Vad heter fisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sandra87
    • March 2010
    • 79

    Vad heter fisken?

    Köpte en fisk, akvariebutiken sa att det var en labyrintfisk, men jag glömde bort namnet lika fort som jag köpte fisken
    för jag var fullt upptagen med att fråga om allt annat då jag skulle köpa den..

    Så nu är min fråga.. vad heter fisken?


  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    #2
    Ser ut som en blå gurami, dock lite mager.

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      det är en hungrig Blågurami...
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Enola
        • November 2007
        • 660

        #4
        Håller med ovanstående om att det är en blå gurami, ser dock inte så frisk ut
        Nytt 375 liters mix
        Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Jag ser då inga fel på fisken annat än att den ser väldigt ung, skulle den nu vara lite mager så äter den snart upp sig ska du se (skulle gissa på att det behövs ett par dagar bara). Jag skulle gissa att den är cirka 5-6 cm.

          Dessutom är det ingen blå gurami utan färgvarianten marmor gurami.

          Jag är lite nyfiken på vad du har för andra fiskar ihop med denna lilla dam (för det är en hona)...
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Sandra87
            • March 2010
            • 79

            #6
            köpte två honor och en hane, hanen dog tyvärr för några dagar sedan. så jag har tänk införskaffa en ny om inte annat, Om honorna mår bra av det, eller klarar dom sig bra ensam?
            har svårt att mäta med ögonen hur stor dom är, vet ej ålder på dom.. men runt 1dm gissade sambon på, grymt skygga var dom iaf i drygt en vecka innan dom vågade visa sig då jag köpte dom.. kanske har med att dom är unga? nu har dom iaf inga problem med att simma runt även om jag går runt och tittar på dom =P

            Är dom verkligen för smala? för jag fick rådet av akvariebutiken att mata sparsamt då jag hade så hög halt av nitrat.. eller spelar det ingen roll? för höga värdet försvinner ändå inte >_< (säger teststickorna, vet att dom inte brukar vara nått att lita på, men har inget annat för tillfället)

            Matar varannan dag, varierad kost som flingfoder, frysfoder och grönfoder t.ex ärtor. och räkor brukar dom få. en favorit bland pansarmalarna iaf =P

            Har praktbotior, siamesiska algätare, en mal, pansarmalar och en pilnäbb. ja just, höll på att glömma. fick två guldfiskar som present igår

            Kommentar

            • Sandra87
              • March 2010
              • 79

              #7
              vad menar du med inte frisk? =O
              att den är smal eller?

              för den är ju ganska livlig, simmar runt och känner på allt och alla =P

              Kommentar

              • Sandra87
                • March 2010
                • 79

                #8
                Måste säga att jag uppskattar all information och gör såklart allt för att fiskarna ska må bättre, i sommar har jag haft akvarium i ett år bara, så jag är ju bara en glad nybörjare. men man lär sig ju alltid nått nytt =)

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  För det första skulle jag säga att du ska ta bort guldfiskarna om du vill bli av med nitriten, eftersom de grisar ner så det står härliga till.
                  Jag brukar använda nitritdödande prepparat för att bli av med nitriten.

                  Jag håller inte med de andra på punkten att den ser mager ut.

                  Jag gissar fortfarande på att den är max 8 cm, inte mer.

                  Sen har jag två andra frågor, hur stort är ditt akvarium och hur mycket växter har du?

                  Om du undrar något mer så skriv.. :P
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • Sandra87
                    • March 2010
                    • 79

                    #10
                    Nej, det är nitrat jag har problem med inte nitrit, nitritvärdet är hur bra som helst har aldrig haft problem med det.. ^^ =P

                    ja, runt 8 skulle jag själv gissa på, som du. har du nått effektivt sätt att mäta fiskarna på? för genom akvarieglaset kanske inte är så smart? tänkte om det gör fiskarna större än vad dom är?

                    550L kar, runt 15 plantor av olika sorter. brukar alltid köpa nya växter så fort jag åker till akvariebutiken, det är nått jag känner att man inte kan få för mycket av ^^

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Tänker inte på just den här. Det tar mer än ett par dagar att äta upp sig på för en ev mager fisk. Man kan ge den en bukfylla så ser den inte mager ut tills den skiter ur sig.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • pikachu

                        • December 2007
                        • 1189

                        #12
                        Jag är ledsen att jag läste fel på nitrit och nitrat...

                        Ändock skulle jag fortfarande ta bort guldfiskarna, dels för att de grisar ner så mycket men även för att de är kallvattenfiskar vilket gör att de inte mår så bra när man kommer över tjugo grader medan guraminerna t.ex gärna vill minst tjugosex grader för att trivas..

                        Har några växter upp vid ytan?
                        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Är det slöjstjärtar så hellre vanlig värme än max 20grader. Även om det är vanliga guldfiskar inget problem med värmen heller.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • pikachu

                            • December 2007
                            • 1189

                            #14
                            Det tar inte bort det faktum att de grisar ner som fan, plus att om det är slöjsjärtar så kan de få problem med praktbotiorna eftersom de är så långsamma och praktbotior har en tendens att ibland börja bita på andra fiskar.

                            Det var så en av mina skalarer dog, han fick ett sår i huvudet som praktbotiorna ibland gick och åt på.
                            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Nej klart det är som små grisar för vattnet
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...