guramihane funderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #16
    Det gäller även Honungsgurami, i det avseendet att de helst skall hållas i en grupp på minst 3 stycken, för där är det i regel honorna som står för det aggresiva så där är det bra att ha minst 2 honor.

    När det gäller Honungsgurami så räcker ett kar på cirka 60l till en sådan grupp.

    P.S. Hoppas du blev nöjd, fråga om du undrar mer.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Josie
      • November 2009
      • 36

      #17
      Jag hade 3 honungsguramis i ett 54 L. 2 honor och en hane. Efter 2 dygn bet den ena honan av den andra honans bukfenor (de långa smala). Jag blev rätt förvånad. (Se min tråd "Tuffa honungsguramis" lite lämgre ner i listan för mer detaljer.) Jag var helt ovetande om hur de fungerar. Jag vet förstås att en del labyrintfiskhanar är revirhävdande.

      När du säger att det är honorna som är mest agresiva faller bitarna på plats. Jag försöker tolka deras kropsspråk och färgskiftningar. Rätt faschinerande. Tänkte lägga upp bilder på zoopet när jag köpt en bättre kamera för att se om folk håller med om mina tolkningarna, eller om jag har missuppfattat något.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #18
        Enda gången som honungsgurami hannar är riktigt aggresiva är när de lyckas hitta ett ställe vid ytan som de kan bygga skumbo på.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        Arbetssätt...