Tuffa Honungsguramis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Josie
    • November 2009
    • 36

    Tuffa Honungsguramis

    Jag köpte 2 honor och en hane. Den ena honan bet av den andra honans bukfenor 2:a dygnet. Vilket ledde till att stackarn dog en vecka senare trots att jag placerat henne i ett eget akvarium.

    De 2 kvarvarande lekte, men efter leken fick jag flytta ut alla andra fiskar (guramihonan och 4 små pansarmalar) ur akvariet (54L), eftersom hanen vaktade ynglen så agresivt. Många nybörjarfel antagligen. Borde ha tagit honornas agresivitet mot varandra på allvar och särat på dem omedelbart. Men de ser så harmlösa ut att jag lät mig luras.

    Nu har jag stoppat ner honan i ett sällskapsakvarium (85L) med en guppy, några Ancistrus, 4 zebrafiskar och en kampfisk. Känns inte riktigt som att Guramihonan kommer till sin rätt här.

    Guramihanen har jag stoppat ner i ett 16L akvarium m mkt växter. Hoppas att han ska bilda ett nytt revir där. Men han verkar rätt stressad och simmar mkt mot glaset.

    Det ska bli spännande att se ynglen växa upp

    Några tips på hur jag ska hålla de här fiskarna mer framgångsrikt i framtiden?

    Känns som om de behöver mycket plats och lugn och ro. Men jag har inte fler akvarium.

    Borde kanske satsa på en snällare labyrintfisk i framtiden. Har ni några tips på en bra art? Valde honungsgurami för att de är ganska små.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Lakrits- eller chokladgurami, kanske?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Sumpan
      • December 2008
      • 238

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Lakrits- eller chokladgurami, kanske?
      Chokladguramis kan vara rätt så bråkiga har jag märkt
      200L Asien
      56L
      27L

      Kommentar

      • Josie
        • November 2009
        • 36

        #4
        De är ju båda väldigt fina fiskar. Men båda arterna har oxå fått en 4:a på svårighetsgrad i zoopets artbeskrivningar. Varför vet jag inte.

        Pratade med en labyrintfiskfantast här om dagen. Hon skrattade bara och sa att alla labyrintfiskar är bråkiga. Det blir väl till att lära sig att hantera det, alternativt får man satsa på någon annan typ av fisk. Men snälla fiskar som går i stim verkar inte lika kul .

        Kommentar

        • Sumpan
          • December 2008
          • 238

          #5
          Helt klart en bråkig fisk. Dock inte den lakritsgurami art jag har, de är väldigt lugna! Skötselkraven beror nog mycket på saker relaterat till föda, vatten och sjukdommar.
          200L Asien
          56L
          27L

          Kommentar

          • Josie
            • November 2009
            • 36

            #6
            Jo, det är säkert så som du säger angående ranking av svårighetsgrad. Vill hälst inte skaffa de arter som räknas som svåra ännu eftersom jag är nybörjare fortfarande. Har funderat lite på Betta imbellis eller Betta prima. De är lite robustare i sin byggnad. Så de borde inte dö av några få bitskador i alla fall. Men det gäller förstås att hålla ögonen på dom så att det inte går allt för vilt till. B. prima är ju randiga precis som lakritsguramin, men inte lika liten. Tycker att de verkar förtjusande .

            Kommentar

            • Sumpan
              • December 2008
              • 238

              #7
              Det skulle ju kunna va någonting, mycket snygga fiskar!
              200L Asien
              56L
              27L

              Kommentar

              Arbetssätt...