Hur ser ett skumbo ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • diflover
    • January 2010
    • 31

    Hur ser ett skumbo ut?

    Hej!
    Jag har 2 guldgurami.
    Eftersom dom bygger skumbo så tänknte jatg kolla hur ett skumbo ser ut?

    Om någon kan förklara eller har någon bild? =)
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    #2
    Google är din vän:


    Mest kampfiskbon förvisso.
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    • diflover
      • January 2010
      • 31

      #3
      Jag har 2 st guldgurami, en hona och en hane.

      Jag har 3 st växter i akvariumet, men ingen är jätte stor.
      Men kan dom bygga skumbon på vatten utan?
      Eller måste dom ha växter?

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        jag har för mig att de kan bygga utan, då bygger de nog i någon hörna så att det fäster så att det inte åker runt.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • diflover
          • January 2010
          • 31

          #5
          Hur bygger dom skumbo?

          För just nu så jagar hanen honan, några varv, sen så lägger sig honan mot gruset på ungefär samma ställe, en stund kanske, 30 sekunder-2 minuter.
          Sen så händer samma sak igen, hanen jagar honan, hon lägger sig typ där igen.
          Detta är i ett hörn nära en växt.

          Vad betyder detta?
          Visar dom bara vilka som bestämmer?
          Eller vad kan det vara?
          Senast redigerad av diflover; 09 January 2010, 16:21.

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Ursprungligen postat av diflover
            Hur bygger dom skumbo?

            För just nu så jagar hanen honan, några varv, sen så lägger sig honan mot gruset på ungefär samma ställe, en stund kanske, 30 sekunder-2 minuter.
            Sen så händer samma sak igen, hanen jagar honan, hon lägger sig typ där igen.

            Vad betyder detta?
            Visar dom bara vilka som bestämmer?
            Eller vad kan det vara?

            hanen åker upp till ytan och typ "äter"" vatten, det vatten som han får in i munnen blandas med något slem som förstärker hållbarheten på bubblorna som han sen spottar ut, så håller han på ett bra tag tills han tycker det är stort nog och tjockt nog.

            blå- marmor- guld gurami hanar kan vara väldigt dumma mot sina honor och jaga dem rätt så rejält. det kan vara bra att ha mer än en hona så att hanen fördelar sin aggression på alla honor. jag vet inte vad det kan vara, hanen vill väl visa att han bestämmer.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Om det är verkligen är just en hanne och en hona så är det bara han som visar vem som bestämmer. Om det är två av samma kön så är det ju förresten egentligen samma sak som händer. Säker på hannen kan man vara om han bygger skumbo med sin mun och det får inte vara alltför stor cirkulation för att det skall hänga samman. Och säker på att det finns en hona blir man om man får lek och rom i boet.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • diflover
                • January 2010
                • 31

                #8
                Ursprungligen postat av macke_fisk
                hanen åker upp till ytan och typ "äter"" vatten, det vatten som han får in i munnen blandas med något slem som förstärker hållbarheten på bubblorna som han sen spottar ut, så håller han på ett bra tag tills han tycker det är stort nog och tjockt nog.

                blå- marmor- guld gurami hanar kan vara väldigt dumma mot sina honor och jaga dem rätt så rejält. det kan vara bra att ha mer än en hona så att hanen fördelar sin aggression på alla honor. jag vet inte vad det kan vara, hanen vill väl visa att han bestämmer.
                Okej, hanen brukar åka upp till ytan då och då och som du säger "äta" vatten, jag letade lite efter ett "skumbo" och vid värme saken man har för att vattnet ska ha rätt temp så sitter det kanske runt 10st "silvriga" kulor, kanske kan vara det
                Men är så bra att bygga vid själva värme saken?

                Sen brukar han även äta vatten sen typ "blåsa" ut under en växt, men kan inte se något där än, kanske inte är någe ^^

                Taskigt av han hehe, kanske borde åka in och köpa en till hona.
                Kändes bara märkligt att hon åkta till samma ställe vid botten, men kanske försöker gömma sig.
                Senast redigerad av diflover; 09 January 2010, 16:37.

                Kommentar

                • diflover
                  • January 2010
                  • 31

                  #9
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Om det är verkligen är just en hanne och en hona så är det bara han som visar vem som bestämmer. Om det är två av samma kön så är det ju förresten egentligen samma sak som händer. Säker på hannen kan man vara om han bygger skumbo med sin mun och det får inte vara alltför stor cirkulation för att det skall hänga samman. Och säker på att det finns en hona blir man om man får lek och rom i boet.
                  Okej, jo jag är säker på att det är en hane och en hona, dom ser inte lika dana ut med fenorna. Sen har honan en röd svart prick vid bakfenan.
                  Det ska väll även finnas ett skumbo?

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    Ursprungligen postat av diflover
                    Okej, hanen brukar åka upp till ytan då och då och som du säger "äta" vatten, jag letade lite efter ett "skumbo" och vid värme saken man har för att vattnet ska ha rätt temp så sitter det kanske runt 10st "silvriga" kulor, kanske kan vara det
                    Men är så bra att bygga vid själva värme saken?

                    Sen brukar han även äta vatten sen typ "blåsa" ut under en växt, men kan inte se något där än, kanske inte är någe ^^

                    Taskigt av han hehe, kanske borde åka in och köpa en till hona.
                    Kändes bara märkligt att hon åkta till samma ställe vid botten, men kanske försöker gömma sig.

                    tror inte att det är någon fara för han att bygga ovanför doppisen. om det bara är runt 10 st bubblor eller någon sådant så tror jag inte det det är på väg att bli något skumbo . det brukar ligga lite bubblor över allt från dem när de går upp och till ytan och hämtar syre .
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • diflover
                      • January 2010
                      • 31

                      #11
                      Ursprungligen postat av macke_fisk
                      tror inte att det är någon fara för han att bygga ovanför doppisen. om det bara är runt 10 st bubblor eller någon sådant så tror jag inte det det är på väg att bli något skumbo . det brukar ligga lite bubblor över allt från dem när de går upp och till ytan och hämtar syre .
                      Okej hehe
                      Tack för dina svar =)

                      Men kan honan vara sjuk då den bara ligger i hörnet hela tiden?
                      Den ligger bara där, sen när hanen kommer så jagar han henne, så lägger hon sig där igen.
                      Kan hon vara sjuk eller vara något fel?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...