P. furcatus....försök ett

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #46
    Ursprungligen postat av Sonja
    Jag förstod inte riktigt hur du gjorde med lekmopparna, men jag brukar göra dom mycket tätare och längre. Sen knyter jag ihop dom ordentligt upptill och fäster överänden i någonting som flyter, kork, en bit frigolit eller liggunderlag.
    När garnet blivit ordentligt vattenfyllt så hänger det ner väldigt fint och får flyta runt i karet. Täta och långa moppar gör att fiskarna inte hittar rommen lika fort då de försöker äta av den.

    Åh vad bra att du skrev här! Hur strömt har du det i ditt kar när du oldat?
    Jag har fäst de på en frigolitbit med fiskelina Ska få hem i helgen fler frigolitbitar som jag ska fästa mops vid. Jag ska göra de mer tätt ihop

    Hur länge brukar du ha de i ditt odlingskar innan du flyttar över föräldrarna?
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #47
      Ursprungligen postat av Nubi
      hahaha det är ju självklart att jag har ett botten :P Den är tom bara *LeR* Inget grus *skratt*
      Ja det är lätt att misstolka
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #48
        Ny luftpump är köpt vart en powerhead. Riktigt strömt vart det i karet. Verkar som fiskarna gillade det
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #49
          Ursprungligen postat av Nubi
          Åh vad bra att du skrev här! Hur strömt har du det i ditt kar när du oldat?
          Jag har fäst de på en frigolitbit med fiskelina Ska få hem i helgen fler frigolitbitar som jag ska fästa mops vid. Jag ska göra de mer tätt ihop

          Hur länge brukar du ha de i ditt odlingskar innan du flyttar över föräldrarna?
          Jag har kommit på någonting superbra att sätta ihop småprylar med... pyttesmå buntband. Det finns bl a på Claes Ohlsson. Fiskelina är så meckligt att hålla på med
          Det är så lätt att dra ihop garnet i ena änden med ett litet, litet buntband och lägga ett annat band emellan. Sen fäster jag det andra buntbandet runt en liten bit liggunderlag, eller annat flytande.

          Hm... hur gjorde jag nu då, det var ett tag sedan.

          När jag fick rom i misstag med växter, fast det var stora regnbågar, då hade jag ett rätt stort innerfilter utan något skydd på. Men jag hade massvis med växter i ytan.
          Ynglen håller sig ju vid ytan ända från början.

          När jag odlade signifer har jag för mig att jag kollade moppen varje dag och flyttade rommen, plockade med rena fingrar.

          Pseudomugil gertrudae hade jag flera moppar som jag växlade mellan. Ner med en i taget och kollade lite då och då. När jag såg att det fanns rom så flyttade jag ner hela moppen till ett litet kar och hängde ner en ny i karet med de vuxna.
          Det lilla karet testade jag med att ha enbart torvbotten och flytväxter, ingen pump alls. Där fick jag ca 70 yngel, jag ska ha bilder på det i mitt fotogalleri har jag för mig.

          Jag brukar ofta prova lite olika sätt och sen kommer jag inte riktigt ihåg vad som fungerade bäst när det gått några år.
          Men oftast har jag flyttat mopparna när jag sett att det finns rom i dom.

          Dom gånger jag flyttat vuxna Pseudomugil gertrudae har jag inte gjort det med tanke på yngel, men iom jag alltid har så mycket flytväxter med hängande rötter mm så dyker det alltid upp yngel på gertrudae efter ett tag om jag inte stoppar ner någon annan fisk.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #50
            hej sonja! Tack för ditt inlägg
            Jag har tänkt testa efter min semster att ha tjejerna för sig och killarna för sig, sen slänga ner tjejerna i samma kar som killarna (med massor av mops i karet) och sen se vad som händer. De kanske blir mer sugna av att leka när de inte har tillgång till det motsatta könet

            Visst är fiskelina jobbigt! har fått lite kläm på det funkar det bra att, men jag är inte duktig på det änn... buntband ska jag testa med =)
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #51
              Jag tror det är en riktigt bra idé att dela upp killar och tjejer. Mata på tjejerna ordentligt så bildar dom mycket rom
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #52
                Ursprungligen postat av Sonja
                Jag tror det är en riktigt bra idé att dela upp killar och tjejer. Mata på tjejerna ordentligt så bildar dom mycket rom
                TACK det ska jag se till att göra
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #53
                  Ursprungligen postat av mpgr844i
                  och vad skall detta betyda??
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...