Elak kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dinjejja
    • March 2010
    • 3

    Elak kampfisk?

    Jag har haft en kampifisk hane i två veckor ungefär. Tillsammans med neontetror, guppys, black molly och honungsgurami.
    Igår upptäckte jag att två av guppy hanarna knappt har någon stjärtfene kvar. Uppäten alltså. Är det kampfisken? Upptäckte även att en av neontetrorna dött.
  • Estetfjortiz
    • March 2009
    • 365

    #2
    troligtvis kampfisken eller möjligtvis black molly. Gurami och neoner har jag aldrig sett bita fenor. Men det är från individ till individ. Även den snällaste fiskarten kan bita fenor.
    HETER NU MERA UNDERVATTEN!

    Kommentar

    • Dinjejja
      • March 2010
      • 3

      #3
      Okej. Mår guppysarna dåligt av att få fenorna avbitna? Hört att fenorna är som vårat hår och då lär det väl inte gör fysisk ont för dom?

      Kommentar

      • Estetfjortiz
        • March 2009
        • 365

        #4
        Om någon tar och sliter av ditt hår så gör det väl ont?
        Guppysarna mår inte bra av att bli avbitna fenorna. Det leder lätt till fenröta också.
        Har kampfisken bitna fenor? Om kampfisken har hela fenor så är det nog den som är boven. Om mollysarna skulle vara dem som biter fenor borde kampfiskens fenor också vara trasiga.
        HETER NU MERA UNDERVATTEN!

        Kommentar

        • Tagebriard
          • September 2009
          • 57

          #5
          Jag har samma problem fast tvärtom.
          Såg igår att min kampfiskhane inte har mycket av sin fina stjärtfena kvar.
          Boven är den griniga Fru Kampfisk.

          Växer fenorna ut igen? HUr blir man lättast av med en grinig fisk?

          Kommentar

          • Estetfjortiz
            • March 2009
            • 365

            #6
            Kampfiskhonor kan vara riktigt bitchiga
            Testa ge bort den till någon du känner eller djuräffären.

            Fenorna växer ut igen. Tänk bara på att försöka hålla vattenkvalitén så bra som möjligt så det inte blir fenröta. Då kan det gå illa. Men fiskar har väldigt bra läkkött.
            Hade en Ciklid som blivit avbiten alla fenor ända in till kroppen och fått fenröta (fick den sjuklingen gratis av djuraffären när jag tigggde, tyckte så synd om den) som repade sig på 3-4 veckor. Nu är den helt frisk och kry!
            HETER NU MERA UNDERVATTEN!

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Ursprungligen postat av Tagebriard
              Jag har samma problem fast tvärtom.
              Såg igår att min kampfiskhane inte har mycket av sin fina stjärtfena kvar.
              Boven är den griniga Fru Kampfisk.

              Växer fenorna ut igen? HUr blir man lättast av med en grinig fisk?
              Jag har problemet med både griniga fru kampfiskar och herr terrorist till mosaikgurami som gillar äta kampfiskens fenor.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • bellsan
                • December 2010
                • 3

                #8
                Kampfiskar kan inte vara med guppys det kan vara därför

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  det kan de visst det. men varje fisk är en individ. så vissa kan vara griniga o mobba andra fiskar. sen beror det heeelt på hur stort kar man har o hur det är inrett. finns det tillräckligt med yta så är risken mindre för mobbning samt om det finns gömställen etc.

                  hannen kanske vill ha ett par honor o ragga på?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...