guramihane funderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sandra87
    • March 2010
    • 79

    guramihane funderingar

    Jag har ju som bekant två guramihonor, en blå och en marmor.

    Köpte med dom, en guramihane, en gul orange...
    han dog..

    Ville ju såklart ha en ny hane...
    Så då köpte jag en marmor, men han har dött nu också..

    Hur kommer det sig?
    Hur många guramis ska man ha av honor och hanar?
    för första gången jag köpte så sa dom på affären att det går super bra att ha två honor och en hane..

    Då jag skulle köpa den andra då tittade han lite tveksamt på mig och frågade om det verkligen gick bra?

    Så nu vill jag veta, av er som kanske är lite kunnigare.. hur många hanar ska man ha, till två honor?
    Jag vill ju såklart ha en hane, eller ska jag skippa det och bara ha honorna?

  • PoSa
    • February 2010
    • 44

    #2
    Vad jag vet så är dom flesta guramisar parfiskar. Alltså en hane till en hona. Dock kan det vara så att paret som blir kan bli lite revirhävdande mot andra fiskar av samma art. Skulle du skaffa 2 hanar nu kanske det kan bli för lite utrymme för två par.

    Kommentar

    • Johan0201
      • June 2007
      • 708

      #3
      Så länge det finns utrymme så tycker jag du ska skaffa hanar så det blir jämna par
      1* 540 liter med SA/CA ciklider
      9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

      www.tvspel.ifokus.se

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Jag fattar inte hur jävla många gånger jag måste säga det här men: Guramier är GRUPP FISKAR och INTE PAR FISKAR!!!!

        När det kommer till guramis så är det bäst att köpa en grupp på minst 3 hannar och 3 honor i samma grupp.
        Sen skulle jag inte sätta dem i ett kar på mindre än 160l.

        Jag tycker du ska göra ett nitrit-test för att kolla om du har nitrit i akvariet.
        Sen har jag två frågor till dig:
        Hur många liter är ditt akvarie på?
        och
        Vilka andra fiskar har du i karet?

        Efter att jag fått reda på det kan jag hjälpa dig mer.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Johan0201
          • June 2007
          • 708

          #5
          3 honor och 3 hanar = 3 Par? Eller?
          1* 540 liter med SA/CA ciklider
          9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

          www.tvspel.ifokus.se

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Om man vill se det så, så går det med.
            Även om guramierna inte kommer hålla ihop i "par", utan hannarna kommer göra upp revir mot varandra och honorna kommer ha under revir som kan gå genom hannarnas lite hur som helst.
            Vilket understryker just det faktum att det är GRUPP FISKAR och INTE är PAR FISKAR!
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Sandra87
              • March 2010
              • 79

              #7
              har inge nitrit. dock är det nitrat, men som folk säger så är det inte så farligt. bara man gör regelbundna vattenbyten.

              karet är på 550l
              Har praktbotior, pansarmalar, silverhajar, zebrafiskyngel(vuxit på sig nu =P), siamesiska algätare, en mal och en pilnäbb
              och ja... två guramihonor ^^

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Då har jag tre frågor till:
                Hur mycket växter har du?
                Hur stora är honorna?
                Och
                Hur stor är pilnäbben?

                Sen tycker jag inte du borde hålla guramis och silverhajar tillsammans, eftersom guramis är väldigt lättstressade och det är oftast det som tar knäcken på dem och silverhajar är ju både stora och snabba fiskar, vilket är lika med rena rama gurami slacktare.
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • Sandra87
                  • March 2010
                  • 79

                  #9
                  jadu, försökte räkna plantorna.. runt 15st + att jag köpt lite flytväxer nu som måste växa till sig..
                  honorna är inte så stora.. runt 5-8cm..
                  pilnäbben, svårt att säga, han gömmer sig hela tiden så jag ser han sällan.2dm kanske?

                  silverhajarna har jag nyss skaffat, bytte dom mot två guldfiskar som jag hade fått..
                  hade silverhajarna varit till skada för guramisarna så borde jag har blivit upplyst om det då jag införskaffade dom. för jag sa hur stor karet var + vilka fiskar jag hade + att jag skaffade ena guramihanen i samband. så jag känner att jag inte kan gå tillbaka med dom också.. det är 8mil resa(enkel) bara för det.. för andra gången i sånna fall.

                  Blir bara förbannad då man aldrig får riktigt information då man införskaffar nya fiskar, berättar alltid vad jag har för fiskar och frågar alltid: vilka fiskar kan jag skaffa till dom?

                  Jag ser ju inte att dom gör någon skada för honorna som finns kvar (inte vad jag sett som sagt).. silverhajarna är så otroligt lugna simmar i sitt lilla stim.. gör inte så mycket väsen.. kanske då dom växer upp? sen vet jag ju inte vad dom gör om nätterna..

                  Men varför har inte honorna gått under också då?
                  är hanarna känsligare än honor?

                  skulle det visa sig att en till gurami dör, så överväger jag nog att ta bort dom (alltså byte hos akvariebutiken) än silverhajarna..
                  Iaf som jag känner nu...
                  Senast redigerad av Sandra87; 27 March 2010, 11:52.

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    De flesta i djuraffärer tänker inte på att silverhajar är snabba fiskar som lätt kan stressa fiskar som t.ex. guramis.
                    Men visst i med en storlek på ungefär 6-10 cm så är de inte så jätte stressande.

                    Har hannarna haft någon form av skador på sig som döda?

                    Jag tror nog att det kan vara bra om du köper en grupp med gurmis om du ska köpa fler.
                    Därför att guramis har en tendens att jaga ihjäl varandra.
                    I ditt kar skulle jag lätt kunna ha 10-15 stycken guramis, så du kan lätt köpa 8 stycken till i så fall.

                    Om du har flera frågor så ställ dem så ska jag svara.
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • Sandra87
                      • March 2010
                      • 79

                      #11
                      Okej, 2 honor och 4hanar till menar du?
                      Ska dra en sväng till akvariebutiken och kolla =)

                      Nej, inte vad jag sett, jag brukar alltid kolla, men jag kan ju ha missat, första hanen tog killen upp, så där vet jag inte.. han är inte så noga...

                      Kommentar

                      • pikachu

                        • December 2007
                        • 1189

                        #12
                        Jag menade att du skulle köpa 8 stycken till så att du har 10 guramis, så att du köper 5 hannar och 3 honor.

                        Guramis gör sig bäst i stora grupper tycker jag personligen.
                        Sen kan ju andra ha andra åsikter men...
                        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                        Kommentar

                        • Sandra87
                          • March 2010
                          • 79

                          #13
                          aaah, läste fel. då förstår jag ^^

                          tack för dina svar

                          Kommentar

                          • pikachu

                            • December 2007
                            • 1189

                            #14
                            Varsågod..

                            Fråga gärna mer om det är något du undrar.
                            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                            Kommentar

                            • Josie
                              • November 2009
                              • 36

                              #15
                              Gäller detta även Honungsguramis, alltså att de hälst ska hållas i grupp i ett större akvarium?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...