Min ena dvärggurami dog

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Asynja
    • February 2010
    • 622

    Min ena dvärggurami dog

    Hej! Vi köpte ett par (1+1) dvärgguramis igår. I morse såg jag bara den ena och hittade senare den andra död bland växterna. Jag mätte vattenhalterna igår och allt var perfekt. Vad kan ha hänt? Jag ska givetvis tillbaka till zooaffären idag och visa upp liket, men jag vill ju inte att det ska bli likadant igen.

    Vi har 26 gradigt vatten, många växter och gömställen. Jag vet inte om det var honan eller hanen som dog (hur ser man skillnad?), men om det var honan, kan det ha varit så att paret inte passade ihop och hanen har jagat "ihjäl" honan under natten?

    Andra fiskar jag har i karet: pansarmalar, Khiliålar, Platy och neontetror.

    Mycket tacksan för svar!

    /Nybörjaren Åsa
    /Åsa

    60L Fisksoppa, 280L kub under construction
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tyvärr sådant som händer och det är jättesvårt att avgöra vad som kan vara orsaken. Stress med följd av miljöombyte samt att den kanske var i lite dåligt skick från början kan vara en orsak, men som sagt är det bara gissningar.
    Du ser könsskillnaden lättast på färgen om det är vanliga dvärggurami, honor är oftast blekare än hanar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Asynja
      • February 2010
      • 622

      #3
      Tack Anders! Då var det nog honan som dog. Ska gå tillbaka till zooaffären idag, visst borde jag få en ny istället? Isåfall ska jag försöka att inte ha så bråttom att släppa i henne i karet, koppa ett bra tag...då kanske hon blir mindre stressad?

      Jag trodde faktiskt aldrig att jag skulle bry mig så mycket om en liten fisk, men det var riktigt sorgligt. Jag ska prova med en till, dör hon också så ska jag nog fundera om jag inte ska strunta i dvärgguramis i vårt kar...Kanske köpa ett par Platys till...

      Tack för snabbt svar!
      /Åsa

      60L Fisksoppa, 280L kub under construction

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Dvärggurami är rent generellt lite känsligare av sig än många av sina kusiner, så du behöver inte sörja allt för länge innan du går vidare.
        Visst bör du få en ny fisk, och gör som du skriver att du tar det lite lugnare vid ikoppningen så är det bara att hålla tummarna.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Tänkte på ytterligare en sak nu när jag kollade igenom dina trådar, har du kollat nitriten i karet sedan du startade det?
          Annars kan det nog vara en god idé att ta med en liten burk vatten från karet till affären så de kan kolla det, och se till att burken är väl rengjord först bara.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Asynja
            • February 2010
            • 622

            #6
            Jag köpte teststickor och enligt dem ligger nitriten på noll...kollade precis efter jag upptäckt honan. Jag vet dock inte hur tillförlitliga de där stickorna är...

            Jag är jättenojjig för just nitriten, är en sån person som vill göra allt NU, har dåligt tålamod osv. Jag hade väldigt bråttom att slänga i firrarna så där har jag varit extra orolig just för vattenhalterna. Men jag kollar nästan varje dag och än så länge ser det bra ut, fast vad jag har förstått så är hela den första månaden rätt krisig...

            Skaffar jag ett större kar (läs OM maken går med på att skaffa ett större kar *s*) så tänker jag tvinga mig själv att inte stressa i fiskarna.

            Tack så jättemycket för all hjälp Anders! Alla är vi nybörjare i början .
            /Åsa

            60L Fisksoppa, 280L kub under construction

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jodå, och det är därför forum är så bra att vädra sina tankar och funderingar i, men samtidigt bör man göra sina små misstag för att lära sig den hårda vägen!

              Teststickor är ingen direkt höjdare och visar oftast inte om det är mindre höjningar som hänt, utan kan ge en vink om det är något på gång, om det inte redan är försent. Det är runt två veckor från start som den mest kritiska perioden börjar, och ditt kar bör vara färdigcyklat om ca ytterligare ett par veckor.

