Dvärg gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Asynja
    • February 2010
    • 622

    Dvärg gurami

    Hej!
    Vi har nyss startat upp ett litet akvarium (60L) och jag är väldigt sugen på att ha "några" dvärg gurami i det. Men jag undrar... Trivs de i ett så litet akvarium? Hur många bör vi köpa för att de ska må bra? Sen har jag läst mig till att de ska vara lite känsliga, så jag undrar när jag isf. kan låta dem flytta in? Hur länge ska akvariet ha gått innan?

    Sen behöver jag ngn/några slags algätare så småningom, vilken sort borde passa till storleken på akvariet och dess invånare (neontetra, platy och khuliålar)?

    Massor med frågor, men vi är helt nya på det här med akvarievärlden och har insett hur viktigt det är att vi gör rätt.

    Hoppas nån kan hjälpa oss. Tack på förhand!

    /Åsa

    60L Fisksoppa, 280L kub under construction
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Jag tycker ni ska ha en lite grupp på 4-5 individer.

    Sen är ju dvärgarna rätt så känsliga för dåligt vatten men bara ni ser till att vattnet är i bra skick så ser jag inte några problem med att de kan flytta in redan nu.

    Algätare ska man helst inte skaffa förrens man har börjat få alger och till ert lilla kar skulle jag rekommendera Otocinclus och ha en liten grupp av dessa på cirka 4-5 individer.

    Hoppas det går bra för er!!
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Asynja
      • February 2010
      • 622

      #3
      Tackar och bockar för snabbt svar! Jag vill nog inte sätta in guramisarna riktigt än, läste ngn stans att vattenvärdena ofta krisar runt 2 veckor efter akvariestart, så väntar nog tills efter det iallafall. Sen så misstänker jag att en av platysarna ska släppa yngel snart så jag har lite funderingar över det också...om jag kanske borde köpa ett nytt litet kar för bara platysarna, så de inte tar upp så stor plats i det första karet.

      När kan man förrästen räkna med att algerna sätter in?
      /Åsa

      60L Fisksoppa, 280L kub under construction

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        När dina dvärgar kommer så kan de ta så yngel och även dina platys äter sina egna yngel i viss utsträckning och khuliålarna äter gärna yngel om de får tag på dem.

        Beträffande algerna så får man helt enkelt hålla utskick efter dem.

        Hoppas du blev klokare av svaret.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Asynja
          • February 2010
          • 622

          #5
          Lite *s*. Jo, jag har ju hoppats att de andra hjälper till lite att hålla befolkningen på en lagom nivå, men några yngel vore ju kul om de överlevde...

          Jag får väl invänta algerna helt enkelt och sen gå och handla resterande "firrar"...

          Jag är väldigt tacksam för din hjälp!
          /Åsa

          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Bara glad att kunna stå till tjänst!!
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            Arbetssätt...