Kampfisken mobbas...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ahslahn
    • March 2010
    • 4

    Kampfisken mobbas...

    Hej!

    Jag är ny här på sidan och jag är även en ny akvarie-ägare. Jag köpte ett ca 200l akvarium av en kollega för ungefär 1 månad sedan. Det fanns då 5 fiskar i akvariet: 2 sugmalar, 1 siamesisk algätare, 1 scalare och en fisk som jag inte vet vad den är... den är grå, har ganska långa fenor och två lodräta svarta ränder på sidorna.

    För tre veckor sedan köpte jag en silverhaj. Jag vet att de borde vara flera, men affären hade bara en... jag skall köpa flera lite senare. Allt gick bra den verkar trivas bra!

    Sedan i måndags köpte vi tre nya fiskar: 2 praktbotior, för vi har fått snäckor i akvariet. Sedan köpte vi också en blå kampfisk. Botiorna har kommit bra igång och verkar verkligen trivas! Lite värre är det med kampfisken.

    Nu till mitt ärende: Kampfisken gömmer sig nästan hela tiden bakom eller ovanför vattenpumpen. När den kommer ut därifrån så är genast scalaren där och jagar kampfisken. Vår scalare är stor ca 8-10 cm och säkert rätt så gammal. Är scalare aggressiva? Kan man göra något så den skulle lämna kampfisken ifred?

    Är tacksam för svar!

    Mvh,
    Mattias
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Jag skulle säga att du skall ta bort antingen skalaren eller kampfisken för, ja, skalarer är elaka mot andra fiskar speciellt labyrintfiskar.
    Får skalaren och kampfisken växa upp tillsammans så kanske det kan gå bra men det är inte så väldigt troligt.
    Sen skulle jag säga att silverhajar blir för stora för ett akvarium på endast 200l med tanke på att de kan bli upp till 30 cm och är fiskar som är gjorda för fart (skulle för övrigt göra allt i min makt för att få en kund att inte köpa en silverhaj till att akvarium på mindre än 450l).

    Sorry om du tycker att jag är elak mot dig.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    Arbetssätt...