Gurami beteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jullelin
    • April 2010
    • 17

    Gurami beteende?

    Jag har ett akvarium med flera olika guramis i. Jag har två frågor;

    -Jag har en stor blå Gurami som är väldigt "rovlysten". Den jagar allt och alla invånare i akvariet, utom... två sunset guramis. Så fort som den är på väg att attakera dem, så ändrar den sig och simmar undan. Hur kommer det sig? Finns det något svar på den frågan?

    -En Marmor och en Guldgurami beteer sig konstigt mot varandra. De verkar visa upp sig för varandra, de blir intensivare i färgen, kröker ryggen och parerar sida vid sida medan de biter varandra. Vad betyder det?
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Låter nästan som lek?
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Två svar och två frågor får du från mig:

      Andledningen till att blå guramin inte ger sig på sunseterna är troligen för de har besegratt honom/henne i en fajt.

      Marmor och guldguramin håller på och slåss om vem som ska stå högst i rang och var revirgränserna ska gå.

      Hur stort är akvariet som dina guramis går i?

      Vilka andra fiskar har du i karet?
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • jullelin
        • April 2010
        • 17

        #4
        Tack så mycket ^^
        Jag har ett 60l akvarium. Hade gärna haft ett större, men golvplanet tillåter det inte (och inte föräldrarna heller).
        Jag har några olika varianter av guramis, sen har jag några kardinaltetror och två malar.

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Har du en aning om hur stor en blå gurami kan bli?
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • jullelin
            • April 2010
            • 17

            #6
            Ja, de kan bli upp emot 15 cm. Det känner jag till.

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Okej, Personligen skulle jag aldrig sätta sådana fiskar i ett kar på mindre än 160l.

              Men jag antar att du gör som du vill.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • water drop
                • April 2010
                • 243

                #8
                Jag har en mosaikgurami hane(egon) som precis haft svamp och suttit i karantän akvarie i ungefär en vecka nu, och sedan när jag släppte i den i mitt andra akvarie 130L så simmade den direkt ner till honan(cloetta). Det brukar alltid vara Egon som visar Cloetta vem som bestämmer, men nu vek han undan för henne istället, så det var alltså tvärtom, och så typ "bet" hon på honom, men han simmade inte iväg, utan bara krökte kroppen på ett skevt sätt. Jag undrar om de visar vem som bestämmer, och visar revir, eller vad det kan va?
                /tacksam för svar!

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Han mår ju inte riktigt bra efter svamp angreppet, så min gissning är att han just nu försöker hålla ställingarna till dess han är starkare än sin hona igen. Till dess kommer du nog få se både den ena och andra striden mellan dina båda guramis.
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...