Guldgurami!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snyggen
    • June 2008
    • 71

    Guldgurami!

    Köpte häromdagen ett par guldgurami för att försöka se ifall jag kunde få dom att leka i mitt 720 liters. Jag har det väldigt bra inrett med växter vid vattenytan och många gömställen.
    I akvariet så har jag inte många fiskar. 4 xl-scalarer, 5 silverhajar, 8 guldbarber och 4 Black ghosts + 1 större mal.
    Vad jag har läst och tänkt är att guramin behöver ha det lite lugnt omkring sig och inte alldeles vilda fiskar.
    Problemet har jag märkt är att direkt när jag stoppade ner fiskarna så blev de uppstressade. Upp och ner vid glasrutan.
    Det har inte blivit bättre av att barberna är väldigt nyfikna. De kommer fram och "pickar" på dom och guramin jagar iväg dom. Det har inte varit så att hanen jagar honan. Där har det gått väldigt lugnt till, utan det är just barberna som är "nyfikna" och att de redan är stressade.
    Har nån något förslag?
    Ska jag köpa fler honor för att göra en liten grupp utav dom eller ska jag plocka ur dom till ett annat kar som jag har. Tyvärr är det inte lika bra inrett med flytväxter osv.
    NÅGON?
    Senast redigerad av snyggen; 03 February 2010, 09:57.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Dels så skulle jag säga att du inte borde ha silverhajar och guramis tillsammans eftersom silverhajar är mycket snabba fiskar. Sen har jag aldrig lyckats speciellt bra med skalarer och guramis tillsammans, vad guldbarberna beträffar så ska det nog inte vara några större problem.
    Jag skulle säga att det är utomordentligt bra ide att skaffa fler guramis (skaffa gärna hannar också eftersom då kan de avreagera sig på varandra).

    Lycka till.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • snyggen
      • June 2008
      • 71

      #3
      Ursprungligen postat av pikachu
      Dels så skulle jag säga att du inte borde ha silverhajar och guramis tillsammans eftersom silverhajar är mycket snabba fiskar. Sen har jag aldrig lyckats speciellt bra med skalarer och guramis tillsammans, vad guldbarberna beträffar så ska det nog inte vara några större problem.
      Jag skulle säga att det är utomordentligt bra ide att skaffa fler guramis (skaffa gärna hannar också eftersom då kan de avreagera sig på varandra).

      Lycka till.
      Tack för ett snabbt svar. Scalarerna tror jag inte blir nåt problem. De ignorerar varandra helt. Det du sa om silverhajarna kan jag nog hålla med om, men för det mesta så softar dom vid botten.
      Har hört att man ska ta det försiktigt med för många hanar i samma kar. Kan det vara om det är ett litet kanske?

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Jag har ett 240 liters kar och i det har jag haft 5-6 hannar samtidigt och det har aldrig varit några problem överhuvudtaget. Lite revirstrider bara. Det är rätt så roligt att se på när två hannar ska slåss om revirgränser, eftersom de först spänner upp sig i 1-7 minuter för att sedan mötas mun mot mun och ta en tryck-tävling där den ena bokstavligen flyger upp mot ytan. Har du däremot bara en hanne så tar han hela ytan eller (beroende på hur stort akvariet är) hela akvariet som revir och då jagar han på honorna mer eller mindre hela tiden och sliter ut sig själv.
        Jag skulle nog ändå ta bort silverhajarna, men du gör ju som du vill.

        Lycka till!
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • snyggen
          • June 2008
          • 71

          #5
          Tack igen!
          Silverhajarna har blivit så stora att jag inte kan ha dom någon annanstans än i 720 l (ca 25 cm) Desto större de blir, desto lättare och "slöare" blir dom att ha att göra med tycker jag. Det är nog en av de bästa akvarierfiskar jag haft. Fredliga, rörliga, stimmar och rör om i bottensanden helt perfekt.

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Ett tips med mellanstora guramis är att inte ha mosaikgurami tillsammans med guld, marmor, blå eller fläckig gurami, eftersom mosaikerna är som mycket tuffare.

            Lycka til!!
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • snyggen
              • June 2008
              • 71

              #7
              Tack för det tipset! Ett jag inte skulle ha tänkt på alls.
              Men de övriga är inga problem att ha tillsammans då (marmor, blå,guld och fläckig)?

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Nepp, det är samma art bara det att det är olika färgvarianter, med lite olika namn också.
                I de alla djuraffärer som jag varit i så säger de att det kommer funka galant att ha mosaik med guld,marmor, blå och fläckig.
                Men det är så fel så det inte finns. Så lyssna inte på de i djuraffären i den frågan.

                Lycka till mannen!!
                Senast redigerad av pikachu; 03 February 2010, 12:48.
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • snyggen
                  • June 2008
                  • 71

                  #9
                  Tack och ytterligare ett tack för snabba och tydliga svar.

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Ingen orsak!!
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...