kan jag ha en kyssgurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin_95
    • May 2009
    • 85

    kan jag ha en kyssgurami?

    jag her ett 55 liters akvarie med en guldfisk 7st platy 2 malar och en kampfisk (hade en 4årig guldfisk men dog för en vecka sedan ) Men iallafall hade sätt en kyssgurami och undra om jag kan ha bara en i mitt akvarie , eller behövar jag större akvarie?
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #2
    Ursprungligen postat av Karin_95
    jag her ett 55 liters akvarie med en guldfisk 7st platy 2 malar och en kampfisk (hade en 4årig guldfisk men dog för en vecka sedan ) Men iallafall hade sätt en kyssgurami och undra om jag kan ha bara en i mitt akvarie , eller behövar jag större akvarie?
    http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=239&SOK=1 där är artbeskrivningen på en Kyssgurami och som vi ser behöver den betydligt mycket större akvarium än du har, tyvärr

    För övrigt är jag dock lite tveksam om din guldfisk i ett 55 liter akvarium.
    http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54&SOK=1 dom kan bli riktigt stora och behöver även ett stort akvarium, har du planer att skaffa större akvarium snart eller?

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #3
      Du kan varken ha Kyssgurami eller Guldfisk. De ska ha flera 100 liter mer!

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        guldfiskarna är fina fiskar men behöver väldigt stort akvarium, de skiter och äter mycket.
        tycker du ska titta på t.ex. levandefödare, guppys, endlers, mollys, platys, mkt trevliga och roliga fiskar.

        Vill man ha en städare i burken kan man köpa äppelsnäckor har 5 hemma och är helt såld på de
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Karin_95
          • May 2009
          • 85

          #5
          eller jag har en slöjstjärt, och jag har haft en gammal guld fisk i akvariet innan , den blev 4år men dog förra helgen (kanska sa de förut?) men har inte plats för mer akvarie

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Slöjstjärten är en framavlad variant av guldfisken, och blir också stor. Och en guldfisk som är fyra år är inte gammal, åldersrekordet är 45 år har jag för mig.

            Ungfödare som platy och guppy passar som sagt bättre, kanske nå´n Apistogramma eller varför inte ett artakvarium med nå´n art med snäcklekande ciklider från Tanganyikasjön.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Karin_95
              • May 2009
              • 85

              #7
              ´kan inte ha fler akvarier :'( pappa har ett och jag ett, men jag vill ha mycke fler men kan inte
              aja, men de konstiga är : jag läste i en av mina akvarie böcker att kyssgurami blir 10-15 cm :O men här tror jag de stod 30-35 cm :/ +kan man ha en ensam gurami? schysst att ni svarar

              Kommentar

              • Estetfjortiz
                • March 2009
                • 365

                #8
                Anledning att de stod 10-15 cm i akvarieboken beror nog på att Kyssguramin ofta hålls i för små akvarium och då inte kan växa till sig ordentligt.

                Gurami är väl en parfisk så de ska ju helst hållas i par eller en hanne med flera honor kan också gå bra. Nog klarar sig en gurami ensam bättre än tex. en stimfisk. Men de trivs nog bäst om man har minst 2 av samma art.
                HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                Kommentar

                Arbetssätt...