittar vettiga källor verkar folk väldigt generösa med att dela med sig av sina erfarenheter och sin kunskap. Så generösa att jag plötsligt är omgiven av ett myller av information, som blir svår att hålla isär. Fast det är bara roligt.

            Efter att ha läst på lite tycker jag att det är märkligt att inte fler på detta forum fastnat för dessa små rackare. Hoppas att jag hittar någon art som kan trivas hos oss.
            Hur kan du ha varit hos Janne och inte kommit in på killis, det är ju som att träffa påven och inte nämna den lustiga mössan?

            Kommentar

            • annmari
              • August 2005
              • 23

              #7
              Hej!
              Jag köper mina Sjötedti på leasing till hösten ska bygga killisbioptp på 275 lit / Ann-Mari

              Kommentar

              • Ricard
                • April 2004
                • 138

                #8
                På SKS hemsida har du en rubrik som heter Börja med killis och där har Alf/Anita fått tillåtelse av nestor Kassel att publicera hans bok "Killis". Det är den enda bok som är skriven i ämnet på vårt lilla språk MEN Kassel var en auktoritet så den informationen är mkt god. Framför allt är råden om odling och skötsel och grundläggande fakta om vad en annuell, halvannuell och växtletande art är mkt bra. Direktlänk: http://www.killi.dk/index.php?option...mid=57&lang=sv

                Du har en ikon längst upp där du kan välja "skriv ut". Gör det, eller köp boken för det är en bra referens att ha när Janne inte har tid osv. Annars är det som Erik säger: han (Janne) kan mer än någon av oss andra som häckar här!

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Jag håller just nu på att läsa fakta på SKS hemsida eftersom jag går i killi-tankar och måste säga att det är kanonbra fakta där. Har fått svar på många frågor genom att läsa där och gillar att de även rekommenderar fiskar som är lättskötta för oss nybörjare så man vet var man ska börja
                  Helt klart läsvärt
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • annmari
                    • August 2005
                    • 23

                    #10
                    Hej!
                    Jag kommer och köpa bla Sjösteds killis och någon art till i höst bygger jag om hela akvariet till killisbiotop.kan bli väldigt fint / Ann-Mari

                    Kommentar

                    • J.Milton
                      • January 2010
                      • 674

                      #11
                      Jag har Clown Killis, Väldigt små men ochså väldigt pigga och roliga små fiskar.
                      Hittade en rätt bra sida angående avel/uppfödning av dom. Kanske stämmer in lite på andra Killi sorter med?

                      Killis-Uppfödning&Avel
                      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                      Blogg+Galleri

                      Kommentar

                      • oaken
                        • September 2006
                        • 901

                        #12
                        Den här "boken" är också väldigt bra:



                        Dock på engelska.

                        Kommentar

                        • Föllförfisk
                          • April 2010
                          • 620

                          #13
                          Spännade, har kikat lite på killis jag oxå, ska ju starta upp mitt 310 liters, och kan INTE bestämma mig för vad jag ska ha i. Killis är ju ofta riktigt färgglada o fina fiskar!

                          Kommentar

                          • häpp
                            • February 2010
                            • 88

                            #14
                            Oj, vad många svar!

                            Och tack så jättemycket för alla era tips!

                            Sedan jag skrev inlägget har jag läst runt på en del internationella siter, men även nosat upp SKS hemsida och "Börja med killis" , samt Alfs och Anitas hemsida med helt fantastiska foton.

                            Jag fortsätter läsa in mig och funderar vidare. Kul att det finns fler än jag som i detta nu funderar över att bli med killis. Då kan vi kanske följas åt när det blir dags.

                            Jag ska genast kasta i mig middag, pyssla om akvariet och därefter studera era bok- och länktips lite noggrannare.

                            Kommer säkert med fler frågor inom kort.

                            /anna

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Så... Här går det undan
                              Var igår hos Alf och Anita i Annelöv och hämtade mina killis
                              (Har ju Lyktögon 'Lacustricola pumilus' sedan innan men de fungerar för tillfället mer som ett sällskap till mina snäcklekare)
                              Lika trevligt var gång att träffa dessa underbara människor, så trevliga!
                              Var där hela eftermiddagen och lyssnade och sög i mig så mycket så jag tom. drömde killis hela natten
                              Hon hade iaf. en del att rekommendera som är ganska lätta för nybörjare och självklart då växtlekare.
                              Med mig hem fick jag Fundulopanchax nigerianus "Misaje" och Aphyosemion gabunense som jag har i var sitt 24L akvarium i vår nanohylla.
                              Sambon köpte Fundulopanchax gardneri gardneri ”Nsukka” till sitt 80L.
                              Fick även med hem diverse andra ting så som foderkulturer och annan mat bla.
                              Eftersom det är otroligt viktigt att inte korsa arterna kör vi absolut isolerat med märkta håvar och extra noggrannhet
                              Just nu är det foderkulturerna som är högsta prioritet för att försöka få dom att komma igång utan att krascha så får fiskarna vara ifred och komma till rätta i lugn och ro
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...