Gurami och Kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VargenJ
    • July 2009
    • 65

    Gurami och Kampfisk

    Började fundera idag på vilka mer fiskar jag vill ha i mitt akvarie och då kom jag på att jag har haft kampfisk förut men dock inte ihop med guramier. Har marmoguramier i mitt 222liters tillsammans med 5 guppys, två platys, 2 crystal red-räkor, 2 amanoräkor, 1 dvärgräka, 1 kuhliål och 3 Anemone helena. Skulle kampfisk gå ihop med dessa eller ska jag titta på nån annan fisk?

    Sen tycker jag att mitt kar är lite glesbefolkat med växter. Gjorde rent karet igår med vattenbyte och lite ommöblering. Har vallisneria, ciklidgräs, javamossa, hornsärv, musselblomma och anubia (barteri el. nana). Kom gärna med förslag på lätta växter jag kan ha i karet

    Slänger in en bild på karet så ni får se Vet att jag inte har nån bakgrund men det ska fixas till idag!
    180liters Sällskap

  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Även en rot i karet skulle vara snyggt, men det kommer att bli stor skillnad med bakgrund. Lätta snygga växter som skulle passa ditt kar är ett flertal olika sorters Cryptocoryne, Jättevallisneria, Svärdsplanta mm.
    Det ska nog gå bra med en kampfisk i det karet med de kompisarna med en liten reservation på räkorna. Sedan är det inte fel med någon stimfisk tex Drottningrasbora eller någon tetra och kanske neontetran skulle passa?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • VargenJ
      • July 2009
      • 65

      #3
      Har ju en plastrot redan (men det kanske inte syns för all java mossa :P), men om jag slänger i en riktig rot, hur ska jag göra innan för att vattnet inte ska bli fult? Gult alltså.

      Har haft svärdsplanta en gång i det men den blev bara brun och dog :/ Får nog kanske fixa fler gömställen åt räkorna om jag vill att dom ska klara sej. Eller ska jag göra nåt annat? När det gäller tetrorna så skulle jag vilja ha några med riktigt starkt klar färg, typ gul, orange eller röd. Finge jag välja mellan neon och kardinal så hade jag hellre tatt kardinalen som det är mer rött i. Men det kanske får kampfisken att tro att det är en annan kampfisk? Ett gäng honor till kampfisken hade inte vart fel, men går det eller ska jag strunta i det?
      180liters Sällskap

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Oj, det var många frågor på en gång, men de får vi försöka bena ur.
        Har ju en plastrot redan (men det kanske inte syns för all java mossa :P), men om jag slänger i en riktig rot, hur ska jag göra innan för att vattnet inte ska bli fult? Gult alltså.
        Det beror lite på vad för rot du väljer, men det gula blir mindre med tiden om det nu skulle bli så. Sedan tar du även bort en del med vattenbytet samt att många tycker det inte är så farligt med tefärgningen och det finns även de som tycker det är snyggt(jag).

        Har haft svärdsplanta en gång i det men den blev bara brun och dog :/
        Kan ha flera orsaker, för lite ljus, dåligt med gödning, odlad ovan vattnet så den inte fick acklimatisera sig osv...
        Får nog kanske fixa fler gömställen åt räkorna om jag vill att dom ska klara sej. Eller ska jag göra nåt annat?
        Det kan nog vara en bra idé i vilket fall som helst.
        När det gäller tetrorna så skulle jag vilja ha några med riktigt starkt klar färg, typ gul, orange eller röd. Finge jag välja mellan neon och kardinal så hade jag hellre tatt kardinalen som det är mer rött i. Men det kanske får kampfisken att tro att det är en annan kampfisk?
        Ett bra förslag, att jag skrev neontetra var bara ett litet uppslag från min sida.
        Ett gäng honor till kampfisken hade inte vart fel, men går det eller ska jag strunta i det?
        Pröva kan du alltid göra, antingen funkar det eller inte och det är inget man kan ge svar på rent generellt tyvärr.
        Jag har haft en hona med en hane och det funkade jättebra medans det kan gå precis tvärtom med. Men skulle han nu få vara själv, så vet man att han inte kommer slå ihjäl någon hona iaf.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • VargenJ
          • July 2009
          • 65

          #5
          Frågvis är man när man vill veta
          Själv tycker jag inte alls att det är snyggt med tefärgat vatten
          Får väl ta och ge mej på ett gömställe-tänkartag då
          Kardinalerna har mera rött så jag tror jag skulle ta dom i såna fall
          Om jag nu skulle ta honor och ha med honom, skulle det då gå bra med typ 3-4 st då eller blir det för mycket?
          180liters Sällskap

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det är bättre att ha flertal honor som han i värsta fall kan jaga, skulle du bara ha en så är hon troligtvis död inom ett par dagar.
            Såg att du hade javamossa, perfekt för räkor att gömma sig i och kanske något du kan utöka?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • VargenJ
              • July 2009
              • 65

              #7
              Tänkte väl det. Logiskt sett (ur min synvinkel ) så skulle jag köra på det om jag inte visste. Men nu vet jag
              Den växer som ogräs här Så jag kan nog "föra över" lite av den till annat att växa på
              180liters Sällskap

              Kommentar

              Arbetssätt...