Dvärgguraami Odling 30L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    Dvärgguraami Odling 30L

    Jahapp efter att man har införskaffat sig den sötaste fisken någonsin (enligt mig) så tänkte jag inom några veckor försöka mig på att odla lite, jag vet att det ska va en aning komplicerat men ändå, alltid roligt att pröva på något nytt.

    Så jag har startat igång mitt 30L kar som skulle va till Platy yngel och låta det gå i ett par veckor för att få igång växterna och kanske ha i något yngel för att få igång det bättre.


    Är det någon här som har försökt sig på detta och har några bra tips...

    Har laddat med ett par flyttväxter och några gömställen. Vet också att jag ska sänka vatten nivån en aning för att få igång dem och att man ska flytta på honan så fort rommen är lagd.

    Har två frågor dock som jag inte har kunnat hitta svaren till, första är: vad ska jag ha för temperatur i karet??

    Sen antar jag att de inte ska ha så mycket ljus, men det borde väl räcka med att ha många flyttväxter som dämpar ljuset eller??


    Några tips ??


    Tack på förhand

    //
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Ska bli Super kul att följa denna tråd

    Många flytväxter som musselblommor och andmat hjälper mycket med att dämpa ljuset i karet. och cirkulationen blir lite sämre om man har en vattenyta som är heltäckt med musselblommor.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      Okej tack,...vet inte riktigt vilken flytväxt jag köpte om jag ska va ärlig men de sa att den växer snabbt så jag köpte 4st och de täcker nästan halva ytan..


      Jaja nu går det iaf 7st platy yngel i karet för att hålla igång det hela
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • Rockdoll
        • October 2009
        • 351

        #4
        Åh, dvärggurami är en fisk som jag planerar att skaffa så fort mitt akvarium är moget! Tycker de är superfina. Skulle vara jättekul om de kunde yngla av sig så småningom också, så ska definitivt följa denna tråden och se hur det går för dig

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          Ursprungligen postat av Constantine
          Okej tack,...vet inte riktigt vilken flytväxt jag köpte om jag ska va ärlig men de sa att den växer snabbt så jag köpte 4st och de täcker nästan halva ytan..


          Jaja nu går det iaf 7st platy yngel i karet för att hålla igång det hela
          mmm musselblommor, grosblad, flytväxter i alla former är en pest när de tar över karet. Bottenväxterna blir utan belysning när flytväxterna tar över ytan .

          Se oxå till att cirkulationen är som det ska, för flytväxterna har en tendens att hindra flödet i karet med.
          Bara ngt att ha i bakhuvudet
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Constantine
            • September 2009
            • 431

            #6
            Ursprungligen postat av Nubi
            mmm musselblommor, grosblad, flytväxter i alla former är en pest när de tar över karet. Bottenväxterna blir utan belysning när flytväxterna tar över ytan .

            Se oxå till att cirkulationen är som det ska, för flytväxterna har en tendens att hindra flödet i karet med.
            Bara ngt att ha i bakhuvudet

            mm har tänkt lite på det, kanske ska jag tex knyta fast 2 -3 flytväxter på den andra kortsidan från pumpen, så att de håller sig där och sedan i resten av karet ha någon gräs liknande växt som går upp till ytan, tex
            http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=262

            Borde nästan bli bättre, på så sätt kan jag ha svag cirkulation vid ytan utan att riskera ta sönder något eventuellt skumbo eller?

            Lite klurigt det här med cirkulationen hehe
            450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
            170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

            Kommentar

            • Constantine
              • September 2009
              • 431

              #7
              Jaha,...i fredags så dog min första hane, väldigt tråkigt. Så jag införskaffa mig en ny tidigare i morse och nu när jag kom hem till min stora förvåning så har den nya hane byggt ett skumbo och om jag inte ser helt fel så finns det även rom i det...hanen är väldigt aggressiv mot de andra fiskarna som försöker närma sig boet, även mot honan då.

              Tyvärr så har detta hänt i mitt sällskaps akvarium , jaja får väl se vad som händer.


              Roligt att det funkar iaf
              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

              Kommentar

              • Constantine
                • September 2009
                • 431

                #8
                Japp som jag trodde så blev det kalas fest för de andra fiskarna tog inte många minuter efter att de har upptäckt vad som finns i boet innan allt blev uppätet

                Jaja nu går de för sig själva i 30L karet....skickar upp lite bilder så fort jag har hittat min kabel till kameran
                450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                Kommentar

                • Martin85
                  • February 2008
                  • 465

                  #9
                  Låter ju lovande med nya hanen om den redan är på G.

                  Hoppas det går bättre för dig. Har själv inte lyckats nå vidare med dem.

                  Ser fram emot bilder och någon lyckad kull, håll tråden uppdaterad

                  Kommentar

                  Arbetssätt...