Hur får jag min kampfisk att bygga bo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Napoleondynamite
    • March 2010
    • 63

    #31
    Har nu köpt ett 6 kantigt 30l akvarium och skaffat både pump och filter! Vill vara på säkra sidan! Nu saknas bara fiskar! Tänkte då köpa en ny kampfisk, och sedan mellan 5-10 neontetror? De i affären sa att det inte var någon bra idé med snigel, eftersom kampfisken biter av "spröten". Stämmer det?
    Håller fortfarande på och försöker lista ut vad det var som gjorde att min gamla fisk dog. Mina föräldrar tror att det kan vara spargrishuset och/eller den blå akvariestenen. Akvariestenen luktade väldigt kemiskt, men när vi gick och frågade om det sa de i djuraffären att allt stämde. Spargrisen är också blå, och ännu en av mina föräldras spekulationer var att blå färg överhuvudtaget kan vara giftig.
    Vad tror ni?
    Alltid minst ett dilemma (n)

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #32
      vet inte men jag skulle inte lägga i nåt som inte är "naturligt". jag är förespråkare av att hålla sig till naturliga saker och att försöka hålla sig till biotop.

      Kommentar

      • Napoleondynamite
        • March 2010
        • 63

        #33
        Tycker bara själv att det är väldigt opersonligt och tråkigt att lägga in typ en sten? Och grisen luktar ju inte kemiskt över huvudtaget, men det gör akvariestenen. Det känns ju jättekonstigt!
        Alltid minst ett dilemma (n)

        Kommentar

        • august1996
          • October 2009
          • 333

          #34
          köp en rot ock flyttväxter och andra växter blir det nog snyggt

          Kommentar

          • Bladh
            • February 2010
            • 193

            #35
            Ursprungligen postat av Napoleondynamite
            Tycker bara själv att det är väldigt opersonligt och tråkigt att lägga in typ en sten? Och grisen luktar ju inte kemiskt över huvudtaget, men det gör akvariestenen. Det känns ju jättekonstigt!
            Det är ett akvarium. I akvariet vill man att fiskarna ska trivas, eller hur?
            Då (tycker jag i alla fall) ska man försöka skapa en så naturlig miljö som möjligt.
            Inte fan finns det blåa spargrisar i fiskarnas ursprungliga miljö.

            Kommentar

            • Napoleondynamite
              • March 2010
              • 63

              #36
              Sant, men jag tror väl inte direkt att fisken i sig bryr sig så mycket om just formen på föremålet man ställer i? Och om det handlar om material så finns det ju så många konstgjorda grejer man kan ställa i iallafall? Jag har ju massa växter och sådant (såklart) Men vill gärna ha något mer fint i också, som inte är det gamla vanliga! Men vet någon om det är möjligt att ha en snigel med kampfisk, eller biter de i spröten?
              Alltid minst ett dilemma (n)

              Kommentar

              • Estetfjortiz
                • March 2009
                • 365

                #37
                Jag har en kampfiskhane tillsammans med äppelsnäckor, och det fungerar bra. Snäckorna anpassar sig rätt bra till de andra akvarieinvånarna. Drar fiskar i deras spröt håller de dem innanför skalet. Har äppelsnäckor tillsammans med nästan alla mindre fiskar till och med ciklider också vilket fungerar bra.

                här kan du läsa mer om äppelsnäckor http://applesnail.net/. det finns även andra sorters snäckor.
                HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                Kommentar

                • Napoleondynamite
                  • March 2010
                  • 63

                  #38
                  Okej Jag har hittat en liten snigel som kryper runt på akvariets väggar nu, som antagligen kom med växterna! Är den bra eller dålig tror ni?
                  När det nu snart blir dags att köpa fisk, vad tror ni är bäst att börja med? 10 små neontetror eller 1 kampfisk? Man ska ju inte lägga i alla samtidigt om jag förstått rätt?
                  Alltid minst ett dilemma (n)

                  Kommentar

                  • Bladh
                    • February 2010
                    • 193

                    #39
                    Ursprungligen postat av Napoleondynamite
                    Okej Jag har hittat en liten snigel som kryper runt på akvariets väggar nu, som antagligen kom med växterna! Är den bra eller dålig tror ni?
                    När det nu snart blir dags att köpa fisk, vad tror ni är bäst att börja med? 10 små neontetror eller 1 kampfisk? Man ska ju inte lägga i alla samtidigt om jag förstått rätt?
                    Bra IMO, så länge beståndet hålls på en lagom nivå. Det är förmodligen skräpsnäckor du fått med.

                    Kommentar

                    • Napoleondynamite
                      • March 2010
                      • 63

                      #40
                      Men då det kanske kan köpas något imorgon, vad tror ni blir bäst att köpa först? 1 Kampfisk eller 10 Neontetror?
                      Alltid minst ett dilemma (n)

                      Kommentar

                      • hult87
                        • February 2010
                        • 1287

                        #41
                        jag skulle köpa neonerna och låta dom gå in akvariet i några veckor

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #42
                          Ursprungligen postat av Napoleondynamite
                          Sant, men jag tror väl inte direkt att fisken i sig bryr sig så mycket om just formen på föremålet man ställer i? Och om det handlar om material så finns det ju så många konstgjorda grejer man kan ställa i iallafall? Jag har ju massa växter och sådant (såklart) Men vill gärna ha något mer fint i också, som inte är det gamla vanliga! Men vet någon om det är möjligt att ha en snigel med kampfisk, eller biter de i spröten?
                          gamla vanliga?? utmaningen för mig är att skapa en (så nära jag kan) biotop. då har man inte bara i det gamla vanliga. Tycker att fiskarna kommer mycket mer till sin rätt när de befinner sig "i sin rätta miljö".

                          Det är ju akvariet som helhet som är det roliga. Inte bara fiskarna.

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            #43
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            gamla vanliga?? utmaningen för mig är att skapa en (så nära jag kan) biotop. då har man inte bara i det gamla vanliga. Tycker att fiskarna kommer mycket mer till sin rätt när de befinner sig "i sin rätta miljö".

                            Det är ju akvariet som helhet som är det roliga. Inte bara fiskarna.
                            +1

                            Ett akvarium som i mångt och mycket främjar fisken till att uppvisa sina naturliga beteenden. Det är åtminstone vad jag tror, och många med mig.

                            Sen ser jag inte ett akvarium som endast ett prydnadsobjekt utan en bit av naturen i ditt vardagsrum, sovrum kök whatever.
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            Arbetssätt...