Föda upp kampfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linastorm
    • January 2010
    • 146

    Föda upp kampfiskar

    Hade planerat att testa att få lite yngel på mina kampfiskar, hanen bygger en massa skummbon lite här och var. Men hur vet man att honan bär på rom? Och hur matar man ynglena?
    170l - 64l - 40l - 16l
    Bloggen
  • Zaz
    • July 2006
    • 25

    #2
    Jag odlade bettor för ett par år sen sen - så här gjorde och tänkte jag då...

    När honorna är romstinna blir de runda, riktigt trinda! Tyckte också ofta att den vita "äggfläcken" (el vad den nu kallas) på buken syntes tydligare. Om honan däremot är villig att leka är däremot en annan femma!

    Jag brukade göra som så, att jag separarerade en hane o en hona som fick gå i ett eget kar med rätt lågt vattenstånd och mkt flytväxter. Honan satte jag i en egen behållare, gärna en yngelbur, så att hona o hane kunde inspektera varandra och bli på G (förhoppningsvis, iaf!

    Oftast så börjar honan med att vara ganska negativt inställd, hon fräser tillbaka mot hanen och är inte alls intresserad. Med tiden märker man att hon inte spärrar upp sig lika mkt och då börjar också kroppen bli randig på andra ledden (de är ju randiga på längden annars) så när strimmorna ser vertikala ut är det dags att släppa ihop hane o hona (gör man det innan så är det stor risk för misshandel).

    Så snart de lekt klart (kan ta allt ifrån 1 till 6 timmar, räkna med att vakta dem en hel dag!) är det dags att vara påpasslig och flytta bort honan så snart hanen börjar misshandla henne, annars misshandlas hon mkt illa o dödas tom eventuellt.

    Ynglen sen är mkt mkt små, jag brukade mestadels ge infusorier (gjorda på sallad) eller köpt micron (?minns inte exakt vad det hette). När de blir större får man odla artemia, först äter bettorna bara de nykläckta, sen får man mata artemian i sin tur så att den växer till sig. Det är rätt mkt jobb med att odla bettor, ynglen kräver mkt jobb: odling av mat, täta vattenbyten, jämn temp och de växer mkt mkt långsamt. Men det är jätteroligt när det fungerar!

    Lycka till!
    mvh, Zaz

    Kommentar

    • Maethor
      • December 2004
      • 675

      #3
      jag födde upp kampisar för ett par år sedan. hade väl 5kullar innan jag slutade då det blev för svårt att bli av med ynglen.

      För det första så ska du fundera om du har plats att odla kampfiskar, detta är en hobby som kan ta väldigt mycket plats då hanynglen så småningom inte kan gå tillsammans längre och det kan bli VÄLDIGT många yngel. Så du bör veta att du kan bli av med ynglen.

      Jag matade mina yngel först med Liquifry http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=934&page=1 medans dom var som minst, sedan började jag kläcka fram Artemia och mata med för att sedan krossa vanligt flingfoder till ett pulver och ge dom det.
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
      54L: ca 15 kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L (marin): 3kamphanar
      6x2L: Kamphanar

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

      Kommentar

      • linastorm
        • January 2010
        • 146

        #4
        Pga skolan kunde räknade jag ut att jag inte skulle ha tid med att mata och byta vatten, men då hade jag redan lagt en hane och en hona i ett eget akvarium. Så jag ringde hem och bad att dom skulle flytta tillbaka fiskarna till det vanliga akvariumet vilket dom gjorde. Sedan kommer jag hem efter 2 veckor och ser att det simmar Minst 50 st yngel i det lilla karet. Då hade dom hunnit para sig och så. Men dom har ju inte fått någon mat alls, hur har dom klarat sig? Och inte ett enda vatten byte heller för den delen.
        170l - 64l - 40l - 16l
        Bloggen

        Kommentar

        • linastorm
          • January 2010
          • 146

          #5
          Har funderat en massa, kan ju inte bara låta dom dö. Är väl lika bra att börja mata och försöka byta vatten så ofta jag kan. Men vad ska jag mata dom med? Det som är mitt största problem. Och jag kan bara inte sluta undra över hur dom kan ha överlevt..
          170l - 64l - 40l - 16l
          Bloggen

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Hej!
            Kolla in Solis projekttråd. Hon har lyckats riktigt bra med sin odling av kampfiskar
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            Arbetssätt...