flera kampfisk honor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • El_latiinoo
    • February 2010
    • 43

    flera kampfisk honor?

    hejsan

    det är nu så att jag har 5 kampfiskhonor och en hane. har hört att honorna kan bli kaxiga mot hanen om dom är för många. men vad jag sett så är dom väldigt lugna, alla håller sig i sitt hörn av akvariet typ.
    är detta något problem?
    Mycket vill ha mer...

    110l sällskaps akvarium
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    #2
    Oftast så är det mer problem om man bara har ett par honor till en hane. Ju fler honor man har till hanen desto lugnare blir det i akvariet.

    Tidigare hade jag en hane till 2honor men han blev nästan uppäten, sedan skaffade jag 3honor till och fenorna på hanen växte ut igen.

    Just nu har jag en hane med 2honor och har i kväll fått plocka ut hanen och stoppa honom i en liten prydnadsskål för en hona bet hela tiden fast i stjärten på honom och vägrade släppa
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      jag har haft 5st honor till en hane, det funkade bra med den hanen. inga problem. dock dominanta honor kan bli ganska bråkiga dom också då kvittar antal.

      jag bytte hane i min grupp, morgonen därefter så hade de största honorna dödat hanen.

      oftast uppstår problem vid lek eller när man släpper i nya kampfiskar i karet.just lek kan hända spontan i karet. vill man ha en grupp så bör man skaffa ett större kar på 50-70L (och över) och inreda det med mycket växter, så alla kan komma ifrån och gömma sig. och att man har ett eller några extra kar/byttor tillhands om det skulle bli bråk.

      du har ju ett ganska rymligt kar för dina kampfiskar, funkar den gruppen du har nu så tycker jag inte du ska skaffa fler honor. dessutom kan det bli bråk bland honorna.

      Kommentar

      • PoSa
        • February 2010
        • 44

        #4
        Jag har 2 honor till 1 hane och det funkar klockrent. Inga som helst problem. Dom kan säga ifrån ibland när han simmar efter honorna för mycket men då lugnar han ner sig och allt är lugnt igen.

        Kommentar

        Arbetssätt...