Någon Killis-variant i litet Tanganyika kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • museo12
    • May 2005
    • 135

    Någon Killis-variant i litet Tanganyika kar

    Har 6 stycken Neolamprologus kungweensis (väldigt små grott/snäcklekare) i ett litet 60 liters kar.
    Skulle vilja ha sällskap till dessa. Har sett på andra forum, där folk blivit tipsade om Poropanchax normanni,Lacustricola pumilus, Aplocheilichthys spilauchen, Alfaro cultratus och Fundulopanchax gardner.

    Jag är väldigt dålig på sådana här firrar. Behöver lite tips!??
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Frågan är väl om snäcklekarna slår ihjäl dem. 60 liter är inte stort.
    Det finns ju lyktögon i Tanganyikasjön, Lacustricolan är en av dem, men den är svår att få tag i. Normans Lyktöga är lättare att hitta, och ganska lik. Den KAN fungera, den är snabb och kunde hålla sig undan mina Neolamprologus brevis - men det var i ett 150-liters kar.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • museo12
      • May 2005
      • 135

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Frågan är väl om snäcklekarna slår ihjäl dem. 60 liter är inte stort.
      Det finns ju lyktögon i Tanganyikasjön, Lacustricolan är en av dem, men den är svår att få tag i. Normans Lyktöga är lättare att hitta, och ganska lik. Den KAN fungera, den är snabb och kunde hålla sig undan mina Neolamprologus brevis - men det var i ett 150-liters kar.
      Tack för ditt svar!
      N.Brevis är väl en ganska snäll snäcksklaslekare.... och kungweensisen betydligt mindre och någorlunda snäll. Den är ju dock inte kolonilekare.

      Slutsats:
      Ska nog göra ett försök med Normans Lyktöga. Jag har reservkar om det skulle gå åt pipan.

      Är det något man bör tänka på med Normans lyktöga? Hur många är rimligt att ha i ett 60 liters? 6-7 stycken? Vilken typ av ljus föredrar de?

      Kan man hitta Normans Lyktögon i "vanliga" större affärers sällskapfisks avdelning?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        De är kortlivade och lättodlade. Köp ett gäng, de är stimfiskar och har du för få så får de mer stryk av snäcklekarna. De har inga särskilda krav.
        Du kan nog hitta normans lyktöga lite varstans, den är inte jättevanlig men verkar vara en av de vanligare killina i handeln.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Ricard
          • April 2004
          • 138

          #5
          museo12 - Om du visar din ort i din profil kan man ge dig tips på butiker i din region. Nu é det omöjligt att hjälpa dig med det.

          Kommentar

          Arbetssätt...