Hur får jag min kampfisk att bygga bo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Napoleondynamite
    • March 2010
    • 63

    Hur får jag min kampfisk att bygga bo?

    Jag är nybliven fiskägare och har alltså fått en kampfiskhane som ligger i en rund skål. Skålen är helt inredd med grus, en vattenväxt och en spargris som agerar hus och gömställe. De första dagarna simmade han mest runt, runt i skålen, men när jag ställde i huset så började han simma mera kors och tvärs. Igår kväll och idag simmar han ryckigt och sprätter runt i gruset och gömmer sig ovanligt mycket i växten. Har sedan hört att kampfiskar brukar bygga sina bon efter någon dag, och ibland bara några timmar. Än så länge har jag haft honom i tre dagar, men fortfarande inget bo. Jag och en kompis planerar att försöka ta yngel av våra fiskar, så hade gärna velat se att han började bygga snart. Kan jag på något sett påskynda det hela?
    Han är min första fisk, men vill verkligen att han ska må så bra som möjligt. Något mer jag undrar är om det verkligen är bra att visa sina kampfiskar speglar?
    Alltid minst ett dilemma (n)
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    han behöver ju en hona att bygga boet till...

    hur stor är skålen?
    Har du inget filter?

    Skulle nog tipsa om att skaffa ett större akvarium om du vill ha lek.
    Läs denna tråden om lek http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=136328
    Och denna tråden om att starta ett akvarium http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      och kampfiskar ska ha flera honor. jag har läst nånstans att de ska ha udda antal (vet ej varför??) dvs 3,5,8 osv

      du ska nog fundera på att skaffa ett större akvarium

      Kommentar

      • Speedo
        • January 2010
        • 602

        #4
        Jag har bara hört det att om man har två honor så blir dom ändå ihjälstressade av hanen! Och så var det för mig...
        Har jag stavat fel....Är det sant?
        Rätta mig gärna!

        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

        Kommentar

        • Napoleondynamite
          • March 2010
          • 63

          #5
          Har inget filter, men har inte riktigt köpt till allt till skålen ännu.. Vet inte riktigt hur mycket den rymmer. Den är kanske 1,5-2 dm hög och har en diameter på 3-3,5 dm? Vi får se hur många vi skaffar. Har inte plats för fler fiskar, och det beror alltså på min kompis. Men kan någon förklara hans beteende just nu? Tänkte testa hur mycket han hade förrändrats, så visade honom en spegel. Han bara simmade ifrån, och gjorde sig inte stor som de första dagarna! Vad tusan är det med honom! ;o Hjälp!!
          Alltid minst ett dilemma (n)

          Kommentar

          • Bladh
            • February 2010
            • 193

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            och kampfiskar ska ha flera honor. jag har läst nånstans att de ska ha udda antal (vet ej varför??) dvs 3,5,8 osv

            du ska nog fundera på att skaffa ett större akvarium
            8..?

            Jag har också på yngre dar gjort misstaget att ha kampfisk i en skål.
            Lite roligt när jag på morgonen trodde fisken var ett löv som flugit in...

            Kommentar

            • Napoleondynamite
              • March 2010
              • 63

              #7
              eeh.. menar du att han kommer dö ;o oh noo!
              Alltid minst ett dilemma (n)

              Kommentar

              • Bladh
                • February 2010
                • 193

                #8
                Ursprungligen postat av Napoleondynamite
                eeh.. menar du att han kommer dö ;o oh noo!
                Ja. Inte för att krossa dina hopp och drömmar, men du ska inte ha en kampfisk i en liten skål. Egentligen inte i någon skål alls. Varför inte köpa ett 50-60L paket för ~600 kr så fisken slipper må dåligt?

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  precis. håller med Bladh.
                  Skålar är snudd på djurplågeri.

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bladh
                    Ja. Inte för att krossa dina hopp och drömmar, men du ska inte ha en kampfisk i en liten skål. Egentligen inte i någon skål alls. Varför inte köpa ett 50-60L paket för ~600 kr så fisken slipper må dåligt?
                    Fan va bra sagt!! absolut!! detta är bästa tipset!!!
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • Napoleondynamite
                      • March 2010
                      • 63

                      #11
                      Varför mår de så himla dåligt i en skål? Jag är verkligen amatör!!
                      Alltid minst ett dilemma (n)

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        Den är för liten! det är som att du skulle bo i en garderob...
                        Och eftersom den inte har nåt filter så är det som att du skulle bo i en garderob utan ventilering... typ.

                        Det är bättre med ett 50-60 liters, då kan du ha lite fler fiskar.. eller så kan du proppa karet fullt med växter, i med en hane och 3 honor och sen har du lek så det sprutar
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Bladh
                          • February 2010
                          • 193

                          #13
                          Ursprungligen postat av karrokaja
                          Den är för liten! det är som att du skulle bo i en garderob...
                          Och eftersom den inte har nåt filter så är det som att du skulle bo i en garderob utan ventilering... typ.

                          Det är bättre med ett 50-60 liters, då kan du ha lite fler fiskar.. eller så kan du proppa karet fullt med växter, i med en hane och 3 honor och sen har du lek så det sprutar
                          Dessutom klyddar formen till fiskens perception

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            kasta skålen. alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              #15
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              kasta skålen. alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Jag har skaffat mej en ny signatur!! det där var klockrent!!!
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...