Dvärggurami med skumbo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • UnderYtan
    • October 2008
    • 61

    Dvärggurami med skumbo

    Upptäckte just att min fina dvärgguramihane har byggt ett skumbo som han vaktar nog mot alla andra fiskar. Ingen av honorna verkar få komma i närheten heller, så jag antar att de redan lekt klart. Såg i en bok att äggen kläcks efter 24 timmar.
    Fortsätter hanen att vakta ynglen också, och i så fall hur länge? Eller kommer de att bli uppätna direkt?
    260 l malawiciklider
    180 l sällskapsakvarium
    35 l guppy och räkor
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    Har för mig att samma gäller för de flesta guramis, dvs att när ynglen börjar bli frisimmande så tappar han intresset. Därefter ser han och alla övriga fiskar ynglen som mat.

    I ett tättbevuxet akvarium brukar ett par yngel kunna klara sig tills de blir stora nog för att kunna simma runt ofredade. Dom dyker upp och slutar gömma sig efter ett par veckor. Annars kan man försiktigt lyfta upp hela skumboet i en burk och lägga över till ett eget yngelakvarium om man vill rädda alla (hundratals?) yngel.
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • fishfish
      • November 2009
      • 75

      #3
      Ursprungligen postat av UnderYtan
      Upptäckte just att min fina dvärgguramihane har byggt ett skumbo som han vaktar nog mot alla andra fiskar. Ingen av honorna verkar få komma i närheten heller, så jag antar att de redan lekt klart. Såg i en bok att äggen kläcks efter 24 timmar.
      Fortsätter hanen att vakta ynglen också, och i så fall hur länge? Eller kommer de att bli uppätna direkt?
      Grattis! Hoppas du lyckas bättre än jag. Mina två dvärgisar byggde bo de första månaderna jag hade dom och vaktade dem noggrant men det blev ingen lek...
      300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
      60 liters guppys och ancistrus.

      Kommentar

      • UnderYtan
        • October 2008
        • 61

        #4
        Ok, då hoppas jag att något yngel kanske klarar sig (om det kläcks några). Boet ligger i alla fall mitt i en djungel av vattenpest som de kan gömma sig i. Jag har ju inget yngelakvarium att flytta dem till tyvärr.
        260 l malawiciklider
        180 l sällskapsakvarium
        35 l guppy och räkor

        Kommentar

        Arbetssätt...