Konstigt beteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dajzz
    • February 2010
    • 24

    Konstigt beteende?

    Hej,
    Jag har en Dvärggurami hanne som beter sig lite underligt tycker jag, han simmar snabbt upp och ner längs en bestämd linje i akvariet. Han har gjort detta nu i 2 dagar. Är detta ett normalt beteende eller har han något "fel i huvudet"? I övrigt verkar han må bra då han äter "som en häst" när maten kommer.
    Någon som har ett svar på detta?
    540L
    3st White lips, 3st Hongi, 5st Rödzebra, 10st Demasoni, 6st Golden, 3st Ancistrus
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av Dajzz
    Hej,
    Jag har en Dvärggurami hanne som beter sig lite underligt tycker jag, han simmar snabbt upp och ner längs en bestämd linje i akvariet. Han har gjort detta nu i 2 dagar. Är detta ett normalt beteende eller har han något "fel i huvudet"? I övrigt verkar han må bra då han äter "som en häst" när maten kommer.
    Någon som har ett svar på detta?
    Alla som haft akvarier har nog vart med om detta nån gång. Har inget riktigt svar på detta, men det mest troliga är att detta beteende kan "utlösas" av flera olika saker. Detta beteende är ganska vanligt när fisken är ny i karet, de har inte hunnit acklimatisera sig och känner sig kanske inte riktigt nöjda/trygga i det nya karet. En annan grej som kan utlösa detta verkar vara om man har fisk som normalt sett skall gå i grupp eller tillochmed stim och man bara har 1 eller för få individer kvar så kan de få för sig att göra så här (förmodligen understim./stressade). Ibland uppkommer bara detta beteende utan nån tillsynes tydlig orsak. Den goda nyheten är att det nästan alltid är övergående, har iaf själv aldrig vart med om en fisk som inte slutat med detta även om vissa är envetna eller bara trappar ner på det men ändå gör det nån gång emellan åt.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Dajzz
      • February 2010
      • 24

      #3
      Tack

      Ursprungligen postat av Rooster
      Alla som haft akvarier har nog vart med om detta nån gång. Har inget riktigt svar på detta, men det mest troliga är att detta beteende kan "utlösas" av flera olika saker. Detta beteende är ganska vanligt när fisken är ny i karet, de har inte hunnit acklimatisera sig och känner sig kanske inte riktigt nöjda/trygga i det nya karet. En annan grej som kan utlösa detta verkar vara om man har fisk som normalt sett skall gå i grupp eller tillochmed stim och man bara har 1 eller för få individer kvar så kan de få för sig att göra så här (förmodligen understim./stressade). Ibland uppkommer bara detta beteende utan nån tillsynes tydlig orsak. Den goda nyheten är att det nästan alltid är övergående, har iaf själv aldrig vart med om en fisk som inte slutat med detta även om vissa är envetna eller bara trappar ner på det men ändå gör det nån gång emellan åt.
      Är nu inne på 3e dagen i karet och det verkar inte upphöra, brukar det ta lång tid?
      Han är inte ensam utan har 3st honor med sig som han inte är det minsta intresserad av. Det enda som verkar bryta mönstret är mat och om min kampfiskhane simmar förbi, annars är det upp och ner dygnet runt som gäller.
      540L
      3st White lips, 3st Hongi, 5st Rödzebra, 10st Demasoni, 6st Golden, 3st Ancistrus

      Kommentar

      • Pliina
        • January 2010
        • 292

        #4
        Min ena dvärggurami gjorde så när hans kompis dog. Vi ilade iväg och köpte en hona och han har inte gjort så sen dess.

        Nu har ju din honor så då vet jag inte vad man kan göra...

        Kommentar

        • Dajzz
          • February 2010
          • 24

          #5
          =)

          Ursprungligen postat av Pliina
          Min ena dvärggurami gjorde så när hans kompis dog. Vi ilade iväg och köpte en hona och han har inte gjort så sen dess.

          Nu har ju din honor så då vet jag inte vad man kan göra...

          Nä, det är väll helt enkelt så att han behöver en psykolog... Nå, antingen lugnar han ner sig eller så dör han, får väll helt enkelt se vad som sker först...
          540L
          3st White lips, 3st Hongi, 5st Rödzebra, 10st Demasoni, 6st Golden, 3st Ancistrus

          Kommentar

          • Pliina
            • January 2010
            • 292

            #6
            Håller han på fortfarande?

            Kommentar

            • Dajzz
              • February 2010
              • 24

              #7
              =(

              Ursprungligen postat av Pliina
              Håller han på fortfarande?
              Jadå, upp och ner... Men han har tagit lite längre pauser idag faktiskt
              540L
              3st White lips, 3st Hongi, 5st Rödzebra, 10st Demasoni, 6st Golden, 3st Ancistrus

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #8
                Ja det e änna segt för vad jag vet kan man inte göra så himla mkt (förutom möjligtvis de saker jag redan nämnt). Jaja får la hoppas han lägger av med det snart.

                Du jag tänkte på det, hur stort kar går han i? Är eg. oxå bara en teori men jag har fått för mig att detta beteendet lättare uppkommer i små och/eller fattigt inredda kar.
                Senast redigerad av Rooster; 09 February 2010, 23:14.
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                • Dajzz
                  • February 2010
                  • 24

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rooster
                  Ja det e änna segt för vad jag vet kan man inte göra så himla mkt (förutom möjligtvis de saker jag redan nämnt). Jaja får la hoppas han lägger av med det snart.

                  Du jag tänkte på det, hur stort kar går han i? Är eg. oxå bara en teori men jag har fått för mig att detta beteendet lättare uppkommer i små och/eller fattigt inredda kar.
                  110L kar med mycket växter, så det borde räcka till, om man pratar cm fisk per liter vatten så borde jag få i 15 cm till, räknat på när alla är vuxna med deras då uppskattade maxlängd.
                  540L
                  3st White lips, 3st Hongi, 5st Rödzebra, 10st Demasoni, 6st Golden, 3st Ancistrus

                  Kommentar

                  • Rooster
                    • March 2006
                    • 1468

                    #10
                    Ja nä då vet jag inte vad som e problemet faktiskt
                    Fish for Life!!!

                    Kommentar

                    • Dajzz
                      • February 2010
                      • 24

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rooster
                      Ja nä då vet jag inte vad som e problemet faktiskt

                      En god nyhet i "fallet" han simmar inte upp och ner längre... Nu simmar han i ett cirkelmönster...
                      540L
                      3st White lips, 3st Hongi, 5st Rödzebra, 10st Demasoni, 6st Golden, 3st Ancistrus

                      Kommentar

                      • esoxlucius74
                        • October 2009
                        • 493

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dajzz
                        En god nyhet i "fallet" han simmar inte upp och ner längre... Nu simmar han i ett cirkelmönster...
                        Han tröttnade väl, å ville ha lite omväxling?!
                        360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                        16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                        Kommentar

                        • Dajzz
                          • February 2010
                          • 24

                          #13
                          =)

                          Ursprungligen postat av esoxlucius74
                          Han tröttnade väl, å ville ha lite omväxling?!
                          Ja, ombyte förnöjer sägs det ju
                          540L
                          3st White lips, 3st Hongi, 5st Rödzebra, 10st Demasoni, 6st Golden, 3st Ancistrus

                          Kommentar

                          Arbetssätt...