Han bygger skumbo!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishfish
    • November 2009
    • 75

    #16
    Ursprungligen postat av Nubi
    Mycket riktigt, honan måste oxå känna för att bilda familj, och vara könsmogen. Men förhoppningsvis så har hon med vårkänslor

    yngelfoder: Det finns en uppsjö av olika yngelfoder

    Det jag är bekant med är Artemia i frysformat Nykläckt frystorkade artemia, de har jag kört med kakaduayngel. Funkade bra =) (föräldrarna käkade upp ynglerna efter 1 veckas tid)
    Tack för svar. Men när är bör man då flytta ynglen till en egen kupé för att undgå kanibalismen?
    300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
    60 liters guppys och ancistrus.

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #17
      Det kan jag inte svara på aldrig haft skumbo byggare men jag skulle tippa på att man flyttar de så fort man ser ynglerna. Har du flera kar?
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • fishfish
        • November 2009
        • 75

        #18
        Ursprungligen postat av Nubi
        Det kan jag inte svara på aldrig haft skumbo byggare men jag skulle tippa på att man flyttar de så fort man ser ynglerna. Har du flera kar?
        Nej, jag har inte det men funderar ändå på att skaffa ett lite mindre på ca 100 liter att ha som odlingskar. Tänkte flytta mosaikparet dit sen för att hoppas på lek men så händer det här.
        300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
        60 liters guppys och ancistrus.

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #19
          Du kan köpa en yngelkasse att hänga över karet. Då har de samma vatten och cirkulation i yngelkassen Glöm inte att ha några skärpsnäckor i kassen så de kan städa upp all mat som hamnar på botten.
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • fishfish
            • November 2009
            • 75

            #20
            Ursprungligen postat av Nubi
            Du kan köpa en yngelkasse att hänga över karet. Då har de samma vatten och cirkulation i yngelkassen Glöm inte att ha några skärpsnäckor i kassen så de kan städa upp all mat som hamnar på botten.
            Jaha, vad smart! Vet du om det fungerar när man har "huv" som jag har på mitt Cayman?

            Googlade och hittade en flytande kasse som jag beställde på en gång. :-) Hoppas den kommer till användning någon gång. :-)
            Senast redigerad av fishfish; 14 December 2009, 22:02. Anledning: tillägg
            300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
            60 liters guppys och ancistrus.

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #21
              en flytande har du länk på den?
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • fishfish
                • November 2009
                • 75

                #22
                Ursprungligen postat av Nubi
                en flytande har du länk på den?
                Här: http://www.zoosajten.se/yngelbox-2-i...317-c-377.aspx

                Men efter att jag beställt kom jag på att det förmodligen är småhål i botten där pyttesmå yngel nog trillar ut. Vad tror ni? Får se när den kommer. Snabb leverans i allafall. Paketet skickades redan idag.
                300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
                60 liters guppys och ancistrus.

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #23
                  mmm mycket riktigt, jag hade kakaduayngel där i och swish så var inga kvar.
                  Det du kan göra är att täcka korgen med en sån där bh-kasse som man använder när man tvättar bh
                  Eller så går du ut igen och köper en yngelkasse med finkorning tyg
                  I min kasse (har en regnbågsyngel där i nu) har jag skräpsnäckor som har hand om allt skräp som ligger på botten av kassen
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • fishfish
                    • November 2009
                    • 75

                    #24
                    Är lite konfunderad nu.... Hanen strider och jagar runt de flesta fiskar i akvariet idag. Han har fullt upp kan jag säga! Den andra dvärghanen simmar till boet när det är obevakat och sticker upp munnen i det. Letar han bara ägg eller kan de redan hunnit lekt? Hur länge bygger dom bo menar jag? Han har hållt på i tre dagar vad jag vet.
                    Honorna är också väldigt angelägna och intresserade av boet.
                    300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
                    60 liters guppys och ancistrus.

                    Kommentar

                    • fishfish
                      • November 2009
                      • 75

                      #25
                      Nu har hane nr 2 också börjat bygga och dessutom bara 10 cm ifrån den andras skumbo. Skumt....
                      300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
                      60 liters guppys och ancistrus.

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #26
                        hur gick det sen med alla dina skumbon??
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • fishfish
                          • November 2009
                          • 75

                          #27
                          Ursprungligen postat av karrokaja
                          hur gick det sen med alla dina skumbon??

                          Jo, det ena blev förstört när flytväxterna plötsligt flöt iväg av pumpströmmen. Någon fisk måste ha röjt omkring ordentligt. Det andra boet var borta när jag kom hem efter julsemestern. Kanske är det inte tillräckligt med lugn och ro för att honorna ska lockas till lek. Mina Pakistan botior är ganska livliga om man säger så....

                          Jag ska skaffa ett akvarie till på sikt och flytta över ett par och se vad som händer. Nu vet jag i allafall att båda dvärghanarna är villiga att bygga bo. Alltid nåt!
                          300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
                          60 liters guppys och ancistrus.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...