              Tyvärr är det oftast stickor som även affärerna använder när de mäter vattnet, och har du någon hundring över är ett dropptest för nitrit inte fel att investera i.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Asynja
                • February 2010
                • 622

                #8
                Brukar de där dropptesten finnas på zooaffärerna? Isf. köper jag det idag också. 1½ timme kvar tills de öppnar dock. Men du, en annan fråga (du verkar ju ha koll på det här), tror du dvärgguramisarna trivs att vara bara 2 eller ska jag köpa 1+1 till? (jag har några hundralappar över, sonen får klara sig utan blöjor *s*). Jag är lite rädd för att överbefolka karet också, så inte firrarna mår dåligt pga det...
                /Åsa

                60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jag skulle först och främst inte köpa fler Dvärggurami än det paret du har, de kan vara lite tuffa mot varandra ibland. Sedan skulle jag vänta ett tag innan du köper mer fisk till karet, och dina Platy kommer troligen med att medverka till utökandet av antalet individer ganska så snart.
                  Köp du ett dropptest, det finns i de flesta välsorterade akvarieaffärer samt kanske ett paket blöjor, men de finns nog inte på samma hylla.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Asynja
                    • February 2010
                    • 622

                    #10
                    haha, nja, så illa är det inte. Då nöjer jag mig vid 2, hoppas bara de trivs med varann. Jo, jag hoppas ju på lite platybebisar, rusar upp varje morgon för att se om nåt har hänt...men icke. Hoppas inte de övriga invånarna mumsar i sig alla bara, när det är dags. Jag tycker platysarna är jättevackra och har gärna några fler i karet. Nu ska jag inte störa dig längre. Är innerligt tacksam för att det finns veteraner här inne som vet det jag inte vet *blondin*.
                    /Åsa

                    60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Nja, skulle jag känt mig störd hade jag nog flyttat bort tangentbordet...alltid kul att kunna (förhoppningsvis) hjälpa till!
                      Skriv och berätta hur det gick i affären sedan.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Asynja
                        • February 2010
                        • 622

                        #12
                        Hej! Nu har jag kommit hem med ny firre, vet inte om jag fick rätt kön dock, tjejen i druraffären sa att det var jättesvårt att se skillnad på dem. "Hon" ligger i sin påse, har ej börjat koppa än. Dropptestet är mörkare än <0,3, men ljusare än 0,3...så jag antar att nitriten är ok for now? Återkommer kanske när firren är installerad . Fick den gratis iaf, med all rätt kan man tycka. Nu vankas lunch för ickefiskarna...
                        /Åsa

                        60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Nja, nitriten bör vara på 0, så lite åtgärder mot detta skulle nog inte vara fel...
                          Det finns lite olika sätt att göra, men jag brukar förorda ett delvattenbyte för att få ner nitritnivån tillfälligt, tillsätta 0,5 dl salt/100 liter akvarium, tillsätta bakteriekultur såsom nitrivec dagligen enligt doseringsanvisningen och minska drastiskt med matningen.
                          Tänk på att nitriten troligen är i sin linda, och det kan bli högre värden än vad du har nu...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Asynja
                            • February 2010
                            • 622

                            #14
                            Hmmm, Jaha, då ska jag alltså få lov att lära mig hur man gör ett delvattensbyte. Vi har ett 60?liters, hur mycket ska jag byta ut tycker du? Visst kan man ha firrarna kvar i akvariet under tiden? Gud vad det snurrade till i blondinhjärnan nu. Får välan ta mig till djuraffären igen då...Tur jag hade några hundringar över *s*.

                            På tal om ingenting så måste jag bara får berätta att jag har blivit "mormor"! Jag såg ett yngel precis!!! Hoppas det finns fler än ett, för det blit nog isf uppäten väääldigt snabbt. Ska ynglen ha annan mat?

                            Tack än en gång Anders! Din info är obetalbar!
                            /Åsa

                            60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Jodå, fiskarna kan gå kvar utan problem, se till att du inte suger upp dem i slangen bara...
                              Du bör byta ca hälften av vattnet, så har du iaf ungefär halverat nitrithalten. Vänta att koppa i den nya fisken tills du gjort vattenbytet, så får den det vatten som den kommer att simma i redan från början och utan så höga nitrithalter.

                              Grattis till mormortiteln, om det nu är något att gratulera till i tidig ålder.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...