Mosaikgurami olika storlekar= bråk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Mosaikgurami olika storlekar= bråk?

    Har 3 mosaikguramisar. Den största och den minsta är 2 honor mellan där är då hanen.

    N är det så att den största honan är väldigt mycket på hanen och jagar honom och den mindre honan.
    Hanen har nu även fått några trasiga fenor som den stora honan ställt till med, hon är även proppfull med ägg.

    Hanen verkar inte vara ett dugg intresserad av att bygga skumbo, kanske han är för ung? (ca 10 cm)

    Den minsta honan står mest och gömmer sig eftersom den stora honan och hanen jagar henne så fort hon är synlig, ska jag flytta henne till platynas 54 l akvarium?

    Några tips på hur jag får hanen att bygga skumbo så inte honan spricker av alla ägg?

    Oj, blev något flummigt skrivet, hoppas ni förstår ändå
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    #2
    Vad jag erfarit genom åren hackar guramisar jämt på varandra och behöver rejält med utrymme. Utrymme hade jag inte att erbjuda så jag har avstått från guramisar en längre tid nu fastän de är fantastiskt vackra fiskar. Det torde nog fungera om du erbjuder dem ett stort akvarium med mycket gömställen för tillflykt.
    h. Johan

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      låt dom gärna vara själva i ett ganska stort kar, sänk vattennivån till typ 15-30 cm.
      sparsam cirkulation inget brus på ytan (boet förstörs.) mycket flytväxter. låt dom gå där själva ett tag så borde det gå bra. så fort du ser ägg i skumboet så flyttar du på honan. så fort du ser yngel så flyttar du på hanen. sen matar du med yngelfoder.
      Så har jag gjort med mina marmorgurami och det har funkat... en gång. jag fick ca 20 yngel till vuxen storlek som jag gav bort...
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • gickan_87
        • November 2003
        • 1873

        #4
        Ursprungligen postat av JLi
        Vad jag erfarit genom åren hackar guramisar jämt på varandra och behöver rejält med utrymme.
        De bor i ett 120 l med en "skog" av valle och en del rötter och grottor så de har gott om utrymme att görmma sig i.


        Ursprungligen postat av karrokaja
        låt dom gärna vara själva i ett ganska stort kar, sänk vattennivån till typ 15-30 cm.
        sparsam cirkulation inget brus på ytan (boet förstörs.) mycket flytväxter. låt dom gå där själva ett tag så borde det gå bra
        De bor nu med 10 tetor i ett 120 l. Det är det enda jag kan erbjuda dem för tillfället.
        Det största jag har är en plastlåda som rymmer 50 l som jag tidigare haft kampfiskodling i, skulle det fungera som tillfällig lösning? Ska jag låta hanen och den stora honan gå ensamma eller ska den lilla honan också med i?
        Hade inte tänkt spara ynglen då det inte finns nån butik i min närhet som tar emot ynglen eller ungfiskar.

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          den feta honan med ägg och hanen inga andra fiskar. och MASSA växter.

          Du kan ju försöka och se hur det går. jag vet inte om det kommer funka men testa.
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • gickan_87
            • November 2003
            • 1873

            #6
            Får testa efter helgen då. Jobbar hela helgen och är borta hela dagarna då, känns inte som att det är bra att lämna fiskarna ensamma så länge utan att kunna titta till dem eftersom det blir trångt.

            Kommentar

            • JLi
              • December 2004
              • 773

              #7
              Ursprungligen postat av gickan_87
              De bor i ett 120 l med en "skog" av valle och en del rötter och grottor så de har gott om utrymme att görmma sig i.
              Jag har tidigare testat olika guramin i mitt 115 l mot bättre vetskap. Det funkade inte utan ett par undantag. Ett par blå gurami var av de första fiskar jag hade och de funkade. Dessutom har jag haft Dvärggurami med bra framgång så att de tom förökade sig. Att ha mer än ett par på så litet utryme har inte funkat. Jag misstänker helt enkelt att de har det för trångt i ditt akvarium.
              h. Johan

              Kommentar

              • gickan_87
                • November 2003
                • 1873

                #8
                Gjorde ingeting då de helt plötsligt en morgon simmade ihop som om de aldrig bråkat. Nu hänger de alltid ihop med varandra och ingen är gladare än jag

                Kommentar

                Arbetssätt...