Mosaikgurami känsliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • issa83
    • September 2009
    • 48

    Mosaikgurami känsliga?

    Har nu fastnat otroligt mycke för mosaikguramis. Har just nu bara 6 glödbandstetror i akvariet(112l) och några äppelsnäckor. Akvariet är ganska nyuppstartat. Borde jag vänta med att skaffa mosaikguramis ifall jag skulle få en nitritspik, eller kan de klara ett lite högre nitritvärde?

    Längre fram, om nån månad eller så , så tänkte jag även skaffa guppy
  • Leo_Zvar
    • January 2008
    • 120

    #2
    jag skulle vänta med att sätta ner mosaikguramisarna, av egen erfarenhet så verkar blå guramis,guldgurami vara mindre känsliga, dom klarade sig när jag startade mitt kar, men inte mosaikguramisarna...
    FOTOALBUM

    http://leo_zvar.fotobojan.se/visaalbum.php?vilket=6025

    Kommentar

    • icefudge
      • August 2009
      • 177

      #3
      mm håller med ovan, vänta gärna 2-3 veckor innan du skaffar dom
      Malar is the shit

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        hur många ska du ha?? du kommer inte kunna ha så många max 2-3.
        Annars är fiskkombinationen väldigt bra
        Mosaik är en av de tåligare guramisarna, men tåligast är blå gurami och guldgurami som är odlingsform på den blå guramin, även marmor gurami härstammar från den blå guramin.

        Och vänta en 2-3 veckor innan du sätter i dom så går det jätte bra
        Gurami är inga inkörningsfiskar.
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • issa83
          • September 2009
          • 48

          #5
          Tack för era svar
          Men roligt att ni säger att jag ska vänta 2-3 veckor innan jag stoppar i dom. Jag skrev ju bara att akvariet är ganska nyuppstartat så det säger ju egentligen ingenting om hur länge det varit igång. Man kan ju räkna en vecka som nyuppstartat, men även 1-2 månader

          Ja det där med hur många jag ska ha i mitt 112L kar är ju min nästa fråga. Vissa säger att man bara ska ha ett par(hona+hane) andra säger att man ska ha ett litet stim, men hela tiden jämna par. Och så finns de dom som säger att man ska ha 2 honor på en hane...
          Vad är era erfarenheter?

          Det kommer som sagt inte bo mer fiskar i akvariet förutom mina 6 glödbandstetror, dessa mosaiker och sen ev ett litet stim guppys (och äppelsnäckorna då, men de stjäl ju inte "vattenutrymme" på samma vis som fiskar)

          Kommentar

          • icefudge
            • August 2009
            • 177

            #6
            mosaikguramin är en parfisk så en hona på varje hane
            Malar is the shit

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #7
              jag anser, av mina egna erfarenheter att dömma, att gurami
              (vilken som helst i princip) INTE ska hållas parvis utan som ett litet stimm med flera honor än hanar.

              Är det några som gillar varandra extra mycket så visar det sej. har man för få så kan dom lätt "utmana" varandra.

              Men det är mina erfarenheter, andra kanske har haft annorlunda situationer med sina guramisar.
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • icefudge
                • August 2009
                • 177

                #8
                ja jag har 2 honor och 2 hanar. och dom lever i 2 par. att jag skulle ha dom just i par berättade arnold på åleds akvarium. och då just mosaikgurami var anledningen till att han startade upp butiken för 38 år sedan så tycker jag han borde veta vad han pratar om men alla har säkert inte samma åsikt....
                Malar is the shit

                Kommentar

                Arbetssätt...