Kan man ha en killisbiotop i ett 275 lit akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annmari
    • August 2005
    • 23

    Kan man ha en killisbiotop i ett 275 lit akvarium?

    Hej!
    Kan man bygga en killisbiotop i ett 275 lit akvarium hur gör man det i så fall? / Ann-Mari
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Visst kan man det. Med riktigt stora arter t ex Austrolebias elongatus eller många små arter från t ex afrika. Jag har för mej att jag läst i någon killi-tidning om en dansk killiot som satt upp ett sådant (kommer just nu inte ihåg just vem). Anledningen till att man vanligen håller killis i mindre akvarier är att man vill ha koll på äggen vilket blir svårt i en större burk med flera arter.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Det finns lite att tänka på innan man blandar olika killiarter, men det går att ha killis i sälskapsakvarium.
      Detrta finns att läsa i Anders Cassel´s bok " Börja med killis

      Ibland får vi frågan om man kan hålla killis i sällskapsakvarier. Visst går det bra men då skall man inte vänta sig att få uppleva killiarternas speciella beteende eller att få mängder med yngel.

      Om man håller olika killiarter i ett sällskapsakvarium bör man välja sådana arter där det går lätt att skilja honor och hannar från de olika arterna från varandra. Det kan vara ett problem eftersom honorna i många fall är mycket lika varandra oavsett art. Det gäller speciellt släktet Aphyosemion där det ibland kan vara så gott som omöjligt att skilja honorna från olika arter bara genom utseendet.

      I ett sällskapsakvarium för killis bör man också se till att man håller arter från samma del av världen och från likartade biotoper. Då är det lättare att inreda akvariet så att fiskarna finner sig väl tillrätta. Blandar man för mycket kan det vara svårt att ge alla arterna bra levnadsvillkor. Och man skall inte sätta samman fiskar från urskogsområden med arter från ökentrakter med salthaltigt vatten, för att ta ett exempel.

      Den som vill göra ett sådant här sällskapsakvarium bör först läsa en del om olika arter och om hur det ser ut i de områden där fiskarna förekommer. Då kan det bli ett bra akvarium också för fiskarna.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • annmari
        • August 2005
        • 23

        #4
        Hej!

        Hej!
        Tack för svaren men om jag gör ett Killisakvarium i mitt 275 hur kan man tänka sig att göra dett med växter hur bör man så att säga rent praktiskt planera själv innehållet, jag är helt ny på killis och undrar, / Ann-Mari

        Kommentar

        • annmari
          • August 2005
          • 23

          #5
          Hej!
          Jag har också redan ett Eheim ytterfilter kan man ha det till Killis? / Ann-Mari

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Här en bra sida att läsa mera på:
            Killisidan
            Vad gäller filter så behöver dom inte vara störstvärstbäst.
            De flesta killis gillar lugna vatten.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • annmari
              • August 2005
              • 23

              #7
              Hej!
              Tack för sidan den verkar intressant / Ann-Mari

              Kommentar

              • annmari
                • August 2005
                • 23

                #8
                Hej!
                Kan ni ge förslag på arter jag kan ha i 275 lit, jag tänkte på sjöstedti går den? eller apyoseum art, vet inte ens om jag stavade rätt nu, / Ann-Mari

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Japp det går bra - Fundulopanchax sjoestedti var namnet.
                  En del klarar av arten - den är inte den lättaste - en halvannuell.
                  Jag har då och då fått fått upp någon fin hanne men aldrig lyckats odla den framgångsrikt. Fanns för fem år sedan tom i akvarehandeln men vet inte om den finns nu.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • harbard
                    • July 2002
                    • 1085

                    #10
                    Många av de "normalstora",(runt 5-6 cm) killifiskarna vill inte ha för högt vattenstånd.Extra snyggt blir det om du kan göra någon form av paludarium med ditt stora akvarium:
                    This is my paludarium with killifishes (about 21 Poropanchax Normanni)

                    <<<(^:>*
                    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                    Kommentar

                    • annmari
                      • August 2005
                      • 23

                      #11
                      Hej!
                      Jag har i akvariet sand, samt stora rötter just nu samt några grenmalar och en Panaquemal, dom går väl ihop med Killis? / Ann-Mari

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Borde väl gå tycker jag...
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • annmari
                          • August 2005
                          • 23

                          #13
                          Hej!
                          Erikthur om du vore mig berätta lite om hur du skulle inreda akvariet, tips tages tacksamt emot / Ann-Mari

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Jag har inga speciella tips faktiskt - som ett sällskapsakvarium i princip. Det viktigaste är nog att fisken inte har några springor att hoppa ut genom. Kanske inte alltför stark belysning ä väl en annan åsikt,
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              Tillägg är väl att om man bara har en art kan man ju fixa till ett lämpligt lekställe - men det beror på arten ifråga.
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...