Min ena dvärggurami dog

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #31
    Ha, ingen som lyssnar. Det har jag inte märkt, men det är kanske för att jag vet att det inte är någon som är intresserad här heller...
    Fortsätt mät nitriten och skulle du få lite högre värden är det en enkel metod att få ner det. Skulle det inte bli några höjningar behöver du heller inte byta vatten mer än en gång i veckan, och då 25-30% som du kan fortsätta med även efter karet kommit igång.
    Bakterierna på flaska kan du ösa i var dag, men det borde stå mer direkt på flaskan vad tillverkaren förordar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • andersfiskar
      • March 2007
      • 384

      #32
      Min erfarenhet av dessa är att de är extremt känsliga för vattenkvalitét. Så länge jag bytte vatten en gång/vecka så gick det bra men missade jag 2-3 dagar var det klippt. Provade 3 gånger med dvägisar och gick sedan över till mosaik i stället.
      Det gick mycket bättre.
      Alla andra fiskar mådde prima men dvärgisarna bara dog.
      //
      Mvh
      Anders

      Kommentar

      • Asynja
        • February 2010
        • 622

        #33
        Än så länge lever den nya jag fick iaf, men jag får köra på och testa vattnet, byta när det behövs och slänga i massa nyttobakterier.

        Igårkväll lät det som maken kunde tänka sig ett större kar också...Så snart börjar planerna för det. Hoppas mitt guldmedlemskap är klart snart så jag kan lägga in lite bilder också. Trist att ha en projekttråd om man inte kan posta bilder...Men projekttråd blire & då hoppas jag få massa trevliga tips från alla trevliga veteraner här inne.

        (psst. Ynglet har klarat natten!, 3dgr gammal idag! )
        /Åsa

        60L Fisksoppa, 280L kub under construction

        Kommentar

        • Asynja
          • February 2010
          • 622

          #34
          Ursprungligen postat av ansjo
          Ha, ingen som lyssnar. Det har jag inte märkt, men det är kanske för att jag vet att det inte är någon som är intresserad här heller...
          Fortsätt mät nitriten och skulle du få lite högre värden är det en enkel metod att få ner det. Skulle det inte bli några höjningar behöver du heller inte byta vatten mer än en gång i veckan, och då 25-30% som du kan fortsätta med även efter karet kommit igång.
          Bakterierna på flaska kan du ösa i var dag, men det borde stå mer direkt på flaskan vad tillverkaren förordar.
          På flaskan står det att överdosering inte är negativt . Så jag slänger i lite varje dag...Men det behöver man väl inte göra sen när det är inkört och klart? Och hur vet man när det är inkört? Förlåt Anders, jag kanske borde starta en ny tråd under fliken "mitt första akvarium" istället, för den här tråden har ju varit lagom OT hela tiden...
          /Åsa

          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #35
            Jo, det kan vara en idé, eller så skickar du ett PM till Kjell eller admin så hjälper de dig säkert.
            Det är även min uppfattning precis som andersfiskar skriver, dvärggurami är ofta lite känsligare än andra guramisorter, men samtidigt är de så trevliga och snygga så man kan gott testa om man klarar av dem. Skulle det nu gå åt pepparn med dessa finns det flera olika snygga guramis att välja mellan, om man nu vill ha gurami.

            Du har helt rätt, när karet är inkört behöver du inte pytsa i nyttobakterier, men någon direkt gräns för när detta är blir svårt att säga, men ca en månad efter igångkörandet av karet brukar det vara färdigcyklat.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #36
              ...eller kanske starta en ny tråd i en passande kategori.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • FiaLotta
                • August 2009
                • 219

                #37
                När jag fyller på mitt 60 liters kar så fyller jag med en vattenkanna.
                den är lättare att hålla och hälla ur.

                Kommentar

                Arbetssätt...