Blå Gurami honor står bara stilla.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Noex
    • January 2010
    • 2

    Blå Gurami honor står bara stilla.

    Hejsan!
    Jag fick ett akvarium på 60 liter i julklapp.
    Ja skaffade hem 2 Blå Gurami honor och 2 hanar.
    Nu efter några dagar så är honorna bara helt stilla(dom har varit de i tre dagar nu) medans hanarna är vilda.
    Dom kommer inte fram och äter och står bara på samma ställe.
    Jag har några Guppysar och tetror o två malar tillsamans.

    Vad kan vara problemet?
    Gravida? Sjuka? För litet akvarium?

    //Emil
  • Sumpan
    • December 2008
    • 238

    #2
    Hej Emil!

    Har tyvär inget bra svar på varför de står silla.

    Med ett akvarium i den storleken skulle man kunna tänka sig att ha en gurami hona och en hane då de kan uppstå en del rivalitet mellan hanarna.
    Och även att tänka på är att den blå guramin blir 15 cm fullvuxen.

    Man kan räkna med att en fisk på 15 cm behöver 15 L vatten (1L/cm fisk)

    Så dina guramisar kräver bara dom ca 60 L vatten + att dtt du har lite annat i ditt akvarium. Jag tycker det verkar hårt belastat med fisk.

    Den typen av guramis du har skapar skummbon på ytan eller under blad och liknande där de lägger sina ägg.

    Jag tycker att du ska kolla dina vattenvärden och testa nitrit värdet. Och sen fösöka skaffa ett större kar eller minska beståndet av fisk i.

    Jesper
    200L Asien
    56L
    27L

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      akvariet är för litet för dina gurami.

      Det verkar som att du börjat med lite för mycket fisk.
      gurami skall inte användas som inkörningsfiskar.
      I början bildas det nitrit och andra giftiga ämnen och då gäller det att ha tåliga fiskar vilket gurami inte är. Blå gurami är en av det tåligaste gurami sorterna men i regel är gurami en ganska känslig fisk som lätt drabbas av sjukdomar så en god balans i akvariet är viktig för deras trivsel...

      läs detta. hur man startar ett akvarium. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

      Lite om blågurami: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=854&SOK=1

      En tålig fisk du kan ha i början: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38&SOK=1
      Senast redigerad av karrokaja; 05 January 2010, 01:06.
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Noex
        • January 2010
        • 2

        #4
        Tack för alla svaren
        Och jag kom på nu att det är Marmorgurami jag har, kan det vara någon skilnad?
        Senast redigerad av Noex; 05 January 2010, 08:35.

        Kommentar

        • Sumpan
          • December 2008
          • 238

          #5
          Samma vilkor gäller för utrymmet, vattenkemin och vattenkvallitten.


          Jesper
          200L Asien
          56L
          27L

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            Ursprungligen postat av Noex
            Tack för alla svaren
            Och jag kom på nu att det är Marmorgurami jag har, kan det vara någon skilnad?
            http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=246

            marmor gurami liksom guldgurami är framodlade former av blå gurami.
            Samma skötsel gäller dessa former.

            En trevlig gurami är dvärggurami. den finns i metallic-blå och mustigt gulröd.
            En hane och en hona skulle nog passa i ditt akvarium. dock bör understrykas att denna gurami är VÄLDIGT känslig, så du bör ha riktigt god balans i karet.

            Men nu till att börja ska du inte skaffa mer fisk, vänta nån månad så att bakterie kulturen blir stabil. mata sparsamt, ha god filtrering. köp några tester så att du kan hålla koll på nitriten.
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Tyvär ,karrokaja, måste jag rätta dig med en sak beträffande blå guramin.
              Blåguramin råkar vara en av de tåligaste alvariefiskar du kan hitta i butiken, det är bara en sak de är känsliga mot, och det är stress, så man skall inte ha snabba eller aggresiva fiskar ihop med blå guramis.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              Arbetssätt...