Macropodhona rädd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fashion
    • February 2005
    • 85

    Macropodhona rädd?

    Jag har ett macropodpar i mitt 110l akvarium som jag har haft i ca ett år. I det går även kardinaler, guppy, siamseiska algätare och ancistrus.

    Paret har jag haft sen akvariet startade och det har gått bra med dem fram tills nu. Plötsligt har honan börjat dra sig tillbaka och gömmer sig för hannen som jagar henne så fort hon tittar fram. Tidigare har det visserligen varit lite småtjaffs men honan har aldrig hållt sig undan som hon gör nu. Vad kan det bero på? Jag tycker så synd om henne...
    Fina Fisken
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Jag har alltid haft den inställningen att labyrintfiskar skall hållas i grupp på minst 4-5 individer.
    Annars blir det tillslut problem.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • fashion
      • February 2005
      • 85

      #3
      Jaså? men macropoder är väl kända att vara ganska aggressiva mot sina artfränder?

      Det som är så konstigt är att det varit problemfritt fram tills nu. Kan tänka mig att kanske köpa fler honor i såna fall men inte en till hanne för det känns som om dom är lite som kampfiskar där kanske? Skulle inte ha något emot att ha fler macropoder i akvariumet för de är så fina!
      Fina Fisken

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Jag tror du gör rätt i att inte skaffa fler hannar.
        Men skaffa för guds skull fler honor och du inte vill ha din hona ihjälstressad.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • fashion
          • February 2005
          • 85

          #5
          Jag ska åka och skaffa fler honor idag. Tog ett tag innan jag hittade ett ställe med makropoder haha. Dessa var mindre än de jag har i karet redan, spelar det någon roll?
          Fina Fisken

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Nej, inte vad jag har för erfarenhet om labyrintfiskar.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • fashion
              • February 2005
              • 85

              #7
              Okej så bra. Har släppt ner dom nu men hannen har sett till att de också gömmer sig. Får se hur det blir om några dagar. jag hoppas det blir bättre iaf.
              Fina Fisken

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Hoppas det går bra. :$
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • fashion
                  • February 2005
                  • 85

                  #9
                  Ja sen de små kom hit har de bara legat och tryck bakom ett stort stenröse. Livrädda de små varelserna... Tänk om det blir så att jag måste omplacera hannen? Det vore så himla synd.

                  De små får inte vara med äldre honan heller, hon bara jagar bort dom så just nu kan de inte vara någon annan stans än där bakom. Känns så sorgligt!
                  Fina Fisken

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Jag vet tyvär inte riktigt vad du ska göra.

                    Gjorde du om i karet efter att du satt i de nya macropoderna?

                    Om du inte gjorde det så kan du alltid prova med det för att tillfälligt i alla fall radera ut reviren.

                    Jag är duktig på guramis och kan bara tala utefter mina erfarenheter medd dessa.

                    Hoppas det löser sig.
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • fashion
                      • February 2005
                      • 85

                      #11
                      hmm nej det gjorde jag faktsikt inte. Ska testa med det! tack för tipset Blir ju så olycklig när de så uppenbart inte trivs.
                      Fina Fisken

                      Kommentar

                      • pikachu

                        • December 2007
                        • 1189

                        #12
                        Hur har det gått för macropoderna?
                        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...