Kampfisk + Guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • littlefish
    • December 2009
    • 9

    Kampfisk + Guppy

    Hejsan!

    Jag har en kampfiskhane CT här hemma som ska få flytta från sitt lilla kar till ett större på ca 100l. Däri ska han få lite vänner.

    Jag tycker att guppys är otroligt fina och skulle gärna vilja ha några med min kampis. Men då till min fråga, tror ni att det kommer bli bråk mellan guppysarna och min kampfisk med tanke på att guppys har ganska stora färgglada fenor (Iaf dom som jag fastnar för) ?

    Tack på förhand
    Littlefish
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av littlefish
    Hejsan!

    Jag har en kampfiskhane CT här hemma som ska få flytta från sitt lilla kar till ett större på ca 100l. Däri ska han få lite vänner.

    Jag tycker att guppys är otroligt fina och skulle gärna vilja ha några med min kampis. Men då till min fråga, tror ni att det kommer bli bråk mellan guppysarna och min kampfisk med tanke på att guppys har ganska stora färgglada fenor (Iaf dom som jag fastnar för) ?

    Tack på förhand
    Littlefish
    Ja risken är överhängande för att det skall hända, även med andra arter som är färgglada kan det bli problem. En gång hade jag en guld-albino guppyhane som blev ihjälslagen av en apistogramma-hona....likartat problem även om det är andra fiskarter. I din kombination kommer guppysarna garanterat dra det kortaste strået, kampfisken är så mycket mer robust....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • littlefish
      • December 2009
      • 9

      #3
      Ursprungligen postat av tummen
      Ja risken är överhängande för att det skall hända, även med andra arter som är färgglada kan det bli problem. En gång hade jag en guld-albino guppyhane som blev ihjälslagen av en apistogramma-hona....likartat problem även om det är andra fiskarter. I din kombination kommer guppysarna garanterat dra det kortaste strået, kampfisken är så mycket mer robust....
      Jag skippade guppy han bor nu istället med lite andra trevliga fiskar. Sen han fick sällskap har det blivit bra mycket mer fart på honom. Han verkar trivas. Han blir lite lite mobbad av ett par av neontetrorna som nafsar lite i hans fenor. (stora tuffa fisken liksom) Men han har massor av bra ställen där han kan dra sig undan från dom jobbiga små fiskarna

      Kommentar

      • maccan
        • September 2009
        • 154

        #4
        Ursprungligen postat av littlefish
        Hejsan!

        Jag har en kampfiskhane CT här hemma som ska få flytta från sitt lilla kar till ett större på ca 100l. Däri ska han få lite vänner.

        Jag tycker att guppys är otroligt fina och skulle gärna vilja ha några med min kampis. Men då till min fråga, tror ni att det kommer bli bråk mellan guppysarna och min kampfisk med tanke på att guppys har ganska stora färgglada fenor (Iaf dom som jag fastnar för) ?

        Tack på förhand
        Littlefish
        Jag har haft kamphanar ihop med guppys förut och det har alltid fungerat för mig
        I´m hung as Einstein and smart like a horse

        http://www.youtube.com/watch?v=6lKadIoXWVg

        Kommentar

        • littlefish
          • December 2009
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av maccan
          Jag har haft kamphanar ihop med guppys förut och det har alltid fungerat för mig
          Jag har adopterat 2 guppy-yngel från kompis som ska få flytta in i det stora akvariet när dom växt till sig lite. Jag tror inte att min fjompis till kampfisk kommer röra dom. Ibland får någon av mina neontetror för sig att nafsa lite på honom, då simmar han iväg och gömmer sig. Så jag tror inte att han skulle vara aggressiv mot guppy heller.

          Kommentar

          • Grottbert
            • November 2009
            • 340

            #6
            Jag går i funderingarna att köpa en kampfisk till mitt 56liters akvarium. Däri går 10st neontetror och kommer så småningom ha 20st räkor där med.
            Tror ni det kommer bli för lite plats för kampfisken?

            Kommentar

            • Sumpan
              • December 2008
              • 238

              #7
              Ursprungligen postat av Grottbert
              Jag går i funderingarna att köpa en kampfisk till mitt 56liters akvarium. Däri går 10st neontetror och kommer så småningom ha 20st räkor där med.
              Tror ni det kommer bli för lite plats för kampfisken?
              Nej det ska inte vara några problem med utrymmet.

              Räkor belastar inte akvariumet så värst mycket. Och om man inte matar räkorna med specialfoder så tar dom det som blir över från matning+alger och annat.

              Jesper
              200L Asien
              56L
              27L

              Kommentar

              • Maethor
                • December 2004
                • 675

                #8
                Jag har alltid haft guppys tillsammans med mina kamphanar och detta utan problem. Däremot kan det vara större problem att ha kamphonor med guppys, kamphonorna är mycket mer ilskna än vad hanarna är,,,, :/
                112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                54L: ca 15 kamphanar
                90L: 3kamphanar
                90L: 3kamphanar
                90L (marin): 3kamphanar
                6x2L: Kamphanar

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                Kommentar

                • Grothras
                  • July 2009
                  • 401

                  #9
                  Jag hade kampfiskhanne bland mina Endlerguppys med mycket färger han rörde dem aldrig. Ibland jagade han lite fisk men en kampfisk är ju rätt slöa så det är ju inte så att han stressade ihjäl någon direkt^^

                  Kommentar

                  • Dajzz
                    • February 2010
                    • 24

                    #10
                    Stridis

                    Provade med guppysar tillsammans med min Kampfisk (Betta Splendens),
                    han dödade gyppyhanarna direkt. Det försöket gör jag inte om...
                    Å andra sidan är han kungen i mitt akvarium, såväl Tetrorna som Guramisarna simmar i stora cirklar runt honom när han lämnar "sitt hörn".
                    540L
                    3st White lips, 3st Hongi, 5st Rödzebra, 10st Demasoni, 6st Golden, 3st Ancistrus

                    Kommentar

                    • johnny_k
                      • February 2010
                      • 6

                      #11
                      har min kamphane & kamphona i samma akvarie som guppy, tetror, slöjbärare, black mollys. har under 4 månader inte haft några som helst bekymmer. Dom simmar nära varandra hela tiden. Enda kan vara att min kamphane jagar dom någon gång ibland. men det är mest precis innan matdags sen är det lugnt igen
                      190L
                      150L
                      110L

                      Kommentar

                      Arbetssätt...